קמיניץ: "הותמ"ל הוקם ככורח המציאות כדי לטפל במשבר הדיור"

כך אמר היום עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" • "נדמה שלפחות בעולם התכנון נעשתה מהפכה, והמספרים מבציעים על 125 אלף יח"ד שתוכננו על ידי מינהל התכנון"

ארז קמיניץ, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר
ארז קמיניץ, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר

"הותמ"ל הוקם ככורח המציאות כדי לטפל במשבר הדיור. כי היה צורך לייצר כמה שיותר היצע של יחידות דיור", כך אמר היום (א') עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס", במענה לטענת המנחה, כתב הנדל"ן של "גלובס" אריק מירובסקי כי "מדובר בגוף דורסני המונע התנגדויות לתכנית". הוועידה עצמה, מתקיימת במוזיאון תל-אביב לאמנות, כאשר השיחה עם עו"ד קמיניץ עסק בנושא "מי מאיים על מעמדם של שומרי הסף".

עו"ד קמיניץ הוסיף כי "נדמה שלפחות בעולם התכנון נעשתה מהפכה, והמספרים מבציעים על 125 אלף יח"ד שתוכננו ע"י מינהל התכנון. מדובר בוועדה אגרסיבית אבל כזו שעושה גם דברים טובים". לדבריו, "במגזר הערבי הותמ"ל עושה פעולות יפות מאוד שלא עשו בעבר וייתכן שיש להותיר את פעילות הותמ"ל בעתיד ביחס לתוכנית במגזר הערבי וביחס לתוכניות התחדשות עירונית - ואלה בלבד".

קמיניץ: "הותמ"ל הוקם ככורח המציאות כדי לטפל במשבר הדיור"

קמיניץ הסביר קצת על מעורבות היועמ"ש בשוק הדיור. "המעורבות של היועמ"ש באמצעות משניו, וכל הפעילות השלטונית נעשית על מנת שתמומש מדיניות הממשלה באופן חוקי. כשאומרים לאפשר את מדיניות הממשלה, הכוונה היא שמצד אחד מחפשים את הנתיב המשפטי הנכון, ומצד שני, כאשר יש מניעה משפטית זה תפקידנו כשומרי סף להגיד כי את הפעולה הזו לא ניתן לעשות מבחינה משפטית".

בכל הקשור למחיר למשתכן ולהגשת התנגדות להקלות בתכניות מצד הזוכים, אמר קמיניץ - "אני חושב שבפעילות השוטפת, אנחנו מצליחים להגיע לשיתוף פעולה פורה עם גורמים שונים בתחום הנדל"ן. בכל מה שנוגע בבחינת שאלת הזכות של זכאים של מחיר למשתכן להתנגד להקלות. חשבנו על כך והגענו למסקנה שאין זכות התנגדות. צריך להבין וזה מה שבדקנו מבחינה משפטית, הזוכים במחיר למשתכן, למעשה לא יודעים כמעט כלום לבד מהמיקום של הפרויקט ומחיר למטר מרובע. אנחנו חושבים שיש דרכים לייצר וודאות יותר טובה, למרות שאין היתר בנייה".