עסקת החלפת התותחים של צה"ל עם אלביט יצאה לדרך

במסגרת תוכנית התותח העתידי של צה"ל, מפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות, מינהל הרכש וחיל התותחנים של צה"ל הקימו מטה משותף שיתאם את השלמות הפיתוח והיצור של התותח החדש

התותח של אלביט  / צילום:י חצ אלביט מערכות
התותח של אלביט / צילום:י חצ אלביט מערכות

עסקת התותחים של משרד הביטחון עם אלביט מערכות יוצאת לדרך: מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם חתם על ביצוע העסקה עם אלביט, שהיקפה הוערך בעבר במיליארדי שקלים על פני עשור.

במסגרת תוכנית התותח העתידי של צה"ל, מפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות, מינהל הרכש וחיל התותחנים של צה"ל הקימו מטה משותף שיתאם את השלמות הפיתוח והיצור של התותח החדש.

במשרד הביטחון אמרו היום (ד') כי כבר בוצעה הדגמה ראשונית מוצלחת לתותח של אלביט. שם אמרו עוד כי באותה הדגמה הוכחה יכולת טכנולוגית הנדסית למימוש הפרויקט וכבר החל השלב הבא בתכנית זו, שכולל יצור של אבי טיפוס של התותח והיערכות לתחילת יצור סדרתי.

מדובר בתותח בעל יכולות טעינה וכינון אוטומטיים, ובמשרד הביטחון אומרים כי הוא ישפר באופן משמעותי את היעילות של המערך הארטילרי של צה"ל - תוך צמצום מספר הלוחמים שדרוש להפעלתו ותוך הורדה משמעותית בעלויות התחזוקה.

התותח מסוג ATMOS, יחליף את תותחי ה M-109 המיושנים שמשרתים את חיל התותחנים של צה"ל מזה כארבעה עשורים.

תכנית התותח המתנייע העתידי של צה"ל נחשבת לאחת מתוכניות ההצטיידות הגדולות והמורכבות בתולדות צבא היבשה: היא צפויה להתפרס על פני כל העשור הבא ובמסגרת חוזה ההתקשרות שנחתם אלביט תספק למערך התותחים אחזקה כוללת לתקופה של 20 שנה. בנוסף, היא תפתח מדמה (סימולטור) שישמש לאימון ולהדרכת לוחמי מערך זה.

במשרד הביטחון אמרו היום כי התותח החדש יצטרף לשלל מערכים עתירי טכנולוגיה בחיל התותחנים ובהם יחידות הטילים, הרקטות, המכ"מים, כלי טייס שמופעלים מרחוק ויחידות האיסוף והתקיפה. שם אמרו עוד כי כל אלה "יוצרים מערכת אש יבשתית ייחודית וקטלנית לכל התרחישים והחזיתות". שם הוסיפו עוד כי התותח העתידי יהיה המתקדם מסוגו בעולם.

המהלכים שקדמו לביצוע ההזמנה של משרד הביטחון מאלביט לוו בביקורת נרחבת מצד גורמים בתעשיות הביטחוניות על כך שמשרד הביטחון בחר לתת לחברה מעמד של "ספק יחיד" ולא פרסם מכרז לקראת פיתוח התותח. זאת, בזמן שחברות אחרות מישראל ומהעולם ביקשו להתמודד במסגרת הליך כזה.

התותחים עצמם ייוצרו במפעל של אלביט ביוקנעם, שבעבר שימש את חברת סולתם שנרכשה על ידה בעבר.

בתחילת השנה אלביט מערכות רכשה את תעש מהמדינה בסכום של כ-1.9 מיליארד שקל, והיא צפויה לקבל בשנים הקרובות גם הזמנות נרחבות של רקטות וטילים מדויקים שישמשו את צה"ל.