פרשת הצוללות: מעצרו של מיקי גנור הוארך שוב ב-5 ימים

(עדכון) - לדברי השופטת, החשש לשיבוש חקירה מצד גנור התגבר עקב פעולות החקירה שנקטה המשטרה מאז מעצרו • סנגורו של גנור: "לו היה רוצה לשבש את החקירה – היה עושה זאת בטרם פנה למשטרה" • משמעות ההחלטה: גנור צפוי להיוותר במעצר עד לאחר המועד האחרון בו אמורים סנגוריו להודיע לפרקליטות את עמדתם בקשר לכוונתה לבטל את הסכם עד המדינה עמו

מיקי גנור היום בבית המשפט / צילום: כדיה לוי
מיקי גנור היום בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

"החשש משיבוש הליכי חקירה התחזק ואף התרחב לתחומים נוספים" - כך נימקה נשיאת בית משפט השלום בראשון-לציון, עינת רון, את החלטתה להאריך עד ליום ה' הקרוב את מעצרו של עד המדינה בפרשת הצוללות, לפחות נכון לרגע זה, מיקי גנור.

היום התקיים הדיון בבקשה הנוספת של משטרת ישראל להאריך את מעצרו של גנור. זאת, אחרי שביום שישי הפך שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, את החלטתה של השופטת נאווה בכור מבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, וקיבל את הבקשה הקודמת של הפרקליטות ומשטרת ישראל להותיר במעצר את גנור.

בהחלטתה להותיר את גנור במעצר, קיבלה למעשה רון את טענת המשטרה לפיה שחרורו של גנור יגרום לשיבוש החקירה שהתחדשה ביום ג' בשבוע שעבר, לאחר שגנור התייצב במשרדי להב 443 וביקש לשנות חלק מהפרטים שמסר במסגרת חקירותיו הקודמות במשטרה.

עו"ד מאיר הרנפלד, המייצג את גנור יחד עם עו"ד בעז בן-צור, ביקש בפתח הדיון מפקד עו"ד אור רובין זלאיט, נציגת המשטרה, לאשר כי במסגרת החקירה בוצע לגנור עימות עם עו"ד רונן שמר, והיא אכן אישרה זאת. לטענת הרנפלד, העימות ארך כ-5 דקות, אך רובין זלאיט לא אישרה זאת.

בפסק דינו של מזוז מיום ו' האחרון, כתב השופט כי הונחו בפניו ראיות מהן עולה כי גנור כבר ניסה בעבר לשבש את החקירה בתיק. לפיכך, ככל-הנראה, עו"ד הרנפלד שאל את פקד רובין זלאיט האם יש למשטרה חשש ממשי לשיבוש עתידי של החקירה מצד גנור, ובתגובה הפנתה רובין זלאיט את השופטת למספר מקומות בחומר הסודי המונח בפניה, שלשיטתה מקים חשש ממשי לשיבוש חקירה מצדו של גנור.

הרנפלד ביקש לברר עם נציגת המשטרה האם כבר הוטחו בגנור, שנמצא במעצר מאז יום ג', הראיות הנוגעות לעבירת השיבוש לכאורה, ובתשובה אמרה רובין זלאיט כי החשדות לשיבוש יוטחו בהמשך החקירה.

הרנפלד ביקש מנציגת המשטרה לאשר כי גנור לא ביקש לשפר את תנאי הסכם עד המדינה. לאחר התייעצות קצרה עם הנציג הנוסף מטעמה של המשטרה, רב פקד צחי צבקין, ביקשו נציגי המשטרה להשיב על שאלה זו בכתב כך שתשובתם תובא לעיניה של השופטת בלבד.

הרנפלד ביקש לדבר "על הפיל שבחדר", לדבריו, וביקש לדעת האם יש למשטרה אינדיקציה לפיה מישהו ביקש ממר גנור לחזור מההסכם, אך נציגת המשטרה ביקשה שלא להשיב על שאלה זו.

בטרם נתנה החלטתה של רון, סיכם עו"ד בן-צור את טיעוניו של גנור. בין היתר, אמר בן-צור שאם גנור היה מבקש לשבש את החקירה הוא לא היה פונה למשטרה ביוזמתו "וברוב הגינותו". "זה מתיישב עם השכל הישר? לו היה רוצה לשבש כבר היה עושה זאת לפני שפונה למשטרה" טען בן-צור.

בנוסף, הגיש עו"ד בן-צור לנשיאה רון מסמך המעיד על מצבו הרפואי הקשה של גנור, לאחר שמוקדם יותר ציין סנגורו הנוסף של גנור, עו"ד ארנפלד, כי בשל מצבו הרפואי של גנור "הוא לא יכול לשבת על הכסא".

עוד בטרם ניתנה החלטתה של הנשיאת רון, ציין פקד חבקין כי אין קבל את טענת סנגוריו של גנור לפיה מהלכי המשטרה הננקטים כעת הם בגדר ענישה לגנור שהחליט לשנות גרסתו, ואף ציין כי כך קבע שופט העליון מזוז בהחלטתו מיום ו' האחרון. גם הנשיאה רון התייחסה לכך, וציינה כי שלוש ערכאות התייחסו לטענה זו שלבסוף אכן נדחתה.

"לא ניתן להסתפק בחלופת מעצר"

בהחלטתה, ציינה הנשיאה רון כי "בית המשפט העליון התייחס בהחלטתו באופן מפורט ונרחב לפרשה זו, וציין כי מדובר בפרשה שיש לה חשיבות ציבורית רבה".

בהמשך דבריה קבעה רון: "השאלה העומדת בפניי היא האם קיים חשש לשיבוש חקירה על-ידי החשוד והאם חל שינוי בנסיבות מאז החלטתי הקודמת, בה קבעתי כי קיים חשש לשיבוש הליכי חקירה וכי חשש זה אינו נובע מימיה הראשונים של פרשה זו ומחקירתו הראשונה של החשוד בפרשה זו, אלא מהזמן האחרון ממש. חשש זה מופיע עתה בנספח הסודי שהוגש לעיוני היום. חשש זה שהיה גם בסיס להחלטתו של בית המשפט העליון עדיין שריר וקיים"

בהקשר זה ציינה רון כי לא רק שהחשש שעמד בבסיס החלטתה הקודמת עדיין שריר וקיים, אלא שזה אך התרחב בעקבות נקיטת פעולות חקירה נוספות. לדבריה, "מאז החלטתי הקודמת בוצעו פעולות חקירה נוספות. מסתבר שבמהלך פעולות חקירות אלה נמצא ביסוס לחשש משיבוש הליכי חקריה, והוא התחזק. החשש לשיבוש חקירה התרחב לתחומים נוספים".

בשולי החלטתה התייחסה רון לכך שהמשטרה טרם הציגה את החומר הנוגע לעבירת השיבוש לגנור, ואמרה כי דבר זה נעשה על-פי שיקול-דעתה של היחידה החוקרת.

עוד ציינה רון כי היא מודעת לכך שמדובר בחשוד שהתייצב מיוזמתו ובקש לשנות את גרסתו, וכי לא נעלמה מעיניה הטענה לפיה מכך ניתן להסיק שאין בכוונתו של גנור לשבש את החקירה. עם זאת, קבעה רון, מדובר ב"דברים שנכונים רק בחלקם, שכן אין לגנור מידע על כל חומר החקירה בתיק, ולא הכל בידיעתו. אין הוא יכול לצפות לגמרי את כל פעולות החקירה שתבקש המשטרה לבצע בעקבות שינוי הגרסה, ועל כן יכול לעלות חשש ממשי לשיבוש הליכי חקירה. בעניינו, אכן עולה חשש ממשי כזה".

בשורה התחתונה, כאמור, קבעה רון כי "הפעולות העתידיות שמבקשת המשטרה לבצע מחייבות המשך מעצרו של גנור ולא ניתן לבצעם בחלופת מעצר". לפיכך, הורתה רון על מעצרו של גנור עד ליום 28.3.2019 (ה').

משמעות החלטתה של רון מהיום היא שגנור יוותר במעצר, עד לאחר המועד בו אמורים סנגוריו להודיע לפרקליטות את עמדתם בקשר לכוונתה לבטל את הסכם עד המדינה עם גנור.

נזכיר כי בעיצומו של הקרב בין גנור למשטרה והפרקליטות ביחס למעצרו של גנור, בשבוע שעבר הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לסנגוריו של גנור כי היא שוקלת לבטל את הסכם עד המדינה שנחתם עמו. זאת, לטענת הפרקליטות, שכן מסירת הגרסה החדשה על-ידי גנור משמעותה כי גנור "הפר לכאורה באופן מהותי את התחייבויתיו והצהרותיו על-פי ההסכם, ולפיכך רשאית המדינה לבטל את ההסכם על כל התחייבויותיה בו". בטרם תתקבל החלטה סופית של הפרקליטות, נתנה לסנגוריו של גנור שהות עד ליום ד' להשמיע את טיעוניהם בעניין.

הבקשה הקודמת: השלום הורה להותיר במעצר, המחוזי הפך, והעליון ביטל

בדיון שנערך באולמה של הנשיאה רון בשבוע שעבר, נענתה השופטת לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של גנור, כשקבעה כי לאור הגרסה החדשה שמסר גנור, "פעולות המשטרה הנדרשות להמשך החקירה מחייבות את המשך מעצרו". לדברי רון בהחלטתה הקודמת, מחומר החקירה שהוצג בפניה "עולה חשש ממשי לעילת השיבוש במקרה זה, מהזמן האחרון, שיכול להשליך על פעולות החקירה הנדרשות".

גנור, המיוצג על-ידי עורכי הדין בעז בן-צור ומאיר ארנפלד לא אמר נואש, והגיש ערר לבית המשפט המחוזי על ההחלטה להותירו במעצרו. השופטת בכור קיבלה את עמדת סנגוריו של גנור לפיה גנור לא מסר פרטים חדשים אלא רק ביקש לשנות את הפרשנות שנתנה לדברים שכבר מסר בעבר, וקבעה כי "ההחלטה של גנור לתת פרשנות אחרת לעובדות שמסר אינה מצדיקה להשאיר אותו במעצר. אפשר להסתפק במעצר בית מלא בתנאים מגבילים".

אלא, כאמור, שביום שישי הפך השופט מזוז את החלטתה של בכור, קיבל את הערעור שהגישה המדינה, והחזיר על כנה את החלטתה הקודמת של נשיאת השלום בראשון-לציון, עינת רון. מזוז קבע כי יש להותיר את גנור במעצר "נוכח חשיבותה של החקירה הנדונה בהיבטים של ביטחון המדינה ומניעת שחיתות ברשויות השלטון, כמו גם קיומו של חשש מוחשי לפגיעה באינטרס הציבורי".

עוד ציין שופט העליון מזוז בהחלטתו כי הוצגו בפניו ראיות קונקרטיות המעידות על כך שגנור ניסה לשבש את החקירה בעניינו בעבר. לדברי מזוז, "הוצגו לי בין היתר פעולות של שיבוש שנקט המשיב בעבר, קודם לחתימה עמו על הסכם 'עד מדינה', וכן פרטי מידע עדכניים על פעולות אקטיביות שנקט המשיב קודם מעצרו הנוכחי המעלים חשש לשיבוש החקירה. זאת, מעבר לחשש האינהרנטי לשיבוש חקירה בנסיבות מעין אלה".

נוסף לכל אלה, סתר שופט העליון מזוז את מסקנתה של שופטת המחוזי בכור לפיה התייצבותו של גנור במשטרה נועדה אך ורק כדי להעניק פרשנות שונה לדבריו שכבר מסר קודם לכן. לדברי מזוז, מהפרטים על שינויי הגרסאות שמסר גנור בחקירותיו הנוכחיות עולה כי הניסיון להציג את המהלך של גנור כ"פרשנות" גרידא לגרסאות שמסר בעבר, משוללת אחיזה במציאות.

*** חזקת החפות: כל החשודים בתיק 3000 הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, והם בחזקת חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין.