דיון סוער בבית המשפט העליון על הפסילות של רע"מ-בל"ד ומועמדי עוצמה יהודית מהבחירות

החלק הראשון עסק בערעור של התנועה הרפורמית, מרץ וחברת הכנסת סתיו שפיר על החלטת ועדת המרכזית שלא לפסול את בן ארי ובן גביר• הדיון השני עסק בערעור על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את הרשימה המשותפת רע"ם בל"ד • השופטים יודיעו על הכרעתם בראשית השבוע הבא

מטאנס שחאדה ומנצור עבאס בדיון בעליון / צילום: פרטי
מטאנס שחאדה ומנצור עבאס בדיון בעליון / צילום: פרטי

דיון סוער בית המשפט העליון בסוגיית הפסילות של הרשימה המשותפת רע"מ-בל"ד ובפסילתם של מועמדי עוצמה יהודית לכנסת איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי, הרצים ברשימת הימין המאוחדת. השופטים יודיעו על הכרעתם בראשית השבוע הבא.

החלק הראשון עסק בערעור של התנועה הרפורמית, מרץ וחברת הכנסת סתיו שפיר על החלטת ועדת המרכזית שלא לפסול את בן ארי ובן גביר, המערערים העלו בין השאר את טיעוניו של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט שקבע כי באמירותיו של בן ארי בשנה האחרונה יש הצטברות של "מסה קריטית" בהסתה לאלימות ובגזענות כלפי האוכלוסיה הערבית. הנשיאה אסתר חיות העירה כי גם אם מדובר בעמדת היועץ אין בית המשפט מחוייב לקבלה.

עו"ד יצחק בם שייצג את בן ארי טען כי מה שמייחד את הגזענות זה התייחסות לאדם לא בשל מעשיו, אלא בשל יחס לזהותו הנקבעת בלידתו וכי התבטאויות בן ארי עוסקות במעשיהם של טרוריסטים ולא בזהותם. לדבריו בן ארי שולל באופן מוחלט את מטרותיה הפוליטיות של התנועה הלאומית הערבית. ומי שמזדהה עם מטרותיה של תנועה זו הוא אויב. כראיה לכך שאינו גזען סיפר עורך הדין כי בן ארי הודיע שיסכים לקבל תרומת כבד מערבי, אם חלילה יזדקק לה..

איתמר בן גביר התרעם על משפט שכתבו המערערים על אי פסילתו ולפיו יש חשש שיהפוך לחבר בועדה לבחירת שופטים: "מה שרוצים לומר לכם כבודכם, תפסלו אותו כי אולי הוא יהיה חבר בוועדה למינוי שופטים" השופטת חיות מיהרה להגיב כי אין לכך כל קשר לנושא שבדיון.

במהלך הדיון פרץ עימות בין חיות לחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. חברי הכנסת סתיו שפיר ועיסאווי פריג' העירו הערות ביניים, השופטת נזפה בהם שבניגוד לכנסת אין זה מקובל בבית המשפט. סמוטריץ' נזעק לעזרתם ודרש מהשופטת לדבר אל חברי הכנסת בכבוד הראוי. חיות ענתה "אינני חייבת לך הבהרות".

סמוטריץ' אמר אחר כך כי חיות הייתה צינית ומתנשאת וכי הדבר משקף את היחס המזלזל של השופטים כלפי הכנסת. "כשזה היחס - אז אין בעיה לפסול חוקים בלי למצמץ - (השופטים חושבים) אנחנו החכמים ובכנסת יושבים בבונים".

בהפסקה פרץ עימות חריף וכמעט פיזי בין בן גביר וכמה מתומכיו לבין חברי הרשימה המשותפת רע"ם בל"ד, הצדדים החליפו קריאות גנאי וצעקות אך בטרם פרצה מריבה של ממש ואנשי משמר בתי המשפט הפרידו ביניהם.

הדיון השני עסק בערעור על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את הרשימה המשותפת רע"ם בל"ד, פסילה שבה תמכו בוועדה גם נציגי המפלגות הגדולות הליכוד ויש עתיד שייצגה בוועדה את כחול לבן.

עורך הדין של הרשימה חסן ג'ברין טען כי עצם הגשת העתירה לפסילה על ידי פעילים של תנועת כך שהיא תנועה גזענית המעודדת הרג ערבים, די בכך כדי לפסול אותה. עוד נטען כי מטרת הפסילה נובעת ממניעים גזעניים למניעת ייצוג הולם למיעוט הערבי החי בישראל.

לעצם הטענות בדבר הסתה לגזענות והתנגדות לקיומה של המדינה כמדינה יהודית טענו נציגי הרשימה כי רוב העדויות שהוצגו כבר הועלו בעבר, ונפסלו על ידי בית המשפט העליון, וכי אין שום ראיה על פעילות של ממש של פעילי הרשימה נגד המדינה כפי שטענו המבקשים. לדבריו "בכל מערכת בחירות המועמד הערבי צריך להתנצל על כך שהוא נאבק על דרישתו לשוויון; ובכל בחירות העו"ד הערבי צריך לעמוד בבית המשפט ולהסביר למה לערבים מותר לדרוש שזו תהיה מדינת כל אזרחיה. האם אני צריך להתנצל שאני נאבק על שוויון?".

ד"ר מנצור עבאס מרע"ם, העומד בראש הרשימה, אמר כי "מדאיג שאנחנו צריכים להגיע עד ביהמ"ש העליון כדי להגן על זכויותינו הפוליטיות הבסיסיות ביותר. דבר כזה לא יקרה אף מדינה שמכבדת את הדמוקרטיה, השוויון וזכויות האדם". ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר בל"ד אמר כי תנועתו שואבת את הלגיטימציה שלה מבני עמה ולא מנתניהו או מי שכינה "מפלגות הטרנספר הפאשיסטיות". לדבריו מדינת ישראל מנסה לכפות שיח אנטי דמוקרטי באמצעות עריצות הרוב. בתקדים מסוכן נגד השיח השוויוני והדמוקרטי שבל"ד מקדמת, וממנו חוששות, כך שחאדה, המפלגות הציוניות.