"הקדנציה שלי במשרד הבינוי והשיכון הייתה מעניינת, סוערת ומועילה למשק, לצרכנים ואפילו לקבלנים. הקמנו רשות להתחדשות עירונית עם 25 מינהלות, אבל צריך עוד הכרה של הרשויות המקומיות", כך אמר היום מי שכיהן עד לאחרונה כשר הבינוי והשיכון וכיום מכהן כשר העלייה והקליטה, יואב גלנט, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס". 

לדבריו, "תחום ההתחדשות העירונית יתפוס, כי ישראל היא מדינה קטנה, ואנחנו צפויים לאכלס כאן בעתיד 15 מיליון אנשים. צריך להימתח צפונה, דרומה ומזרחה במקומות קיימים ולהתחדש על ידי בנייה לגובה ולעומק במקומות קיימים.

"אם יש תופעה מרשימה שקרתה כאן בעשרות השנים האחרונות, זה המעבר מעיירות פיתוח לערי מפתח. בעבר עיירת הפיתוח נשענה על הסביבה, על המושבים ועל הקיבוצים. היום עיירת הפיתוח הפכה להיות העוגן של כל מקום. נתיבות, אופקים, נצרת עילית, כרמיאל - בלעדיהן הסביבה לא הייתה ולא להפך. אני מסתכל על באר-שבע כשמש; אופקים, שדרות, נתיבות, דימונה, ירוחם ומצפה רמון הם הכוכבים; והקיבוצים והמושבים הם הירחים שמקיפים אותם".

גלנט התייחס גם לדוח החמור על שר התחבורה ישראל כ"ץ ואמר כי "בימים האחרונים אנחנו עדים להתקפה פרועה וחסרת אחריות על שר התחבורה - הוא עשה בעשור מה שלא עשו פה במשך 50 שנה. מגיע לו כל הקרדיט. לבד מהמחלפים והכבישים נבנו פה שני נמלים חדשים; שדה התעופה רמון - שלא היה כדוגמתו; מערכת סלילה תת קרקעית בתל אביב; רכבת עד לבית שאן ולכיוון כרמיאל ובהמשך למעלות - זה משהו שלא נעשה פה שנים".

מה הציון שאתה נותן לתחבורה הציבורית בישראל?

"הציון הוא בינוני, אבל כאשר אתה מסתכל על התהליך, התחלנו מגרוע, ויש מה לעשות. הצגה נכונה של הדברים היא לא רק מה המצב היום ביחס למה שצריך, אלא ביחס למה שקיבלנו, ומה שנעשה כאן בעשור הזה בתחום התחבורה זה ללא תקדים. צריך לעשות עוד דברים, זה נכון".

בממשלה הבאה תרצה תיק ביטחוני באזור הנוחות שלך?

"בניגוד למה שחושבים, עניין ביטחוני הוא לא עניין של נוחות, אבל עיסוק במה יעשה מישהו, כולל אני, בזמן שהקמפיין הוא איך לנצח, זה לא רציני. חשוב לשלב כוחות ולהגיע להישג ולהמשיך את מה שיש פה. אזרחים אומרים לי - בעשור האחרון המצב הכלכלי של כל אדם במדינה השתפר משמעותית בכל המקומות, וזה למרות בעיות כלכליות ומשברים ביטחוניים. בעניין הזה מגיע לממשלת ישראל בעשור האחרון ציון טוב מאוד".

ואיזה ציון מגיע לשר האוצר משה כחלון?

"הוא שר אוצר טוב - עשה עבודה טובה מאוד, בא עם כוונות טובות. אני מזדהה עם חלק גדול מהרעיונות של מפלגתו, בראשם חלוקת ההכנסות של המדינה כך שיגיעו גם לעשירונים התחתונים".

וזה למרות הגירעון?

"התהליכים שבקצה שלהם יש גירעונות הם לדעתי בגבול הנסבל. יחס החוב-תוצר חצה כלפי מטה את ה-60%. זה לא קורה בארה"ב ובחלק מהמדינות המפותחות בעולם. אנחנו על נתיב יציב. משחקי הגה זה לא נורא. לא על זה הייתי שם את הדגש. נדע לתקן את זה מהר מאוד".

מה אתה אומר על פרשת הטלפון של בני גנץ?

"האיראנים זה גוף שפועל נגד מדינת ישראל בהתקפות באמצעות ארגוני טרור, בגיוס ערבים ישראלים בכל מיני מקומות, לצערי בתהליכים טרוריסטים וגם בהתקפות סייבר. התקווה שלנו בעניין הזה היא שלא נגרם נזק ביטחוני כתוצאה מהאירוע. אני מוטרד מהפניקה שאוחזת באנשי כחול לבן עד כדי הגעה להתקפה על השב"כ ועל המוסד. אלה דברים לא ראויים".