טיסנקרופ מגיבה לראשונה להאשמות החדשות נגד נתניהו: מכחישה קשר בין גראפטק לחטיבה הימית

התאגיד הגרמני טיסנקרופ מגיב לראשונה להאשמות החדשות שעלו בימים האחרונים בנוגע לרווח אפשרי ועקיף של ראש הממשלה בנימין נתניהו מעסקי הצוללות באמצעות החזקה במניות בחברת GrafTech

צוללת של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס
צוללת של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס

התאגיד הגרמני טיסנקרופ מגיב לראשונה להאשמות החדשות שעלו בימים האחרונים בנוגע לרווח אפשרי ועקיף של ראש הממשלה בנימין נתניהו מעסקי הצוללות באמצעות החזקה במניות בחברת GrafTech.

דובר החברה הבהיר כי "חברת GrafTech היא אחת ממאות ספקים של עסקי הפלדה של התאגיד. היקף העסקות איתה הוא בטווח הנמוך של הסחר עם שותפים אחרים".

הדובר הוסיף כי לאחר בירור מעמיק נמצא כי "GrafTech מעולם לא הייתה בקשר עסקי ישיר עם החטיבה הימית של התאגיד (TKMS), ורק הייתה קשורה לעסקי הפלדה".

החטיבה הימית של טיסנקרופ - Thyssenkrupp Marine Systems - היא האחראית לבניית הצוללות עבור חיל הים הישראלי וכן שותפה עם מספנה גרמנית אחרת בבניית ארבע ספינות הקרב בעבור ישראל. היא חלק מהתאגיד הגרמני שקשור גם לעסקי המעליות, בניית מפעלים, ייצור חלקי מכונות ועוד. מאז 2005 שייכות המספנות בהן מיוצרות הצוללות הגרמניות בעבור ישראל (HDW) לחטיבה הימית.

משמעות הודעה זו אינה הכחשה של כל קשר בין החברה שבמניותיה החזיק נתניהו ושאותה המשיך להוביל מיליקובסקי עד אוגוסט 2015 לבין טיסנקרופ, אלא רק ניתוק הקשר שבין החלטה על רכש צוללות וספינות קרב לבין רווחים עתידיים ל"גרפטק". עדיין, מכיוון שהחברה האמריקאית הודיעה כי טיסנקרופ היא "לקוח מרכזי" שלה, ומכיוון שהחטיבה הימית היא חלק מהתאגיד כולו, ישנו קשר בין החברות. אם גורמי החוק בישראל ייחקרו בפרשה, הם יצטרכו לבדוק עד כמה משמעותי הקשר הזה.

בעוד מחזור המכירות של טיסנקרופ בשנה שעברה הסתכם ב-43 מיליארד אירו, הרווח שלה בשנה זו עמד על 1.7 מיליארד אירו בלבד. התאגיד מנסה בשנה האחרונה להיפטר מעסקי הפלדה שלו מתוך רצון להתמקד בעסקי המעליות והמפעלים, ומיזג את עסקיו בתחום זה עם זה של ענקית הפלדה TATA.

בספטמבר הודיעה החברה על פיצול פעילויות, ולפי ההודעה, בחברה אחת (Thyssenkrupp Industrials AG) ירוכזו העסקים הרווחיים והמרכזיים של החברה - מעליות, מפעלים, חלקים למכוניות וטכנולוגיה - בעוד בחברה השנייה (Thyssenkrupp Materials AG) ירוכזו העסקים "הבעייתיים" - עסקי הפלדה, הצוללות וכלי השיט וחומרי הגלם.