קליפורניה מציעה מקומות עבודה, אבל אי-אפשר לגור בה

יותר ויותר חברות ממגזרים שונים עוזבות את המדינה על רקע מחירי הדיור הגבוהים שמטילים צל כבד על הכלכלה המשגשגת שלה

סן פרנסיסקו / צילום: רויטרס
סן פרנסיסקו / צילום: רויטרס

כלכלת קליפורניה מייצרת מקומות עבודה בקצב מהיר בהרבה מדיור בר-השגה, וחלק מהמעסיקים נאלצים לעזוב את המדינה הזו כשהם צומחים.

במבט היסטורי, חברות שיוצאות מקליפורניה ויתרו על מגוון של תעשיות, על אוניברסיטאות ציבוריות ידועות ועל אקלים נוח לטובת מדינות עם מיסים נמוכים יותר ורגולציה מקילה יותר. אבל כעת, מחירי הדיור ודמי השכירות, שהם מהגבוהים ביותר בארה"ב, הם בראש דאגותיהם של עסקים ושכירים.

מבחינת המעסיקים, "אנחנו בשלב משבר", אמר רוי לפסלי, נשיא השולחן העגול של העסקים בקליפורניה, התאחדות של בכירי עסקים. חברות מתקשות לגייס עובדים או לקדם עובדים שלהן כלפי מעלה, מאחר שאנשים דוחים הצעות לעקור לקליפורניה, אמר לפסלי. ועם סוגי המשרות שעוזבות את המדינה, הוא הוסיף, "אנחנו לא מייצרים מעמד ביניים חזק כפי שנהגנו לעשות".

רחוק מהישג יד
 רחוק מהישג יד

קארן הוליאן, בת 44, הצטרפה לחברת הסטארט-אפ Lottery.com שנוסדה בקליפורניה ב-2015. למת שהיא ילידת סן פרנסיסקו, הוליאן, מנהלת שיווק, התלהבה מהמעבר של החבה לאוסטין, טקסס, בשנה שעברה, כי היא יכלה סוף סוף לתכנן לקנות דירה משלה.

"בסן פרנסיסקו זו אף פעם לא נראתה אפשרות", היא אמרה. היא אם לשניים, וכעת היא שוכרת לפי שעה בית של ארבעה חדרי שינה ב-2,000 דולר בחודש, שליש ממה שזה היה עולה לה בעיר הולדתה.

מחיר הבית/דירה החציוני בקליפורניה ב-2018 היה 570,010 דולר, לפי התאחדות מתווכי הנכסים במדינה, יותר מפי שניים מהנתון הארצי. המחיר החציוני של בית באזור מפרץ סן פרנסיסקו היה כמיליון דולר.

מעסיקים שעזבו את קליפורניה או הפסיקו לגייס בה עובדים בחמש השנים האחרונות באו ממגזרים מגוונים כמו פיננסים, ייצור, ביוטק, מזון ומשקאות. באזור סן פרנסיסקו, הבית ההיסטורי של תעשיית הטק, אפילו מהנדסים בשכר גבוה מחפשים דיור במקומות אחרים, מפני שהם לא יכולים להרשות לעצמם שכירות או קנייה של נכס מתאים סמוך למקום העבודה.

קארל גארדינו, מנכ"ל "קבוצת המנהיגות בעמק הסיליקון", אמר שמנכ"לי חברות אומרים לו ש"כל משרה חדשה שלא חייבת להיות באזור המפרץ ממוקמת מחוץ לאזור המפרץ". קבוצת הייעוץ הזו בנושאי מדיניות ציבורית מאגדת כ-360 חברות, כולל הגדולות ביותר בעמק הסיליקון.

אין נתונים ממשלתיים על מספר החברות והמשרות שעזבו את קליפורניה. בעשור האחרון נבנו בכל שנה 80,000 יחידות דיור בלבד בממוצע במדינה זו בכל שנה, בהרבה מתחת ל-180,000 יחידות דיור שנחוצות לעמידה בגידול האוכלוסייה עד שנת 2025, לפי אומדנים של ממשל המדינה.

לני מנדונקה, יועצו העסקי והכלכלי הראשי של המושל גווין ניוסם, אומר שהוא שומע באופן קבוע ממעסיקים שהם אינם יכולים לגייס עובדים מפני שהדיור כה יקר, אבל "במונחי מדדי התעסוקה המוחלטים, ומספר החברות שעוזבות כל שנה, זו עדיין תופעה קטנה מאוד".

שיעור האבטלה בקליפורניה בינואר היה 4.2%, גבוה במקצת מהמוצע הארצי. יותר ממחצית המתגוררים בשכירות, ויותר משליש מבעלי נכסי דיור עם משכנתאות, מוציאים יותר מ-30% מהכנסתם על דיור, המקסימום שנחשב על ידי מומחים לבר-השגה, לפי מחלקת השיכון של ממשל קליפורניה.

היועץ מנדונקה אמר שקליפורניה עדיין מייצרת יותר עסקים ומקומות עבודה בהשוואה לשוק הדיור שלה, שסובל מתת-היצע. מאז כניסתו לכהונתו בינואר, המושל ניוסום, דמוקרט, מתמקד במאמצים לשכנע קהילות מקומיות רבות לבנות דיור בר-השגה מהר יותר.

טקסס משכה יותר חברות שעזבו את קליפורניה בעשור האחרון יותר מכל מדינה אחרת בארה"ב, לפי סקר של ג'ו וראניש, יועץ רילוקיישן שמעודד עסקים לעזוב את קליפורניה.

"עלויות הדיור הן סעיף המכירה העיקרי שלנו", אמר מיק רוזה, סגן נשיא בכיר לפיתוח כלכלי בלשכה האזורית בדאלאס. "זהו פקטור בכל חיפוש שאנחנו רואים".

חברות טק שמחפשות עובדים מוכשרים במדינות אחרות הבחינו בנעשה. דואולינגו, חברת סטארט-אפ ללימודי שפות מפיטסבורג, הציבה בשנה שעברה פרסומת לוח ליד כביש מהיר בסאן פרנסיסקו עם הכיתוב: "תהיה בעל בית, תעבוד בטק, בוא לפיטסבורג".

לואל ריד, חוקר לשעבר של חוויית משתמשים בפייסבוק, היה בין המגויסים של דואולינגו. הוא קיבל עבודה בחברה זו בשנה שעברה, והחליף דירה של 40 מ"ר בפאלו אלטו ב-2,300 דולר בחודש בדירת ארבעה חדרים בפיטסבורג שעולה לו 1,800 דולר בחודש.

"התקשיתי לדמיין עתיד קורץ בעמק הסיליקון", אמר ריד. דואולינגו החזירה את שלט החוצות שלה בקליפורניה בשבוע שעבר.