סיכוי קלוש לעתירה להקפיץ את איתמר בן גביר למקום החמישי

גורם בבית היהודי: אנשי "עוצמה יהודית" יצטרכו לעבוד עוד יותר קשה להכניס את נציגם שבמקום השביעי לכנסת

איתמר בן גביר  / צילום:תמר מצפי
איתמר בן גביר / צילום:תמר מצפי

איחוד מפלגות הימין העבירו היום בקשה דחופה ליו״ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר לעדכן את הרשימה ולשבץ את עו״ד איתמר בן גביר כמספר חמש במקום מיכאל בן ארי שנפסל, אלא שסיכויי הפניה קלושים במיוחד לאחר שהשופט מלצר פסל בשבוע שעבר פניה דומה של יעקב בן סעדון מהליכוד להיכנס במקום פנחס עידן שנפסל. בן גביר דורש לחילופין כי אם ייבחר לכנסת יקבל את תפקיד יו"ר ועדת החוקה ומקום בוועדה לבחירת שופטים. הוא מאיים כי אם לא יעתרו לבקשתו "עוצמה יהודית" לא תקבל קולות. בכיר בבית היהודי אמר ל"גלובס" כי המצב הפוך וכי כעת בן גביר ואנשיו יתאמצו להגיע למנדט השביעי כדי להכניס את בן גביר לכנסת.

במכתב הבקשה לשופט מלצר שעליו חתומים יו״ר הבית היהודי הרב רפי פרץ ויו״ר האיחוד הלאומי ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ נאמר כי למרות שעבר המועד הקבוע בחוק להגשת הרשימות יש להתחשב במצב המשפטי המורכב שנוצר בעקבות הפסילה של בן ארי. השניים כותבים: ״כידוע לך, ובאופן חריג ביותר, פסל בג"ץ את מועמדותו של ד"ר מיכאל בן ארי המוצב כיום במקום החמישי ברשימה. פסילה זו של מועמד מרשימה המורכבת ממספר מפלגות פוגעת פגיעה אנושה בייצוגה של מפלגת עוצמה יהודית בכנסת ועלולה להשפיע לרעה על תוצאת הבחירות דבר שלא יעלה על הדעת. הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד חוקתית ומניעת ייצוג של חלק מהאוכלוסייה הרי היא כפגיעה הזכות יסוד זו. בשל המצב המשפטי המורכב שנוצר כתוצאה מהפסיקה, על אף שעבר המועד הקבוע בחוק להגשת הרשימות, המועד הקבוע בחוק בו ועדת הבחירות נדרשת לאשר את רשימת המועמדים שברשימה, את הכינוי ואת האותיות כנדרש בחוק טרם חלף וממילא הרשימה לא אושרה סופית."

עוד הדגישו השניים כי ״אין ספק כי עמידה דווקנית על הוראות החוק לעניין מועד הגשת הרשימות אינו שווה ערך לפגיעה היסודית בזכות החוקתית של להיבחר לכנסת, שכן החלטת בג"צ הפכה את החלטת וועדת הבחירות שבראשותך ולא הייתה סבירות במועד הגשת הרשימות כי ד"ר בן ארי יפסל".

עיון בפסיקת מלצר בעניין בן סעדון מעלה כי אין לפניה סיכוי ממשי. מלצר כתב אז כי "חוק הבחירות מורה אותנו כי שינוי כאמור בסעיף 57 (ט2) לחוק הבחירות, שהוא: "החלפת מועמד פלוני במועמד אחר, מחיקה או הוספה של שם מועמד, שינוי סדר רישומו של מועמד ברשימה או שינוי המספר הסידורי שליד שם המועמד" הוא ליקוי שאיננו ניתן לתיקון כלל. "בפסק בדין ציטט מלצר את נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק בפסק דין אחר ולפיו "אין לפרש את סמכותה של ועדת הבחירות המרכזית ככוללת סמכות לתקן את סדר המועמדים ברשימת מועמדים בשל שינוי הדירוג בהליכים הפנימיים במפלגה עצמה, לאחר שחלף המועד האחרון להגשת הרשימות".

בן גביר ישאר לכן במקום השביעי בעל הסיכויים הלא גבוהים להיכנס לכנסת. זה לא מנע מעוצמה יהודית לפרסם רשימת דרישות מאיחוד מפלגות הימין בשל פסילת בן ארי. בין הדרישות, מינוי בן גביר ליו"ר "ועדת החוקה, חוק ומשפט", ולחבר בוועדה לבחירת שופטים, אם יכנס לכנסת. ראשי האיחוד מתנגדים לדרישות, בטיעון כי לא ניתן להבטיח הבטחות מסוג זה בטרם יוודעו תוצאות הבחירות.