הפסקת אש? ישראל לא מאשרת וממשיכה לתקוף מטרות בעזה

כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על הפסקת אש החל מהשעה 22:00 •  על אף הדיווח לכאורה, צה"ל ממשיך את תקיפותיו בעזה • בין היעדים שתקפו מטוסי חיל האוויר, מטה סודי של חמאס שפעל מבניין בן 3 קומות במרכז עזה ולשכתו של הנייה • אזעקות צבע אדום נשמעו ברחבי ישובי עוטף עזה, רקטה פגעה בבית בשדרות - אין נפגעים

תקיפת צה"ל בעזה הערב / REUTERS/Mohammed Ajour
תקיפת צה"ל בעזה הערב / REUTERS/Mohammed Ajour

חיל האוויר תקף הערב (ב') יעדים של חמאס ברחבי רצועת עזה. התקיפות באות בתגובה לירי הרקטה הבוקר לעבר המושב משמרת שבשרון, שגרמה לפציעתם של 7 בני אדם קל ובינוני ולנזק.

כלי תקשורת ערבים ופלשתינים דיווחו כי בתיווך מצרי הושגה הפסקת אש בשעה 22:00. לפי הדיווח ישראל הסכימה להפסיק את האש אך לא ברור אם זו הפסקה קצרת מועד, או משהו ארוך טווח יותר. אין לידיעה אישור ממקורות ישראלים, או מצרים.

חרף הפסקת האש לכאורה עליה דווח בתקשורת הערבית דובר החמאס, צה"ל ממשיך את תקיפותיו בעזה. על פי דיווחים ערביים אחת מהן היתה לפני זמן קצר באזור ג’בליה.

בחמאס מתעקשים כי אכן הושגה הפסקת אש בתיווך מצרים ושליח האום מלדנוב, ולפני שעה קלה הודיעו כי הלימודים יתקיימו כסדרם בכל בתי הספר ברצועה. אחד מדוברי חמאס טען כי העיכובים בכניסת הפסקת האש לתוקף היא ההתעקשות הישראלית להמשיך ולירות. עוד סימן לכך שהמצב לא בדרך להסלמה הוא הודעת חמאס כי מחר יתנהלו הפרות הסדר הליליות שעל הגדר כסדרן, מעין אות של חזרה לשגרה.

באחד המטחים פגעה רקטה פגיעה ישירה בבית בשדרות. עוד מספר רקטות יורטו באמצעות כיפת ברזל. בכל הארועים לא היו נפגעי גוף. עוד טרם הדיווחים על השגת הפסקת אש - בערי הדרום ניכרה דריכות רבה לקראת האפשרות להרחבת ירי הרקטות לעבר אשדוד ואשקלון.

לצד הימשכות הירי לעבר ישראל, חיל האוויר המשיך בתקיפת שורה של יעדי חמאס ברחבי הרצועה - בתגובה לירי הרקטה הבוקר לעבר המושב משמרת שבשרון.

בין המטרות שהותקפו, לשכתו של מנהיג חמאס בעזה אסמעיל הנייה. מטוסי קרב תקפו והשמידו גם מטה סודי ששימש את שירותי המודיעין של חמאס בשכונת סאברה שבמרכז עזה.

מהצד הפלסטיני דיווחו על שלושה פצועים.

המראת ראש הממשלה בנימין נתניהו מוושינגטון לישראל התעכבה והוא קיים התייעצויות ביטחוניות דחופות במקום, שעה נראה כי רה"מ יחזור לישראל רק ביום שלישי בשעות הצהריים.

כלי תקשורת של החמאס פרסם כי הלילה בחצות יירה טילים לתל אביב, כאשר שעון עצר מסמן את הדקות שנותרו עד לזמן התקיפה.

צילום מסך של שעון העצר שחמאס פרסם הערב
 צילום מסך של שעון העצר שחמאס פרסם הערב

קצת לפני השעה 20:15 נשמעה אזעקת "צבע אדום" במועצה האזורית אשכול ודווח מדובר צה"ל כי זוהה שיגור אחד משטח רצועת עזה לשטח ישראל.

עוד בגזרה הביטחונית, ילד כבן שבע נפצע הערב קל בידו מירי של פלסטינים אל עבר הישוב בית אל שמצפון לרמאללה. אחד מהכדורים חדר דרך חלון הבית ופגע בילד. הוא קיבל טיפול ראשוני במקום ופונה לבית החולים שערי צדק בירושלים שם הוא עובר כעת ניתוח בכף היד. כוח של צה"ל סורק את האיזור ולפי מקורות צבאיים מדובר בירי מתוך מחנה הפליטים ג'ילזון הסמוך.

במהלך היום צה"ל עיבה את כוחותיו באזור גדר הגבול עם עזה, כשהקפיץ מאימון חטיבת שריון וחטיבת רגלים. במקביל גויסו אנשי מילואים למערכי המודיעין וההגנה האווירית וזאת, תוך פריסה של סוללות כיפת ברזל בסימן ההסלמה ברצועה.

בין היעדים שתקפו מטוסי חיל האוויר הערב ברצועת עזה, מטה סודי של חמאס שפעל מבניין בן 3 קומות בשכונת סברה שבמרכז עזה. בצה"ל אמרו כי המבנה שימש את הביטחון הכללי, המודיעין הכללי והמודיעין הצבאי של חמאס.

מצה"ל נמסר כי המטה שהותקף מהווה נכס שלטוני מרכזי של חמאס.

שיגורי רקטות מרצועת עזה על ישראל / צילום: REUTERS/Amir Cohen
 שיגורי רקטות מרצועת עזה על ישראל / צילום: REUTERS/Amir Cohen

ברצועת עזה מדווחים כי רוב התקיפות של צהל מתמקדות בצפון הרצועה, לאורך החוף ובממתקנים של ארגון חמאס. עוד מדווחים הפלסטינים על השמדת משרדו של איסמאעיל הנייה ללא נפגעים - בכירי חמאס פונו מבעוד מועד.

לפי אחד מהדיווחים פצצות הושלכו ממטוסים אל מתחם מצפון מזרח לרצועה, שם לפי החשד שוכן אתר שיגורים של הארגון. חמאס הכריז על כוננות עליונה, פינה את המתקנים מיושביהם כדי להימנע מפגיעות בנפש, ומנגד גייס את כל הכוח הצבאי לרבות יחידות המשגרים. לפי דיווח אחד, חמאס הודיע לחברי הארגונים האחרים כי לא ימנע מהם להשיב בירי רקטות על התקיפות הישראליות, אך בחמאס לא מאשרים זאת רשמית.

טיל פוגע בלשכתו של הנייה / צילום: REUTERS/Suhaib Salem
 טיל פוגע בלשכתו של הנייה / צילום: REUTERS/Suhaib Salem

דובר משרד הבריאות אשרף אל קידרה הודיע כי כל בתי החולים עברו למתכונת חירום אך עד כה לא נמסר על נפגעים.

מוקדם יותר צה"ל הודיע כי חסם מספר אזורים וצירים הסמוכים לגדר המערכת, וזאת לצד עצירת עבודות חקלאיות במרחבים הסמוכים לרצועה.

עוד טרם החלו תקיפות צה"ל בעזה, ארגוני הטרור ברצועה הודיעו כי יגיבו עליהן.

ביישובים באזור הדרום ניכרה במהלך היום המתיחות הרבה לקראת עימות עם עזה, ובאשקלון נפתחו המקלטים הציבוריים. תנועת הרכבות בקו של שדרות, אופקים ונתיבות הופסקה וחוף זיקים נסגר למבקרים.

פיקוד העורף פרסם הערב הנחיות התגוננות לתושבי עוטף עזה, נתיבות, אופקים, אשקלון, מרחבים, חוף אשקלון ובני שמעון: התקהלות של עד 300 איש מותרת במקומות סגורים בלבד; הלימודים יתקיימו במרחב מוגן תקני; שירותים יינתנו במתכונת מצומצמת ועבודה חקלאית ביישובי העוטף תותר רק בתיאום עם החטיבה המרחבית. העבודה במקומות עבודה שאינם חיוניים למשק תותר ביישובים אלה רק במידה שיש בהם מרחב מוכן תקני שניתן להגיע אליו במהירות. הנחיות אלה לא חלות על שאר אזורי הארץ.