לצד מימוש ההחזקות הסחירות: גזית גלוב מתכננת להשקיע מיליארדי שקלים בנדל"ן בארה"ב ובישראל

ברבעון הרביעי גדל ה-NOI של החברות הפרטיות של הקבוצה ב-33.3% ל-104 מיליון שקל, והרווח הנקי של הקבוצה הסתכם ב-160 מיליון שקל • החברה סיימה את 2018 בהפסד של 253 מיליון שקל, בין היתר כתוצאה מחיסול ההחזקה בריג'נסי

חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר
חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר

פעילות המרכזים המסחריים בישראל ובברזיל ממשיכה לדחוף כלפי מעלה את תוצאותיה הכספיות של חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב  . היום (ב') דיווחה החברה על המשך הצמיחה בפעילותה גם ברבעון הרביעי של 2018, והגישה במקביל הצעת רכש עצמית ל-5.3% ממניותיה, בתמורה ל-290 מיליון שקל.

גזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן, סיימה את הרבעון הרביעי עם עלייה של 5.2% בהכנסה התפעולית (נטו) מהשכרת מבנים ל-508 מיליון שקל. נוסף על כך, נהנתה החברה מעלייה של 296 מיליון שקל בערך הנדל"ן שבבעלותה, ובסיוע גורם זה הציגה רווח תפעולי של 765 מיליון שקל, המשקף צמיחה של 64.5% ברווח התפעולי ל-765 מיליון שקל.

הוצאות המימון של גזית גלוב דווקא גדלו ברבעון הרביעי ב-73%, ל-501 מיליון שקל, על רקע הפסדים משיערוך נגזרים פיננסיים וניירות ערך סחירים, אולם גם עניין זה לא הפריע לצמיחה ברווח לפני מס, שעלה ב-29% ל-290 מיליון שקל.

בשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי רבעוני של 160 מיליון שקל, שמשקף לכאורה ירידה של 73%. אלא שנתון זה מטעה, מכיוון שברבעון הרביעי של 2017 נהנתה גזית גלוב מהכנסות מסים נדחים של 474 מיליון שקל, כתוצאה מהרפורמה במס של הנשיא דונלד טראמפ, שנכנסה אז לתוקף.

גזית גלוב התוצאות התפעוליות ממשיכות להשתפר
 גזית גלוב התוצאות התפעוליות ממשיכות להשתפר

את 2018 כולה סיימה גזית גלוב בהפסד של 253 מיליון שקל. הפסד זה נבע מחיסול ההחזקה במניות חברת ריג'נסי בהפסד של 613 מיליון שקל (לפני מס), וכן מהפסדים של 222 מיליון שקל ושל 269 מיליון שקל מפירעון מוקדם של חוב ומשיערוך נכסים פיננסיים, בהתאמה. במהלך 2018 גדל התזרים מנכסים נטו (NOI) בחברות הפרטיות ל-365 מיליון שקל, לעומת 305 מיליון שקל ב-2017. ברבעון הרביעי גדל ה-NOI ב-33.3% ל-104 מיליון שקל.

"העסקים המרכזיים עובדים פשוט מצוין"

בשיחת הוועידה שערכה החברה הבוקר הדגיש כצמן כי "העסקים המרכזיים שלנו עובדים פשוט מצוין. התיק הפרטי שלנו עשה השנה, ובמיוחד ברבעון הרביעי, תוצאות טובות מאוד".  ב-2018 המשיכה גזית גלוב ביישום האסטרטגיה להגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי בברזיל, בארה"ב ובישראל, תוך התמקדות בנכסים דומיננטיים בערים מרכזיות. על בסיס אסטרטגיה זו, היא הודיעה בתחילת החודש על עסקה למכירת מרבית החזקתה בחברת פירסט קפיטל (FCR) הקנדית, בתמורה ל-3.3 מיליארד שקל.

העסקה מותנית באישור בעלי מניות FCR, ואם אכן תושלם, תגדיל את סך הנכסים הפרטיים של גזית גלוב לכ-46% מסך שווי נכסיה. כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב, אמר היום כי "לפני מספר שבועות יישמנו חלק נוסף בתוכנית האסטרטגית שלנו, הכוללת מכירת חברות בשלות ורווחיות, ושימוש בתמורה להפחתת המינוף של החברה, כמו גם להגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי. במסגרת זו הודענו על מכירת מרבית החזקות הקבוצה בחברה הקנדית FCR, בתמורה לכ-3.3 מיליארד שקל.

"לצד זאת אנו פועלים ליישום החלק המשלים באסטרטגיה, דבר הבא לידי ביטוי בתוצאות מצוינות של החברות הפרטיות שלנו - ברזיל, ישראל וארה"ב - הממשיכות להיות מנועי צמיחה מהותיים בקבוצה, שה-NOI בהן גדל בתקופה בכ-19.7%. בארה"ב התחלנו להתבסס עם תיק נכסים במיקומים שאינם בני תחליף, אשר ייצר ערך משמעותי כבר ברבעון זה, ובכוונתנו להמשיך ולהגדילו. הפדיונות בברזיל ובישראל גדלו בשנת 2018 ב-10% וב-2% בהתאמה, והגידול בתזרים מנכסים זהים גדל בברזיל ביותר מ-14%, ובכ-5% בישראל. העליות ב-NOI בחברות הפרטיות הביאו לגידול של כמעט חצי מיליארד שקל השנה בשווי הנדל"ן הפרטי בקבוצה", הוסיף כצמן.

כצמן ציין עוד כי התמורות ממכירת מניות FCR יופנו קודם כל להשקעות בארה"ב, שם מחזיקה כיום החברה בנכסים בשווי של 883 מיליון שקל. "אנו צופים להגדיל את היקף ההשקעה בארה"ב בשלוש השנים הקרובות, כך שתהווה 20%-25% מתיק הנכסים", הדגיש כצמן.

כיום מהווה החלק של ארה"ב רק 5% מתיק הנדל"ן, בעוד שההשקעה בקנדה, שתצטמצם דרמטית ועתידה להיעלם כליל בעוד כשנה, עומדת כיום על 24%. כך, מדובר על השקעה של 3 מיליארד שקל לפחות בארה"ב. כמו כן מתכננת גזית גלוב להשקיע בשנים הקרובות עוד מיליארד שקל ברכישה ובהקמה של נכסים בישראל, שמהווים כיום כ-15% מסך נכסי הקבוצה. מנגד, ציינה החברה כי "נפעל להצפת הערך האדיר בתיק הקיים בברזיל, תוך כדי הגבלת החשיפה שלנו לאזור זה".