ביהמ"ש האריך ב-5 ימים את מעצרו של מיקי גנור; "יש חשש ממשי לעילת השיבוש"

(עדכון) - אמש ביקש גנור לחזור בו מהסכם עד המדינה בפרשת הצוללות; השינוי הפתאומי בגרסתו הוביל למעצרו כבר אתמול, והיום ביהמ"ש אישר את בקשת המשטרה להאריך את מעצרו • השופטת: "מצאתי כי פעולות המשטרה נדרשות להמשך החקירה ומחייבות את המשך המעצר" • גנור יערער למחוזי על הארכת המעצר

מיקי גנור/צילום:כדיה לוי
מיקי גנור/צילום:כדיה לוי

מעצרו של מיקי גנור, עד המדינה בפרשת הצוללות שנעצר אתמול לאחר שביקש לחזור מההסכם עמו, הוארך היום (ד') ב-5 ימים על-ידי השופטת עינת רון מבית משפט השלום בראשון-לציון, עד ליום ראשון 24.03.2019. נשיאת בית המשפט, השופטת עינת רון, ציינה בהחלטתה: "מצאתי כי פעולות המשטרה נדרשות להמשך החקירה ומחייבות את המשך המעצר". 

היום בשעה 11:00 החל דיון הארכת המעצר בעניינו של גנור. המשטרה ביקשה הארכת מעצר של 5 ימים, ובית המשפט נענה כאמור לבקשתה לאחר דיון בין הצדדים. לפי בקשת המשטרה להארכת המעצר, מלבד עבירות השוחד בהן חשוד גנור, הוא חשוד בנוסף גם כי שיבש הליכי משפט ומסר ידיעות כוזבות. עילת המעצר הנוכחית בה נקבה המשטרה היא שיבוש הליכי חקירה. גנור יגיש ערר למחוזי על הארכת המעצר. 

כאמור, הדיון בבית המשפט התקיים בהמשך לתפנית עליה פורסם אתמול (ג') בחדשות 12 ובחדשות 13, ולפיה גנור מבקש לחזור בו מהסכם עד המדינה בפרשת הצוללות, תוך שהוא טוען: "לא שיחדתי איש".

השינוי הפתאומי בגרסתו של גנור הוביל למעצרו כבר אתמול, וכעת נותר להמתין ולראות האם מעצרו יוארך. לפי דיווחים, בתום חקירתו באזהרה אתמול, פונה גנור באמבולנס לבית החולים לאחר שחש ברע. בתוך כך, כתב חדשות 13, ברוך קרא, דיווח אתמול כי בהסכם עד המדינה של גנור קיים סעיף המאפשר למדינה לעשות שימוש בגרסתו גם במצב שבו גנור מבקש לחזור ממנה.

בסמוך לפרסומים אודות רצונו של גנור לחזור בו מהסכם עד המדינה, חשפנו ב"גלובס" כי הסיבה או אחת מהסיבות להחלטתו של גנור היא עשרות מיליוני שקלים שמחזיק גנור בחו"ל ואינו מצליח להכניסם ארצה. זאת, למרות הסכם עד המדינה שחתם עם הפרקליטות. לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", הפרקליטות נתנה לגנור מכתב שאמור היה לסייע לו מול המערכת הבנקאית בארץ, שסירבה לאפשר לו להביא את הכספים מחו"ל ולנהל אותם בחשבונות בארץ עקב החשדות נגדו. גנור נקלע למצוקה, כי אין לו דרך לעשות שימוש בכסף גם בחו"ל.

"מסר דברים שונים בחקירה אתמול" 

רב-פקד צחי חבקין אמר בפתח הדיון היום כי "לפני כשנתיים החלה ביחידה הארצית בלהב 433 חקירה של פרשת שחיתות חמורה. הידועה כ'פרשת 3000' או 'פרשת הצוללות'. במהלך החקירה החמורה והסבוכה נחשפו מעשים פליליים, הקשורים לרכב בטחוני שביצעה המדינה בהיקף כספי עצום".

עוד צוין כי "מעורבותו של החשוד בפרשה נחשפה במהלך החקירה, שבמהלכה חתם החשוד על הסכם עד מדינה. החקירה בתיק הסתיימה, ותיק החקירה הועבר לפרקליטות לפני כ-4 חודשים".

רב-פקד חבקין ציין כי עם סיום החקירה סברה המשטרה כי נמצאו די ראיות לביצוע עבירות חמורות נגד מספר מעורבים בפרשה, כאשר אתמול זומן החשוד לשיחה במשרדי היחידה החוקרת.

לפי טענת המשטרה, במסגרת החקירה אתמול מסר גנור דברים שונים מאלה שמסר בחקירותיו הרבות והממושכות לאורך הפרשה. בשל דבריו אלה הוחלט לחקור את גנור באזהרה, פעם נוספת, ובהמשך הוחלט לעצור אותו לצורך המשך חקירתו וביצוע פעולות חקירה נוספות הנדרשות.

עוד הבהיר חבקין כי "היאל"כ תבצע את תפקידה נאמנה, לא תירתע מביצוע כל פעולה נדרשת ותפעל בכל דרך ובאמצעים העומדים לרשותה על-מנת להגיע לחקר האמת".  

באי-כוחו של גנור התלוננו על כך שגנור עוכב אתמול באופן לא חוקי. יחד עם זאת, נראה כי קו הטיעון הזה לא יתקבל, מכיוון שהמשטרה טוענת כי גנור לא היה מעוכב אלא הוזמן כחלק מהסכם עד המדינה עליו חתם.

נשיאת בית המשפט, השופטת עינת רון, שאלה האם אנו דנים בגרסות שמסר גנור לאחר חתימת עד המדינה. בשלב זה באי-כוחו לא שואלים על כך, משום שהוצא על כך צו איסור פרסום. השאלות בנושא יידחו להמשך ככל שיידרשו, והן יתבררו בדלתיים סגורות. 

באי-כוחו של גנור טענו כי לא התאפשר למרשם להיוועץ איתם.

פקד אור רובין מלה"ב הגיבה על כך ואמרה: "טרם חקירתו של החשוד נתנו לו זכות היוועצות פעמיים ולא פעם אחת. החשוד התייעץ עם עורך דינו לפני החקירה, ולאחר החקירה נאמר שניתן לתת היוועצות לחשוד בבית המעצר. ובכל מקרה החשוד חש ברע ופונה לבית החולים".

בשלב זה הנשיאה רון עצרה את קו הטיעון הזה והבהירה כי גנור עצור והוא מורחק מבין משפחתו. "זה עצוב, אבל זה ככה בכל עצור". 

עו"ד מאיר ארנפלד, בא-כוחו של גנור, שאל: "יש ראיה או מידע מודיעיני שמרשי עלול לשבש את החקירה או את הליכי המשפט?"

פקד רובין: "גברתי מבקשת שלא להשיב".

עו"ד ארנפלד: "החשדתם אותם בשיבוש אתמול. האם ירדתם לרזולוציות של איזה שיבוש אתם ייחסתם או מייחסים?" 

פקד רובין: "גנור נחקר לגבי חשש לשיבוש הליכי חקירה גם בחקירותיו הקודמות. לגבי החקירה אתמול, ביצענו חקירה ראשונית בלבד, והדברים יוצגו למר גנור בקצב שהיחידה תקבע".

עו"ד ארנפלד: "אז התשובה שלך שלילית". 

פקד רובין: "אני לא אפרט מה החשד הקונקרטי לשיבוש. החקירה אתמול, כיאה לחקירה ראשונה, הייתה ראשונית ושטחית יחסית, והדברים יחודדו בהמשך". 

"שיבוש צופה פני עתיד או צופה פני עבר?" 

בשלב זה עברו באי-כוחו של גנור לתקוף את עילת המעצר עליה מסתמכת המשטרה:

עו"ד בעז בן-צור, המייצג יחד עם גנור יחד עם עו"ד ארנפלד, אמר לפקד רובין: "בשנה וחצי האחרונות אמרת למר גנור 'אתה עושה פעולת שיבוש, תיזהר לך'?"

פקד רובין: "מר גנור נחקר גם בחקירות האחרונות שלו בעבירות שיבוש".

עו"ד בן-צור: "מרשי יצא למעצר-בית במחצית יולי 2017 וסיים בספטמבר 2017. האם אמרתם לו שהוא משבש חקירה? השאלה מאוד פשוטה. היא לא אם יש לכם משהו או אין לכם משהו בדוח הסודי. אנסח את זה אחרת: לא אמרתם לא אי-פעם שיש רבע טענה בנוגע לשיבוש".

פקד רובין: "מר גנור נחקר מספר פעמים בעבר בשיבוש הליכי חקירה במהלך חקירותיו". 

עו"ד בן-צור: "שיבוש צופה פני עתיד או צופה פני עבר?" 

פקד רובין: "אחדד. אולי קטונתי, אבל אני לא יודעת איך מבצעים חקירה על חשד אמיתי לשיבוש הליכי חקירה".

עו"ד בן-צור: "אני אומר לך שלמר גנור לא נאמר דבר וחצי דבר לא בחודשים האחרונים, לא בשנה האחרונה ולא בשנה וחצי האחרונה".

פקד רובין: "התשובה שלי לא מספקת את חברי, אבל כנראה לא נסכים לזה".

עו"ד בן-צור: "פירטתם בסעיף 5 את הכותרות ואת החשדות, תאשרי לי שזה מה שהיה בתחילת הדרך". 

פקד רובין: "אלה חשדות שהיו בתחילת הדרך ובנוסף חשדות עכשוויים". 

עו"ד בן-צור: "החשד העכשווי הוא שיבוש, נכון? אני רוצה להבין מה הטענה עכשיו, שהיא שונה ממה שהיה לפני שנה וחצי".

רב-פקד חבקין: "נגד מר גנור טרם הוגש כתב אישום. הוא עדיין בגדר חשוד גם בפרשה שאמנם עברה לפרקליטות לפני כ-4 חודשים, אבל כתב אישום בה טרם הוגש". 

בהמשך אמר רב-פקד חבקין: "גנור סתר מהותית פרטים שמסר, כפי שמופיע בגרסתו אתמול. מדובר בראיות משמעותיות רבות שנחקרו בשנתיים האחרונות".

עו"ד בן-צור: "במעצר אנחנו רוצים למנוע שיבוש. מה זה קשור לאחרים?"

רב-פקד חבקין: "אני בטח לא צריך לתת לו רעיונות כיצד לשבש. פוטנציאל השיבוש שלו מפורט בדוח הסודי".

השופטת עינת רון: "החשדות נגד מרשך עדיין קיימים לפי מה שאומר רב-פקד חבקין. בשלב מסוים נחתם הסכם עד מדינה, ולאור מה שקרה אתמול, ימים יגידו מה יהיה איתו, ולא אנחנו נחליט".

השופטת הוסיפה כי החשדות נגד גנור "עדיין קיימים, אבל אין ספק שהתכנסנו כאן בתענית אסתר. עיקר המשקל היום הוא לא בקשר לחשדות העבר, למרות שהם קיימים, והם הבסיס לתיק הזה, אלא הראיות נוגעות ל'מה השתנה'. אנחנו אמנם לא בפסח, אבל המשטרה לצורך כך צריכה להניח בפני תשתית ראייתית לשיבוש. היה והצליחה, תינתן הארכת מעצר". 

השופטת רון דחתה את אחד מטיעוניו של עו"ד בן-צור, שמנסה ללמוד מהלכה הנוגעת לחשוד שהיה עצור עד תום ההליכים. "אנחנו במעצר ימים, מעצר לצורכי חקירה, יש צורכי חקירה. ובמעצר עד תום ההליכים אין כבר צורכי חקירה, ושיבוש היא טענה שכבר לא קיימת", אמרה הנשיאה.

עו"ד בן-צור ספק שאל-ספק אמר כי "המשמעות המשפטית של מה קורה שבן אדם בא ואומר 'אני מבקש לחזור בהיבט מסוים מהסדר טיעון'". לדבריו, "יש פסיקה שמאשרת את זה, ונדמה לי שהזעם של המשטרה לא מתכתב עם ההלכה".

השופטת רון: "להבדיל מהסדר טיעון שאתה חוזר בו, ויש לכך השלכות - אם עד מדינה חוזר בו מדברים שמסר, יכולים להיות לכך השלכות, ויכולים לא להיות השלכות. חלק מאותן השלכות מכוונת לכך שיש לו גרסה מסוימת שמחייבת המשך חקירה".

עו"ד בן-צור: "המשך חקירה ברור שאפשר. אנו דנים בשאלת המעצר. האם המעצר שמתבקש כרגע כשאין שאלה שמותר לחזור מהסדר גם בשלבים יותר מאוחרים. ואנחנו לא מסרנו בכלל הודעת גט שאנחנו חוזרים מההסכם..."

בכל הקשור לעילת השיבוש המיוחסת לגנור, הוסיף עו"ד בן-צור כי "מה שאני מבין מהבקשה ומהתשובות שניתנו לשאלה זו - אני מבין שזה אומר שמר גנור מסר בעבר, ובעניינים מסוימים אתה רוצה לתקן את גרסתך, ולכן אנחנו אומרים שזה שיבוש".

לטענת עו"ד בן-צור, "אי-אפשר על הכרטיס הזה של טענת השיבוש, שתהיה או לא תהיה בהליך העיקרי, כדי למנוע את הליבון של אותה הטענה. אי-אפשר להגיד למרשי שמיוחס לו שיבוש בגלל שהוא חזר מגרסתו. מה שצריך להראות באופן סביר, שיש חשד קונקרטי, שתהיה פעולה עתידית.

הנשיאה רון: "זה מה שאמרתי לפני מספר דקות". 

עו"ד בן-צור: "מעצר ימים צריך להראות סכנה שהיא צופה פני עתיד. אחרי שמר גנור הגיע מיוזמתו למשטרה, הוא גם השיב לשאלות, אחרי ש'ייבשו' אותו 4 שעות. יש לנו ערבויות כבדות שהונחו בעבר. ואלה עדיין קיימות. מדובר בסכומי כסף אדירים ונכסי נדל"ן שנתפסו בהיקפים ענקיים. זה מגיע למיליוני שקלים רבים, שתהיה ערובה בין השאר גם שלא תיעשנה פעולות של שיבוש". 

"השורה התחתונה בפרשה טרם נאמרה"

לאחר ששמעה את טענות הצדדים, אמרה השופטת רון: "לפני למעלה משנה וחצי נחקר החשוד וגם נעצר במסגרת פרשיית שנקראה 'תיק 3000' או 'תיק הצוללות'. בסופו של דבר,ובמהלך החקירה בחודש יוני 2017, הוא אף חתם על הסכם עד מדינה. נגד החשוד יוחסו חשדות לא מעטים ונחקר כחלק מפרשה זו, במהלכה נחקרו מעורבים לא מעטים, ומדובר היה בחקירה מסועפת ונרחבת. גם חקירתו שלו ארכה זמן רב והייתה מקיפה ביותר.

"בימים האחרונים פנה החשוד ביוזמתו אל גורמי האכיפה, ביקש להיפגש וציין כי ברצונו למסור גרסה נוספת על פני הגרסאות שמסר בעבר במסגרת אותו הסכם עד מדינה. לאחר פנייה זו שלו, ובאמצעות באי-כוחו אל הפרקליטות, פנתה אליו היחידה החוקרת וביקשה לזמן אותו לפגישה שנקבעה לאתמול. המשכה של אותה פגישה היא בחקירה באזהרה ומעצרו של החשוד - ועתה בבקשה להאריך את מעצרו ב-5 ימים.

"החשדות שהופנו לכאורה נגד החשוד בעבר בשנת 2017, קיימים ועומדים למעשה גם היום. השורה התחתונה בפרשה זו טרם נאמרה על-ידי גורמי האכיפה. האם יש בגרסה החדשה שמסר החשוד אתמול במהלך חקירתו כדי לשנות דבר בהסכם שחתם קודם לכן, אם לאו - ימים יגידו, ויטפלו בכך הגורמים הרלוונטיים.

"מסכימה אני עם היחידה החוקרת כי ייתכן שיש בהעלאת הגרסה החדשה זו, השונה ממה שנמסר קודם לכן, כדי להביא לבדיקה נוספת ומחודשת בפרשה זו, לאור הדברים שנמסרו. יחד עם זאת, ברי כי הדיון היום בשאלה האם יש מקום להורות על מעצרו של החשוד, אם לאו, לא נסוב בשל החשדות הראשוניים והמקוריים שיוחסו לו לכאורה וכאמור קיימים גם כיום, בין אם על-פי גרסה קודמת ובין על-פי הגרסה החדשה; אלא שאת עיקר המשקל יש לתת לשאלה מה התחדש, והאם כיום קיימת עילה חדשה שנוצרה לעת החדשה ומצדיקה מעצרו מחדש של החשוד, שכן הצדק עם באי-כוח החשוד, שלא בנקל יורה בית המשפט על מעצרו של חשוד/נאשם מחדש, לאחר שזה כבר שוחרר באותה פרשה ממש.

"כאמור, קיבלתי את עמדת גורמי החקירה כי העלאת גרסה חדשה ושונה בתחומים מסוימים יכולה להביא לפעולות חקירה נוספות בפרשה זו, ואכן בנספח הסודי שהגישו לעיוני סימנו פעולות חקירה לביצוע. צוינו 3 פעולות חקירה, אולם אציין כי אלה 3 פעולות חקירה בכותרת, וכל אחת מורכבת מתתי-פעולות אחרות, ולמעשה מדובר בפעולות חקירה רבות הרבה יותר, והן נדרשות כפועל יוצא מהעלאת הגרסה החדשה של החשוד.

"שאלה עיקרית נוספת העומדת למבחן, היא האם פעולות חקירה אלה מחייבות את החזקתו של החשוד במעצר, ולחלופין האם הן מחייבות חלופת מעצר, דהיינו האם קיים חשש כלשהו לשיבוש מהלכי חקירה מצדו של החשוד. אף בעניין זה הצדק עם באי-כוח הנאשם, שאין המדובר בעניינים שנחקרו בעבר, אלא שיש להראות חשש ממשי לשיבוש לגבי פעולות החקירה המתבקשות". 

לסיכום קבעה השופטת רון: "יש חשש ממשי לעילת השיבוש במקרה זה, מהזמן האחרון, שיכול להשליך על פעולות החקירה הנדרשות. ומצאתי כי כאמור פעולות אלה נדרשות להמשך החקירה, וכי הן מחייבות את המשך המעצר, וכי אף חלופת מעצר לא תחזיק, בשל החשש לשיבוש מהלכי החקירה. לפיכך אני מקבלת את הבקשה ומורה על מעצרו של החשוד עד ליום 24.3.19 בשעה 16:00". 

פרשת הצוללות

חקירת פרשת הצוללות עסקה ברכש הצוללות מסדרת דולפין AIP וספינות סער 6 מחברת טיסנקרופ בשנים 2009-2017. במסגרת זו נחקרו ההליכים שקדמו וסבבו את רכישתם של 3 צוללות הדולפין ו-4 הספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ עבור חיל הים הישראלי. לפי החשד, בצמרת המערכת הביטחונית התקבלו החלטות משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגורמים שליוו את העסקאות.

עקב מהות העסקה והפרופיל הגבוה של החשודים וקרבתם אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפרשה נחשבת לאחת מפרשות השחיתות החמורות לכאורה שהתגלו בישראל. במשטרה כינו אותה: "קו פרשת המים של מערכת הרכש הביטחוני בארץ".

נזכיר כי ב-8 בנובמבר 2018 המשטרה סיימה את חקירת תיק 3000 עם המלצות חד-משמעיות לפרקליטות להעמיד לדין את שורת החשודים הבכירים שנחקרו. ההמלצה היא להעמיד לדין את אבריאל בר-יוסף שהיה סגן ראש המל"ל, שי ברוש, אליעזר מרום, דוד שמרון, מודי זנדברג ודוד שרן. ההחלטה התקבלה בין היתר על סמך עדותו של מיקי גנור, נציג טיסנקרופ בארץ שהפך לעד מדינה. 

האדם היחיד שלגביו לא ניתנה המלצה על העמדה לדין פלילי הוא עו"ד יצחק מלכו, ששימש כיועצו המדיני של ראש הממשלה נתניהו, והתיק נגד מלכו נסגר. נתניהו תושאל במסגרת החקירה אך מעולם לא היה חשוד בה. 

חקירת פרשת הצוללות (תיק 3000), שבעבר נדמה כי הסתיימה, מקבלת בשבועות האחרונים תפניות שונות, שנראה שמערערות את המסד הראייתי בה. כך, בחודש שעבר נחשף כי נתניהו החזיק עד נובמבר 2010 ביחד עם בן-דודו נתן מילקובסקי, במניות חברת פלדה שעשתה עסקים עם טיסנקרופ, וכי נתניהו מכר את המניות במועד הזה למילקובסקי בחזרה תמורת 16 מיליון שקל.

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו צפוי להגיע לדיון נוסף בוועדת ההיתרים שליד משרד מבקר המדינה, במסגרתו הוא יבקש מהוועדה להתיר לו להסתייע לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות בספנסר פרטרידג' ובבן-דודו נתן מיליקובסקי.

*** חזקת החפות: כל החשודים בתיק 3000 הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, והם בחזקת חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין.