מבקר המדינה: אלשיך העניק לסטארט-אפ של בני גנץ פטור ממכרז על "מגה פרויקט" בהיקף כ-50 מיליון שקל

לפי המבקר, כשבני גנץ היה יו"ר המימד החמישי, הוא השתתף בישיבה של המשטרה שעסקה ברכישת מערכת מהחברה ללא מכרז • העסקה לא יצאה לפועל, מכיוון שבדצמבר האחרון המימד החמישי פשטה את הרגל, פיטרה את עובדיה ונסגרה

בני גנץ./ צילום : שלומי יוסף
בני גנץ./ צילום : שלומי יוסף

בסוף אוגוסט 2016 התקיים במשטרת ישראל דיון בהשתתפות המפכ"ל דאז רוני אלשיך, קצינים בכירים מהמטה הארצי ונציגים בכירים של הסטארט-אפ "המימד החמישי" ובהם יו"ר החברה, בני גנץ, ומנכ"ל החברה, דורון כהן. בגמר הדיון קבע אלשיך כי המשטרה תרכוש מערכת מהחברה בפטור ממכרז.

במסגרת הדוח שמפרסם היום מבקר המדינה נכתב כי "יש טעם לפגם בהשתתפות הנציגים הבכירים של חברה א' (המימד החמישי - י"א) בדיון האמור. מדובר בחברה שהיא בעלת עניין ועל פי מהלך הדיון הייתה הסתברות לכך שהמשטרה תידרש לנהל משא ומתן לקראת התקשרות עם החברה. במצב דברים זה לא היה מקום לכך שבמסגרת הדיון המקצועי שבו נוכחים נציגים בכירים של החברה ידונו גורמים בכירים במשטרה במסלול ההתקשרות עם החברה".

המימד החמישי מסרה למשרד המבקר בתגובה כי "הדיון האמור עסק בהצגה כללית של החברה, המערכת והפתרון הייחודי שפותח על ידי החברה. בישיבה דובר על פוטנציאל שיתוף הפעולה בין המשטרה לחברה ועל אפיקי פעולה אפשריים, ולא נדונו פרטי התקשרות עסקיים ובוודאי שלא סוכם בה כל הסדר מסחרי. ככל שנושאים אלו נדונו בישיבה - הרי שהדיון התקיים לאחר שנציגי החברה יצאו ממנו".

המשטרה מסרה למשרד המבקר כי "נציגי החברה השתתפו בחלק מהדיון במסגרתו הוצגה בחינת היכולת הראשונית, אך הדיון באשר להיבטי הרכש נערך שלא בנוכחותך נציגי החברה ולאחר עזיבתם את החדר".

אלא שמבקר המדינה סבור אחרת. בדוח נכתב כי "על פי פרוטוקול הדיון, נציגי החברה נכחו במהלך סבב ההתייחסויות של גורמי המשטרה, שכלל גם התייחסות למסלול ההתקשרות עם החברה".

רוני אלשיך
 רוני אלשיך

החליפו טיוטות

מדוח המבקר עולה כי "המימד החמישי" ניסתה למכור למשטרה את המערכת הטכנולוגית שפיתחה, וחתרה לעסקה שהוגדרה כ"מגה פרויקט", בהיקף של כ-50 מיליון שקל.

בעקבות פנייה של "המימד החמישי" למשטרה, הורה המפכ"ל דאז, רוני אלשיך, לגורמים המקצועיים לקיים בדיקה מעמיקה אודות יכולותיה של המערכת המוצעת ומידת התאמתה לצורכי המשטרה. בעקבות דרישה זו, "המימד החמישי" עשתה בחינה ראשונית של מידת התאמת המערכת לצרכים של המשטרה וזאת, לפי מדדי הצלחה שהגדירה המשטרה. בדוח המבקר נכתב כי החברה עשתה את הבחינה בלי שקיבלה תמורה מהמשטרה וגם בלי שוועדת המכרזים של המשטרה אישרה זאת.

בחינת יכולות המערכת עברה בהצלחה, והגורמים המקצועיים מטעם המשטרה פתחו במשא ומתן עם "המימד החמישי" ואף החליפו טיוטת חוזה לקראת התקשרות ורכש. לפי טיוטות אלה, ההתקשרות בין המשטרה לבין החברה הייתה אמורה להיעשות בשני שלבים, כשבראשון תיעשה בדיקה עמוקה יותר של המערכת במסגרת "פיילוט" מקיף ובכפוף להצלחתו יעשה השלב השני, שבמסגרתו יעשה רכש מלא של המערכת, לרבות שירותי הדרכה וייעוץ.

בדצמבר האחרון "המימד החמישי" פשטה את הרגל, פיטרה את עובדיה ונסגרה - וזאת לאחר שגייסה הון של עשרות מיליוני דולרים ממשקיעים.

"לא ניתנה התחייבות"

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "ההחלטה לאמץ טכנולוגיות של בינה מלאכותית התגבשה במשטרה בהסתכלות לטווח הארוך, נוכח המציאות הטכנולוגית המתהווה ועל מנת לתת כלים למשטרה להתמודד עם אתגרים אלה ולמלא את תפקידיה כגוף אכיפה וחקירה. ההחלטה לצאת לפיילוט נועדה לבחון הצדקת הקמת פלטפורמת בינה מלאכותית במשטרת ישראל ובכל מקרה לא ניתנה כל התחייבות ולא בוצעה כל התקשרות מעבר לפיילוט זה. הפיילוט נדרש כדי לדייק את הדרישה המבצעית שתאפשר קיומו של הליך תחרותי.

ההחלטה על פטור ממכרז לצורך ביצוע הפיילוט, התקבלה על ידי ועדת המכרזים ואושרה בוועדת הפטור המשרדית של משטרת ישראל. הפיילוט בוצע במתקן משטרתי שהוקמה בו תשתית ייעודית לטובת הפיילוט. כלל נציגי החברה שעסקו בפיילוט עברו בדיקות ביטחון מידע נדרשות, החברה הקימה את הפלטפורמה על שרתי המשטרה בלבד וכל המידע שעלה נמחק מיד עם סיום הפיילוט. אנו בטוחים כי תוצריו של הפיילוט שממומשים בימים אלו בתוך המשטרה, ישדרגו בעתיד באופן משמעותי את היכולת הטכנולוגית של המשטרה לממש את ייעודה, ויהוו כלי נוסף במאבק בפשיעה על כלל גווניה.

כחול לבן מסרה בתגובה כי "אנו מודים למבקר המדינה על עבודתו החשובה. מדובר בדוח שעוסק בהתנהלות המשטרה בכל הקשור למכרזים ופטור ממכרזים. בפעילותו של גנץ כיו"ר "מימד החמישי" לא נפל דופי. לצערנו דווקא בפרשה הביטחונית שמרחפת מעל ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנוע מבקר המדינה מלחקור בשל חקירת המשטרה המתנהלת. אנו מקווים שבסופו של דבר ידע הציבור מדוע נתניהו שיקר ואז הודה שאישר מכירת צוללות מתקדמות למצרים מתחת לאפה של מערכת הביטחון, ואיך זה הגיוני שראש ממשלה מרוויח 16 מיליון משקל בעסקת 'צוללות תמורת עמלות'". 

הודעת הליכוד בתגובה לפרסום דוח מבקר המדינה: "הליכוד הגיש דרישה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח מיידית בחקירה פלילית נגד בני גנץ. התלונה הוגשה לאור הממצאים החמורים העולים מדוח מבקר המדינה ומעלים חשד שגנץ התקשר באופן לא-חוקי עם המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך בניסיון לקחת במרמה 50 מיליון שקל מכספי הציבור לחברת 'המימד החמישי' בראשותו. לפי דוח המבקר - החברה של גנץ שיקרה לוועדת המכרזים, גנץ ואלשיך פעלו בחוסר שקיפות, החברה של גנץ גרמה למשטרה הפסד של 4 מיליון שקל, הפסד שהיה צומח ל-50 מיליון שקל לולא גנץ פשט את הרגל עוד קודם לכן. התקשורת וגורמי האכיפה קבעו כללי משחק שהציבור חייב לדעת הכל על מועמד לראשות ממשלה לפני הבחירות. בוגי יעלון אף אמר ש'ישראל צריכה ראש ממשלה שאין מה לחקור עליו'. אסור שיהיה דין אחד לנתניהו ודין אחר לבני גנץ. יש להורות על חקירה מיידית של בני גנץ".