סיום חזק לעוד שנה מצוינת: רווח נקי של 459 מיליון שקל לקבוצת עזריאלי ברבעון הרביעי

קבוצת הנדל"ן המניב ממשיכה לייצר רווחי-עתק, שהסתכמו ב-2018 בכ-1.2 מיליארד שקל • שיפור נרשם בפרמטרים התפעוליים המרכזיים של החברה, אבל הרווח הנקי התפעולי (NOI) מנכסים זהים נותר ללא שינוי מהותי • השבוע נחשף ב"גלובס" כי קבוצת קניוני עזריאלי תנסה להביא לישראל מותגים בינלאומיים נחשבים ולשמש זכיינית שלהם בעצמה

דנה עזריאלי. "אני לומדת מכולם"  / צילום: איל יצהר
דנה עזריאלי. "אני לומדת מכולם" / צילום: איל יצהר

ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי  סיכמה הבוקר (ד') שנת פעילות מוצלחת נוספת, ובשורה התחתונה, למרות שחיקה של 16% בהשפעת צמצום שיערוכי נכסים, הסתכם הרווח הנקי בכ-1.2 מיליארד שקל, ולצד זאת הציגה החברה שיפור בפרמטרים התפעוליים המרכזיים.

בעזריאלי מדגישים כי הרווח הנקי השנתי מפעילות, בנטרול שיערוכי נכסים, רווח מהחזקות מניות בנק לאומי ולאומי קארד והשפעות נוספות, גדל בכ-10%, לרמה של 962 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון הרביעי של 2018 זינק הרווח נקי של עזריאלי ביותר מ-50% ל-459 מיליון שקל, בתמיכת שיערוכים, ואילו הרווח הנקי הרבעוני מפעילות שוטפת עלה ב-11% ל-240 מיליון שקל. כאמור, בפרמטרים השוטפים, כמגמה עזריאלי הציגה כיוון חיובי, והמשך התרחבותה תמך בצמיחה של 10% ברווח התפעולי הנקי (NOI) לכ-1.5 מיליארד שקל, לצד עלייה שנתית של 23% בתזרים המזומנים השוטף (FFO), ל-1.25 מיליארד שקל.

עם זאת, הרווח התפעולי הנקי (NOI) מנכסים זהים רשם עלייה שנתית מתונה של כ-1% ל-1.33 מיליארד שקל, וזאת בתמיכת הגדלת חלקה של החברה בנכסים בארה"ב, ולאחר שנתוני הקניונים נחלשו ב-1% ל-780 מיליון שקל, ואילו נתוני פעילות המשרדים והדיור המוגן נותרו ללא שינוי.

עזריאלי מחלקת את פעילותה לחמישה תחומים: מרכזי המסחר והקניונים, עם 17 נכסים, ובהם שטחי השכרה בהיקף של כ-335 אלף מ"ר; שטחי משרדים, עם 14 נכסים, ובהם שטחי השכרה בהיקף של 548 אלף מ"ר; נדל"ן מניב בארה"ב, עם שמונה בנייני משרדים שבהם שטחי השכרה בהיקף של 246 אלף מ"ר (חלק עם שותפים); דיור מוגן, עם שלושה בתים שבהם כ-800 יחידות דיור, נוסף על שני פרויקטים בייזום להקמת כ-600 יחידות דיור נוספות; ופעילות חברת גרנית הכרמל, המחזיקה בחברת סופרגז, ובחברת GES העוסקת בטיפול במים, בשפכים ועוד.

"עלייה ריאלית בדמי השכירות"

בעניין הפעילות בקניונים מציינים עזריאלי, כי השחיקה השנתית ברווחיות נרשמה בעיקר מפינוי שטח מניב כחלק מהכנות לעבודות, וכן בהשפעת שטחים שלא אוכלסו בתקופות של חילופי שוכרים. מנגד מציינת החברה, כי רווחי הפעילות הושפעו לחיוב "בעיקר מעלייה ריאלית בדמי השכירות בעת חידוש חוזים".

גם בעניין רווחי פעילות המשרדים עזריאלי מציינת כי אלה הושפעו לחיוב "מעלייה ריאלית בדמי השכירות בעת חידוש חוזים". מנגד הושפעה פעילות זו לשלילה "מתקופת ביניים של החלפת שוכרים, ומשינויים בהוצאות התפעוליות".

עוד בעניין פעילות הקניונים, עזריאלי מדווחת על צמיחה של 3.2% בפדיונות נכסים זהים לעומת הרבעון המקביל, ובסיכום 2018 כולה על עלייה של 2.3% בפדיונות נכסים זהים לעומת 2017. עם זאת, על רקע האתגרים בענף מפרטת עזריאלי כי עומס שכר הדירה על השוכרים ירד, ועמד ב-2018 על 11.2%, לעומת 11.5% בשנה שקדמה לה.

עקב התחרות הקשה מצד האונליין והרכישות בחו"ל, מדגישה עזריאלי את גיוון תמהיל הרשתות הבינלאומיות שנכנסו אליה השנה, ביניהן מיניסו, ריזרבד וקיקו מילאנו, ושילוב מוקדי בילוי ופנאי כדוגמת מועדון "זאפה", מסעדות ובתי קפה וכן כי היא פועלת להשבת בתי הקולנוע לקניונים.

"התמהיל בקניונים מצמצם נזקי קריסה"

בהמשך לכך, על רקע רצף הקריסות בענף האופנה מציינת עזריאלי, כי "מעת לעת נקלעות רשתות שונות, וביניהן רשתות אופנה, לקשיים פיננסיים, אך המגוון הרחב של עסקים, והתמהיל בקניונים ובמרכזים המסחריים של הקבוצה, תורמים להקטנת היקף החשיפה לאירועים מסוג זה".

עוד מפרטת עזריאלי, כי ההכנסות מענף האופנה היוו בשנת 2018 כ-17% מהכנסות הקבוצה, וכ-46% מהכנסות תחום מרכזי המסחר והקניונים של החברה, וכי "אם וכאשר יחולו שינויים מהותיים בעלויות בתחום, וככל שהשפעת השינויים תימשך לאורך זמן, עלול הדבר להשפיע אף על רווחיותיה של החברה". יחד עם זאת, היא מציינת, מרבית הסכמי השכירות כוללים דמי שכירות קבועים, כך ש"חשיפת החברה בהיבט זה מוגבלת בטווח הקצר".

במקביל לדוחות הודיעה עזריאלי על חלוקת דיבידנד של 560 מיליון שקל לבעלי מניותיה, שיחולק בתחילת חודש מאי. מאז החלה להיסחר בבורסה ב-2010 סך הדיבידנד שהחברה חילקה (כולל הנוכחי) מצטבר ל-3.3 מיליארד שקל.

מוקדם יותר השבוע נחשף ב"גלובס" כי קבוצת קניוני עזריאלי הקימה פעילות שתתחרה ברשתות האופנה המקומיות, ותנסה להביא לישראל מותגים בינלאומיים נחשבים, ולשמש זכיינית שלהם בעצמה. עזריאלי אף הקימה לשם כך זרוע פעילות נפרדת שכפופה למנכ"ל קניוני הקבוצה, ארנון תורן, וקיימה פגישות עם מותגים בינלאומיים.

מתחילת השנה התחזקה מניית עזריאלי בכ-16%, השלימה קפיצה של קרוב ל-50% בשלוש שנים והיא משקפת לחברה שווי של כ-25 מיליארד שקל. בקבוצה מציינים בעזריאלי, כי במהלך השנה החברה השקיעה כ-1.9 מיליארד שקל בפעילות ייזום והשבחת נכסים, וכן כי שיעור התפוסה בקניונים ובמשרדים שלה עמד על קרוב ל-100%.