שני טילי פאג'ר לעבר גוש דן ועוד כמה עשרות רקטות אל עוטף עזה - והכל טעות?

הירי אל גוש דן אכן בוצע ממשגרים של חמאס • המשלחת המצרית ששהתה בעת הירי בעזה יצאה ממנה בעצת ישראל • בקהיר רתחו על חמאס שיורה לעבר ישראל בעיצומו של יום שיחות עם המתווכים המצרים

עימותים על הגדר ברצועת עזה / צילום: רויטרס
עימותים על הגדר ברצועת עזה / צילום: רויטרס

שני טילי פאג'ר לעבר גוש דן, כמאה תקיפות ישראליות על מפקדות ובסיסי חמאס ברצועת עזה, עוד כמה עשרות רקטות לפנות בוקר אל עוטף עזה והכל טעות? בהוליווד יש ז'אנר שלם של סרטי כמעט מלחמה גרעינית בשל טעויות כאלה, אבל כאן זה לא הוליווד.

העובדות הידועות הן שהירי אל גוש דן אכן בוצע ממשגרים של חמאס. ככל הידוע רק לחמאס ולג'יהאד האיסלמי יש טילים ארוכי טווח כאלה, ויכולת שיגור, אבל אמש לאחר שהאצבע המאשימה הראשונית הופנתה אל הג'יהאד, ואפילו דווח על כוונה לבצע מעצרים של אנשיו, התברר כי זיאד נאח'לה ראש הארגון הטרי שאמנם נחשב קיצוני מקודמו, לא אחראי לירי. הג'יהאד הציג הוכחה כי הירי לא בוצע ממשגריו והמצרים דרשו תשובות מחמאס.

המשלחת המצרית ששהתה בעת הירי בעזה יצאה ממנה בעצת ישראל, ובקהיר רתחו על חמאס שבעיצומו של יום שיחות עם המתווכים המצרים, ביד השנייה יורה אל ישראל. חמאס מיהר להתנער מהירי. גדודי עז א-דין אל קסאם זרוע הטרור הצבאית של הארגון הכחישה כי אנשיה מעורבים בירי, ומשרד הפנים האחראי על מנגנוני הביטחון אף הודיע: "אנו בוחנים את שיגור הטילים מרצועת עזה שבוצע מחוץ לקונצנזוס הלאומי והארגוני, וננקוט צעדים נגד העבריינים".

ובכל זאת נורו שני טילי פאג'ר אל ריכוז האוכלוסיה הגדול בישראל. האירוע מזכיר את הירי של שני הטילים באוקטובר האחד לבאר שבע שם ניצלה משפחה שלמה שביתה נפגע בזכות התגובה המהירה של האם, והשני לעבר תל אביב, טיל שנפל לים. אז האשימו בחמאס את סערת הברקים שגרמה לירי בלתי מתוכנן.

בחמאס אומרים הבוקר כי האירוע נבדק, מעלים אפשרויות של תקלה או טעות טכנית, ומשדרים כי הם מוכנים לרגיעה מיידית ולראיה הפסיקו את ירי הרקטות לעוטף עזה בשעת בוקר מוקדמת. אבל ירי טילים הוא עניין מורכב מכדי להסבירו בתקלה. זה לא מתג שנלחץ בטעות כששולחים יד אל כוס הקפה.

איזה עוד הסברים אפשריים? בישראל לא שוללים את האפשרות כי הירי בוצע על ידי גורמים בתוך חמאס המתנגדים לשיחות ההסדרה ומבקשים לטרפד אותן באמצעות הירי מתוך תקווה שהשטח ייגרר להסלמה של ממש. אם הדבר נכון הוא מעיד על התחלת אובדן שליטה של חמאס על אנשיו שלו, על רקע המצב הכלכלי הקשה, היעדר אור בקצה המנהרה, וניסיון לשבור את מעגל היאוש.

אפשרות שנייה היא כי הירי בוצע בהעלמת עין של הנהגת חמאס כדי לשנות את השיח ברצועה והביקורת הגואה על שלטון חמאס בשל המצב הכלכלי. אתמול היו בכמה מקומות ברצועה הפגנות נגד חמאס. הן דוכאו במהירות אבל סרטונים של ההפגנות והמעצרים הברוטליים של המפגינים פשטו ברשתות החברתיות ברצועה במהירות ויראלית. בכל אחת מהאפשרויות החבל נמתח אמש עוד קצת, וישראל אולי לא הבליגה לחלוטין אבל לא הביאה לענישה משמעותית של ראשי חמאס.

ישראל כך נראה מסתפקת בהתקפות מהלילה, והמצב נרגע. איתות לכך שהעניינים חזרו לסדרם הוא ההודעות הבוקר ברצועה שהפגנות יום שישי על הגדר יתקיימו כרגיל.