"טבע ויתרה על 10 מיליון שקל במכירת המפעל בהר חוצבים"

חברת התרופות מכרה ב-171 מיליון שקל את מפעל הטבליות לקבוצת לוינשטיין, אך כעת טוען איש העסקים מאיר אזרוואל כי הגיש הצעה גבוהה יותר – וסורב • "התנהלות תמוהה, חסרת תקדים ולא הוגנת"

מפעל טבע בהר חוצבים / צילום: איל יצהר
מפעל טבע בהר חוצבים / צילום: איל יצהר

האם הנהלת טבע ויתרה על קרוב ל-10 מיליון שקל כשהסכימה למכור את מפעל הטבליות בהר חוצבים ב-171 מיליון שקל? לפני שבוע הודיעה טבע כי קבוצת לוינשטיין תרכוש את המפעל בסכום זה, כחלק משורת מימושי נכסים שמטרתם הקטנת חובה הפיננסי של חברת התרופות, המסתכם נכון לסוף 2018 ב-27.1 מיליארד דולר נטו. אלא שממכתב ששיגר איש העסקים היהודי-צרפתי-מרוקאי מאיר אזרוואל למנכ"ל טבע ישראל אבינועם ספיר עולה כי אף שהצעתו הייתה גבוהה יותר - היא לא נבחנה.

המפעל, הממוקם באזור התעסוקה שבכניסה לירושלים, בנוי על קרקע בשטח 31 דונם, וכולל 34 אלף מ"ר בנוי וזכויות בנייה בהיקף של 70 אלף מ"ר שטרם נוצלו. העסקה כפופה לאישור דירקטוריון טבע והשלמתה צפויה באמצע 2020. הליך המכירה לא היה כפוף לחוק המכרזים או לאישור בית המשפט, אך במכירת נכסים מסוג זה, ובפרט נכסים של חברות ציבוריות, נהוג לקיים התמחרות בין המציעים השונים - במטרה לאפשר לכל אחד מהם לשפר את הצעתו ובכך למקסם את התמורה.

על פי המכתב, שנשלח באמצעות עו"ד מימון אביטן, ב-4 במרץ הגיש אזרוואל הצעה לרכישת המפעל תמורת 161 מיליון שקל בצירוף המחאה בנקאית בסך 5% מגובה ההצעה. ארבעה ימים לאחר מכן הודיע המציע כי הוא מעוניין לשפר את הצעתו ל-180 מיליון שקל, ונציגו אף התייצב עם המחאה בנקאית נוספת להשלמת הסכום. לטענת אזרוואל, הודעה זו לא נענתה ושלושה ימים לאחר מכן הוא התבשר כי הצעתו לא התקבלה. איש העסקים פנה לחברה ואמר כי הוא מוכן לשפר הצעתו ככל שיידרש, אך לדבריו נציגת טבע השיבה כי לאחר בחינת ההצעות החליטה טבע לפתוח במו"מ עם רוכש פוטנציאלי אחר. בהמשך התברר כי ההצעה הזוכה של לוינשטיין עמדה על 171 מיליון שקל בלבד.

במכתב נטען כי נציגי טבע טענו מספר פעמים כי הם אינם כפופים לחוק המכרזים ואינם מחויבים לקבל הצעה כלשהי, אך מאחר שלא התייחסו להצעתו המשופרת של אזרוואל, "הדברים מעוררים חשש כבד ביותר לניהול לא תקין בלשון המעטה (...) מדובר בהתנהלות תמוהה, חסרת תקדים (...), לא הוגנת, מגיעה לכדי חוסר תום לב של ממש תוך קיום תהליך מעוות ולא שוויוני, שתוצאתו לא מתקבלת על הדעת בשום היבט".

אזרוואל ציין במכתב כי הוא נכון לעדכן את הצעתו ל-181 מיליון שקל ואף לנהל מו"מ נוסף אם יידרש, והזהיר כי "גריעת 10 מיליון שקל לפחות מקופת החברה חושפת אותה ואת בעלי התפקידים הרלוונטיים לתביעות נגזרות וייצוגיות מצד בעלי מניות שציפייתם הטבעית היא להתנהלות תקינה ועשייה ככל הניתן על מנת למקסם את התמורות ממימוש נכסי החברה".

מטבע נמסר: "נגיב לטענות במסגרת ההליך המשפטי ולא באמצעות כלי התקשורת".

תוכנית הקיצוצים של טבע - תמונת מצב

תוכנית הקיצוצים הנרחבת שעוברת טבע כוללת בין היתר סגירת מפעלים בארץ ובעולם, ובעקבות זאת, מכירת הנכסים שבהם פועלים אותם מפעלים. לפי התוכנית, הפעילות של טבע בירושלים צפויה להיסגר במהלך השנה הנוכחית, ובשבוע שעבר טבע מכרה את נכסיה בעיר הבירה בשתי עסקאות בהיקף מצטבר של 278 מיליון שקל. הנכס שבו פועל כיום מפעל הטבליות נמכר לחברת לוינשטין נכסים בתמורה ל-171 מיליון שקל, ואילו הנכס שבו פועל מפעל המשאפים נמכר לחברת ויתניה ב-107 מיליון שקל. שתי חברות הנדל"ן הללו נסחרות בבורסה ודיווחו על העסקאות. אגב, טבע תשכור מוויתניה את בניין המטה שלה ברמת החייל בתל אביב, וצפויה לעבור אליו בעתיד.

עסקאות אלה הגיעו לאחר שטבע הודיעה לאחרונה גם על מכירת הנכס שבו פעל מפעל טבע מדיקל באשדוד, שיועבר לידי חברת חירון בתמורה ל-109 מיליון שקל. כחלק מאותה תוכנית התייעלות, שנועדה לאפשר לטבע לעמוד בהחזרי החוב העצום שלה, החברה מכרה באחרונה גם את חברת מיגדה, הפועלת בקרית שמונה לקרן פימי שמוביל ישי דוידי, ב-47.5 מיליון דולר. במקרה זה, בניגוד לאתריה בירושלים ובאשדוד, הפעילות העסקית תימשך כרגיל תחת הבעלים החדשים, ולא מדובר רק במכירת נדל"ן.