עניין של זמן: החדשנות משנה גם את עולם השעונים

השעון המדויק בעולם, שעון שמיועד לשחקני גולף ויצירת אומנות שמוקדשת לכדור הארץ: השבוע התקיימה תערוכת שעונים בינלאומית בשוויץ, והיא כללה כמה חידושים מעניינים

שעון חכם של  TAG Heuer/   צילום: רויטרס Shannon Stapleton
שעון חכם של TAG Heuer/ צילום: רויטרס Shannon Stapleton

השבוע מתקיימת בשוויץ תערוכת השעונים הבין-לאומית Baselworld, שמהווה מדי שנה במה להצגת החדשנות בעולם השעונים. נהוג לחשוב כי החדשנות בתחום מנותבת לשעונים החכמים, כאלו שמיוצרים על ידי חברות כמו אפל וסמסונג. תהליכי חדשנות מעניינים ואף מאתגרים יותר מתרחשים גם בקרב חברות השעונים המסורתיות, שמייצרות שעונים מכאניים. בתערוכה מוצגים שעונים שמיועדים לאנשים עשירים, במחירים של מאות אלפי דולרים, אך גם כאלו במחירים של מאות דולרים. 

סיטיזן: השעון האלקטרו-מכאני המדויק בעולם

לרגל שנת ה-100 שלה הציגה חברת סיטיזן בתערוכה את השעון החדש "קליבר 0100" שהוא לטענתה השעון האלקטרו-מכאני המדויק ביותר שקיים כיום בעולם. החברה מתחייבת לרמת סטייה של שניה אחת בלבד במשך שנה - הישג שנחשב עד לאחרונה לבלתי אפשרי.

בלב מנגנון השעון מתנד (אוסילטור) מסוג חדש על בסיס קריסטלי, שפועם בתדירות של 8.4 מגהרץ - גבוה פי 250 מזה של מתנדים במנגנונים של שעונים אלקטרוניים מקובלים. התדירות הגבוהה מבטיחה שהמנגנון יישאר חסין בפני השפעות חיצוניות שפוגמות בדרך כלל ברמת הדיוק כמו שינויים חדים בטמפרטורה החיצונית, השפעת כוח הכבידה ושחיקה לאורך זמן.

מכיוון שמתנדים כאלה צורכים בדרך כלל יותר אנרגיה מהמקובל ביצעה סיטיזן הנדסה יסודית של המנגנון כדי להפחית את האנרגיה כולל בחירה קפדנית של החומרים של רכיבי המנגנון ושבב שמבצע בקרה מדויקת על כוח הסוללה, שההטענה שלה סולארית. כתוצאה מכך, השעון מסוגל לפעול עד כחצי שנה על טעינה סולארית מלאה אחת אפילו אם הוא לא נחשף לאור לאחר ההטענה (כמו בעת אחסון ממושך בכספת).

רכיבי השעון המכאניים מיוצרים בתהליך עיבוד מיקרו-מכאני מיוחד המכונה "Liga", שמטרתו שמירה על עקביות ודיוק ברמה המיקרונית. המחוגים עשויים מפליז כבד יחסית, שאינו טיפוסי למנגנוני קוורץ בשל משקלו הגבוה. ייצור הסדרה ביפן מופקד בידי צוות אומנים ברמת מומחיות גבוהה. השעון עצמו ייוצר בסדרה מוגבלת בת 100 יחידות עם גוף בקוטר 37.5 מ"מ שעשוי מזהב לבן ורצועת מתכת או עור. המחיר 16,800 דולר ליחידה.

זניט: טכנולוגיה "משבשת" וסגסוגת עתידנית

יצרנית שעוני היוקרה זניט (ZENITH) הציגה בתערוכה שעון עם טכנולוגיה "משבשת" (Disruptive) והפעם מדובר בפריצות דרך טכנולוגיות על טהרת המכאניקה. בלב השעון נמצא מתנד מכאני שמחליף את גלגל האיזון ("באלאנס") בעל הקפיץ זעיר, שנמצא כמעט בכל מנגנון מכאני ב-300 השנים האחרונות.

המתנד עשוי מיחידה אחת, בהשוואה לעד כ-30 רכיבים בגלגל איזון מקובל, והוא פועם בתדירות של 18 הרץ, שהם כ-130 אלף פעימות בשעה - מהירות הגבוהה כמעט פי חמישה מזאת של שעון מכאני מקובל. עוביו כחצי מילימטר והוא עשוי ממיקרו-קריסטל סיליקוני שעמיד בפני "האויבים" המוכרים של מנגנונים מכאניים: חיכוך, שינויי טמפרטורה ושדות מגנטיים חזקים.

החדשנות לא מסתכמת רק במנגנון המכאני. גוף השעון משלב טיטניום תעופתי מוברש ביחד עם סגסוגת אלומיניום-פולימר הקרויה "Aeronith" שהיא עמידה מאד וקלה פי שלושה מטיטניום. קוטרו של השעון 44 מ"מ והוא מגיע עם רצועת גומי שחורה. השעון ייוצר בכמות מוגבלת של כמה מאות יחידות וישווק החל מיולי במחיר של כ-17,800 דולר.

גרובל פורסיי: כדור הארץ ב-800 אלף דולר

גם השנה נשמר בתערוכה מקום של כבוד ליצירות אומנות מכאניות אולטרה-מורכבות, שמטרתן להרשים את עשירי העולם. השנה נכנס לנישה בהצלחה יצרן הבוטיק היוקרתי Greubel Forsey (גרובל פורסיי)  בדגם "קוואדרופל טורביון", שמציב את כדור הארץ על פרק ידו של המשתמש. לוח השעון כולל כדור מתכת ממוזער שנמצא בתוך כלוב קריסטל על לוח השעון ועליו מודל מדויק של פני כדור הארץ. מנגנון שיניים מורכב מאפשר לכדור להשלים סיבוב מלא ב-24 שעות בדיוק, במקביל לסיבוב כדור הארץ, כאשר טבעת שעות שמקיפה את "קו המשווה" מראה במדויק את השעה באזורי זמן שונים.

על רמת הדיוק מופקדים לא פחות מארבעה מנגנוני "טורביון" - כל אחד הוא מעין ג'יירו ממוזער שנע בכמה צירים ומפצה על סטיות מזעריות שמקורן בכבידת כדור הארץ. המנגנון כולל 805 חלקים נפרדים ו-86 אבנים וארוז בגוף מזהב לבן או צהוב בקוטר 46.5 מ"מ. השעון ייוצר בסדרה מוגבלת של 66 יחידות והמחיר טרם פורסם אם כי יצירות קודמות של המותג תומחרו בעבר במעל 800 אלף דולר ליחידה.

קסיו: שעון חכם וחסון

רוב השעונים החכמים או ההיברידיים (מנגנון מחוגים משולב תקשורת אלחוטית) אינם ידועים בעמידות רבה בפני איתני הטבע. את הבעיה הזו אמור לפתור השעון הרב-תכליתי החדש GG-B100 מסדרת הג'י-שוק של קסיו. מנגנון השעון נמצא בתוך "ליבה" מוגנת שעשויה מסיבי פחמן ומגינה מפני נפילות מגובה של עד 10 מטרים. טבעת סיבי פחמן משולבת גם במסגרת החיצונית של השעון והחלק האחורי מוגן על ידי מכסה רב שכבתי שכולל בסיס מפלדת על חלד וכיסוי סיבי זכוכית בדומה למיכלי דלק ברכבי שטח.

כל כפתורי התפעול החיצוניים מצוידים בפילטרים מיוחדים למניעת כניסת אבק ובוץ. פונקציות השעון כוללות בין השאר: תקשורת בלוטות' אלחוטית לאפליקציה בטלפונים חכמים לצורך קבלת התרעות על מסרים, הצגת השעה ב-300 ערים בעולם, איתור הטלפון ויצירת "יומן מסע" באפליקציה בהתבסס על נתוני ה-GPS וחיישני השעון; ארבעה חיישנים ובהם טמפרטורה חיצונית, גובה, מצפן אלקטרוני, ועוד. השעון ייצא לשוק בקיץ במחיר של כ-350 דולר.

טאג: שעון לשחקני גולף מקצועיים

ואם כבר בעולמם של עשירים עסקינן, אין כמו שילוב בין מותג יוקרה, טלפון חכם וספורט הגולף, שמזוהה עם האלפיון. את כל אלה משלבת גרסה חדשה של השעון החכם "מודולר 45" מבית טאג.

כראוי לשעון, שלא אמור להכביד על ידם של מניפי מקלות גולף, הוא עשוי מטיטניום עם טבעת מחומרים קראמיים, שמפחיתים משמעותית את המשקל למרות קוטר נכבד של 45 מ"מ. הטבעת החיצונית כוללת 18 מספרים, כמספר ה"בורות" במשחק גולף, מקובל ועל מסך ה-LCD ברזולוציה גבוהה מכסה זכוכית ספיר. יש גם רצועת עור בתפירה שטיפוסית לציוד גולף יוקרתי, מעבד חזק, זיכרון מורחב ועוד.

את "ההתמחות" מספקת אפליקציית גולף ייעודית, פרי פיתוחה של חברת סטארט-אפ אותה רכשה ברייטלינג לפני כשנתיים. האפליקציה שואבת מה-GPS בשעון מידע על מיקומו המדויק של השחקן ומציגה בפניו מידע רלוונטי שכולל נתונים על למעלה מ-39 אלף מסלולי גולף ברחבי העולם. מיקום השחקן מוצג במפה תלת ממדית על מסך השעון ברמת דיוק של מטר בודד לצד מידע כמו מרחקי החבטה לחור הבא, שיאים שהושגו במסלול, מפגעים בסביבה, המלצות לגבי בחירת המקל הנכון לחבטה ועוד. במקביל מועברים נתוני המשחק לאפליקציה ונאגרים שם לצורך ניתוח עתידי. השעון מגיע במארז מהודר שכולל, כמובן, גם שלושה כדורי גולף ממותגים. המחיר כ-1,850 דולר.