לובי 99: לא לאשר את עסקת EMG, דלק קידוחים ונובל אנרג'י

לטענת לובי 99, רשות התחרות מחויבת לחסום את המיזוג משום שמדובר במהלך שימנע אפשרות לתחרות עתידית בשוק הגז המקומי ויחזק באופן משמעותי את כוחן של השותפות ב"תמר," המחזיקות גם במאגר "לוויתן", כספק כמעט יחיד של גז טבעי למשק הישראלי

מאגר "לוויתן" / צילום: נובל אנרג'י
מאגר "לוויתן" / צילום: נובל אנרג'י

לובי 99, הלובי הציבורי, קורא לרשות התחרות לא לאשר את עסקת רכישת מניות חברת EMG על-ידי שותפות דלק קידוחים ונובל אנרג'י. הרשות אמורה להחליט בקרוב בבקשה שהגישו דלק ונובל לאישור המיזוג עם EMG, בהתאם לעסקה שנחתמה בספטמבר. העסקה נועדה לסלול את הדרך יצוא גז ישראלי מ"תמר" ו"לוויתן" בהיקף העשוי להגיע ל-15 מיליארד דולר, על-פי הודעת השותפויות.

לטענת לובי 99, רשות התחרות מחויבת לחסום את המיזוג משום שמדובר במהלך שימנע אפשרות לתחרות עתידית בשוק הגז המקומי ויחזק באופן משמעותי את כוחן של השותפות ב"תמר," המחזיקות גם במאגר "לוויתן", כספק כמעט יחיד של גז טבעי למשק הישראלי.

במכתב ששלחו לממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, מסבירים מנכ"לית הלובי, עו"ד לינור דויטש, ומנהל המחקר של הלובי, אריאל פז סוויצקי, כי עתודות הגז במצרים הולכות וגדלות לאור התגליות האחרונות ויאפשרו חידוש יצוא גז לישראל במחירים תחרותיים. משום כך, השניים טוענים כי רכישת מערכת ההולכה היחידה המאפשרת יצוא גז ממצרים לישראל צפויה להקשות על יבואני גז עתידיים להתמודד עם המחירים של הספקים המקומיים.

"קיימת כדאיות למצרים לייצא גז לישראל, וכן לחברת החשמל לחדש את אספקת הגז המצרי לישראל, לכל הפחות לשנים הקרובות. ועל כן, במקרה הזה על הרשות להגן על חברת החשמל ועל הציבור בישראל ולמנוע את הסיכול מראש של האפשרות לתחרות לשותפות 'תמר'", כותבים סוויצקי ודויטש.

דלק קידוחים הודיעה ב-27 לספטמבר על חתימת הסכמים לרכישת 39% ממניות EMG, חברה מצרית שהייתה בעלת הזיכיון ממשלת מצרים לייצא גז לישראל. רכישת החברה נועדה בין היתר לאפשר לדלק ולנובל להשתמש לצורך יצוא גז מישראל למצרים במערכת הולכת הגז ש-EMG הקימה בתחילת העשור הקודם לצורך יצוא גז לישראל. הפעלת המערכת בכיוון ההפוך כרוכה בלא מעט מכשולים הנדסיים ורגולטוריים.

גורמים בשותפות "תמר" מסרו בתגובה לפניית "גלובס" כי "עסקת EMG מהווה נקודת ציון היסטורית ביחסי ישראל מצרים. השותפות חסרת התקדים שנרקמה בין חברות מישראל וממצרים מאפשרת לישראל לייצא ברבעון השני של 2019 גז טבעי לבעלת ברית אסטרטגית בהתאם למטרות מתווה הגז. מיותר לציין כי הדבר לא יפגע ביכולת לייבא בעתיד גז ממצרים, על אף שממילא אפשרות זו לא עומדת על הפרק ולא צפויה להיות רלוונטית בעתיד הנראה לעין. מובן מאליו שהעסקה תצא לפועל רק לאחר קבלת כל האישורים הרגולטורים, ובהם אישורה של רשות התחרות".