מדטרוניק: רוכשת, מגוונת ומחזקת את המעמד התחרותי

רכישת חברת קובידיאן הכפילה את הכנסות מדטרוניק, הכניסה אותה לתחומים חדשים וביססה עוד יותר את מעמדה המוביל בשוק הציוד הרפואי העולמי • תזרים המזומנים של מדטרוניק צפוי לעלות בשנת 2019 על 5 מיליארד דולר, ולאפשר לה להמשיך לצמוח כתוצאה ממיזוגים ורכישות, ולחלק דיבידנד שמניב למשקיעים תשואה שנתית של יותר מ-2%

דפיברילטור (מפעם) של מדטרוניק / צילום: רויטרס / Brian Snyder
דפיברילטור (מפעם) של מדטרוניק / צילום: רויטרס / Brian Snyder

חברת מדטרוניק  (סימול: MDT), הנסחרת בשוי שוק של כ-125 מיליארד דולר, היא המובילה העולמית של שוק הציוד הרפואי, והיא פועלת במגון תחומים. החברה חיזקה את מעמדה התחרותי בעקבות רכישת חברת קובידיאן (Covidien). הרכישה הובילה להכפלת הכנסותיה של מדטרוניק, עם חדירה לשווקים חדשים, כגון מוצרים מתכלים, לצד סינרגיות תפעוליות בסך של כמיליארד דולר ברמה שנתית.

מדטרוניק נוהגת לשלב צמיחה אורגנית בפעילות רכישות, הכוללת יותר מעשר רכישות של חברות ישראליות. מדובר בין היתר ברכישת גיוון אימג'ינג, יצרנית גלולות זעירות לאבחון מערכת העיכול, שנרכשה במסגרת רכישת קובידיאן, וברכישות אחרונות של חברת מזור רובוטיקה, יצרנית מערכות לניתוחי עמוד שדרה שנרכשה תמורת כ-1.4 מיליארד דולר, ושל חברת הסטארט-אפ נוטרינו הלת'. מדטרוניק פועלת ב-150 מדינות בעולם ומעסיקה כ-86 אלף עובדים, ויש לה 46 אלף פטנטים על מוצריה.

בשנת 2019 הפיסקאלית (המסתיימת באפריל הקרוב) צפויה חברת מדטרוניק להציג הכנסות של כ-30.5 מיליארד דולר, צמיחה של למעלה מ-5% בשערי מטבע קבועים (האצה לעומת קצב הצמיחה בשנים הקודמות), עם צמיחה בקצב שנתי של כ-8% ברווח למניה.

החברה נהנית מרווחיות גולמית גבוהה של כ-70%, ומשיעור רווח תפעולי של כ-30% - מצב המשקף את יתרונותיה התחרותיים ואת מובילותה השיווקית - ומשקיעה סכום עתק שנתי של יותר מ-2 מיליארד דולר במחקר ופיתוח, תוך חדשנות מתמדת.

החברה מציגה תזרים מזומנים חופשי חזק, והיא העלתה לאחרונה את תחזית תזרים זה לשנת 2019 אל מעבר ל-5 מיליארד דולר. התזרים משמש לפעילות מיזוגים ורכישות, לרכישת מניות עצמית ולתשלומי דיבידנד, המניבים למשקיעים תשואה שנתית של יותר מ-2%.

לב, ציוד לא פולשני, כירורגיה וסוכרת

פעילותה של מדטרוניק מונה ארבע חטיבות עיקריות, כמפורט להלן.

חטיבת הלב (Cardiac/Vascular Group - CVG). חטיבה זו, שאחראית לכ-38% מהכנסות החברה, עוסקת בפעילות מחלות לב, לרבות מכירת קוצבי לב, סטנטים ועוד. ברבעון האחרון הציגה החטיבה צמיחה שנתית של כ-2% בשערי מטבע קבועים, אך עקב התחזקות הדולר רשמה ירידה שנתית של 0.5% במונחים דולריים.

חטיבת ציוד רפואי לא פולשני (Minimally Invasive Therapy Group - MITG). החטיבה, שאחראית לכ-27% מסך הכנסות מדטרוניק, מרכזת את הפעילות כירורגית (כולל פתרונות לא פולשניים) ופתרונות ניטור דרכי נשימה ודיאליזה. ברבעון האחרון הציגה החטיבה צמיחה שנתית של כ-7% במונחי מטבע קבועים (או 4% במונחים דולריים).

חטיבת כירורגיה ואורתופדיה (Restorative Therapy Group - RTG), שאחראית לכ-27% מסך ההכנסות, מרכזת את פעילות האורתופדיה, הנוירוכירורגיה ושאר פתרונות לטיפול בבעיות מוח, טיפול בכאב וכו'. ברבעון האחרון הציגה חטיבה זו צמיחה שנתית של כ-5.5% בשערי מטבע קבועים (כ-4% בדולרים), עם צמיחה דו-ספרתית בתחום הנוירוכירורגיה החדשני.

חטיבת הסוכרת (Diabetes) אחראית לכ-8% מסך ההכנסות, ופעילותה כוללת מגוון פתרונות עבור חולי סוכרת, כגון משאבות אינסולין ושירותי ניטור ומעקב אחר התפתחות המחלה. החטיבה הציגה ברבעון האחרון צמיחה שנתית של 6.5% (או 4.5% במונחים דולריים), לאור הגדלת נתח השוק בארה"ב וצמיחה חזקה גם בשווקים גלובליים.

למדטרוניק צנרת מוצרים גדולה במיוחד בתחומים שונים, והיא שומרת על מעמדה התחרותי המוביל במקביל להשקת מוצרים חדשים. מוצרים אלה כוללים, מלבד משאבת אינסולין (תחום שבו הגיעה החברה לנתח שוק מוביל לאחר יציאת חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון משוק זה), את תחום קוצבי הלב, עם מוצר Micra זעיר, שאושר לאינדיקציה מצומצמת יחסית, וצפוי לקבל אישור לאינדיקציה גדולה יותר לקראת סוף 2019; מוצר חיצוני Extravascular ICD; ומוצר TYRX, למניעת זיהום בתהליך השתלת קוצבי הלב.

במקביל לצמיחה נהנית MDT מרווחיות גבוהה ומתזרים מזומנים חזק. החברה נהנית מפריסה גלובלית חזקה, עם נתח מכירות של כ-46% מחוץ לארה"ב, ועם צמיחה גבוהה במיוחד בשווקים מתעוררים, כולל השוק הסיני.

מניית MDT מדורגת "ביצוע יתר" עם מחיר יעד של 104 דולר, בהתבסס על מכפיל רווח 19 לתחזית 2020 (המסתיימת באפריל). החברה נהנית ממובילות שוק, מחדשנות בהשקת מוצרים חדשים, התומכים בצמיחה מעל הממוצע הענפי, מפריסה גלובלית רחבה ומרווחיות נאה ותזרים מזומנים איתן, ובכך מהווה אפיק השקעה אטרקטיבי בעל רמת סיכון נמוכה. לחברת מדטרוניק זיקה חזקה לישראל, המהווה מקור חדשנות חשוב עבור החברה כולה. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם