עתירה נגד ראש עיריית טבריה: מסרב לתת היתר בנייה "מסיבות משיחיות"

קרב נדל"ני בטבריה: לטענת יזמים, ראש העירייה רון קובי מסרב לקדם פרויקט שקיבל בעבר את ברכת העירייה, וזאת מסיבות לא ענייניות • מהנדס העיר טוען היום בשיחה עם "גלובס" כי הסירוב נעוץ בסמיכות הפרויקט לשבר הסורי-אפריקאי

רון קובי, ראש עיריית טבריה / צילום: שלומי יוסף
רון קובי, ראש עיריית טבריה / צילום: שלומי יוסף

חברת הנדל"ן א. י. ים כנרת הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת עתירה מינהלית נגד ראש עיריית טבריה, רון קובי; מהנדס העיר, אדרריכל מוטי לביא; והעירייה עצמה. במסגרת העתירה מתבקש בית המשפט להורות למשיבים להנפיק לחברה לאלתר את היתר הבנייה לפרויקט המגורים "אגם" (AGAM), המתוכנן מזה מספר שנים בסמוך לקו המים של הכנרת.

הפרויקט שבמחלוקת מוגדר בעתירה כ"פרויקט מגורים יוקרתי (אשר כולל גם שטחי מסחר), בסמוך לקו המים של הכנרת", ובו תמך ראש העיר הקודם של טבריה, יוסי בן-דוד. הבקשה להיתר, שהוגשה בחודש מרץ 2017, כללה בנייה חדשה של שתי קומות מרתף עבור חניונים, קומת מסחר ו-11 קומות עבור בניין מגורים ובו 207 דירות.

החברה, באמצעות עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי ושות', טוענת בעתירה כי כל התנאים להנפקת היתר הבנייה לפרויקט מולאו והושלמו, והדבר אף אושר במכתב רשמי של מהנדס העיר מנובמבר 2018. עם זאת, לדבריה, למרות ששולמו כל האגרות הנדרשות, הפרויקט "מעוכב בהנחיית ראש העיר ועושי דברו בניגוד לדין, בחוסר סמכות, בחוסר סבירות קיצוני ומתוך שיקולים זרים".

בעתירה נכתב כי "מר קובי (ראש העיר הנוכחי - מ"ש) מאמין בדרגת אמונה משיחית כי המקרקעין מושא הפרויקט שייכים לציבור, וכי הוא - שיש לו קשר משפחתי ישיר למקרקעין מכיוון שביתו של סבא רבא שלו היה צמוד להם - הוא 'הנבחר' (The chosen one) שאמור להחזיר אותם לציבור".

בכתב העתירה מפנים העותרים לפוסט שפרסם קובי בדף הפייסבוק הפרטי שלו בשנת 2011 (לפני שמונה לראש העיר), וממנו עולה לכאורה כי הוא מתנגד לבניית פרויקט אחר באותם מקרקעין. וזאת, לטענת העותרים, תוך שהוא מתבסס על פסק דין שניתן לפני 146 שנה, ולפיו הכנסייה היוונית חייבת להחזיר את הקרקע עליה מתוכנן פרויקט "אגם" לתושבי טבריה.

עוד נכתב כי מרגע שמונה קובי לראש העיר, "הוא הרים 'אמברקס' לפרויקט, שם אותו ב,פארקינג, ואמר 'חבר'ה, אנחנו עוצרים הכול'". וזאת, לטענת החברה, למרות שהפרויקט קיבל אישור עקרוני ממהנדס העיר, ולפיו כל התנאים שנקבעו על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כתנאי להיתר מולאו.

קובי "המציא" בעיה גיאולוגית

על רקע התנגדותו של ראש העיר לפרויקט, נערכה עמו פגישה בסוף חודש ינואר 2019, בהשתתפות נציגי החברה. במסגרת הפגישה, כך נטען, הציע ראש העיר למנהלי החברה כי הפרויקט יבוטל, וכי הקרקע עליה אמור להיבנות הפרויקט תעבור לעירייה, כנגד מתן קרקע חלופית בעיר לחברה. עם זאת, החברה הודיעה כי נוכח הסכומים הבלתי מבוטלים שהושקעו בפרויקט, והעובדה שחלק ניכר מהזכויות בפרויקט שייך ליחידים שונים חברי קבוצת רכישה אשר רכשו זכויות ליחידות בפרויקט, היא לא יכולה להיעתר לה.

"משהבין מר קובי כי לא יוכל לשכנע את העותרת... להשיב מרצונם לעירייה את 'הבית של סבא רבא שלו', וכי החזון המשיחי שלו אינו מתיישב עם המציאות, מצא מר קובי רעיון קריאטיבי חדש לטרפד את הפרויקט, והמציא 'בעיה גיאולוגית' שאינה מאפשרת לבנות את הפרויקט", טוענת החברה.

לדברי מנהלי החברה, על-מנת שראש העיר לא "יעמוד בחזית", ועל-מנת שטביעות האצבע שלו לא יתגלו, הוא גייס את מהנדס העיר "למערכה" ודרש ממנו שהוא יהיה זה שיגלה לחברה לראשונה כי קיימת "בעיה גיאולוגית" לאישור הפרויקט.

כן טוענת החברה כי בראשית חודש מרץ האחרון שלח מהנדס העיר מכתב לעותרת, ובו ציין כאילו הוא "מנוע מלהוציא את היתר הבנייה", עד אשר תיערך "חקירה גיאולוגית" בקשר עם המקרקעין.

בשיחה שקיים היום (ה') "גלובס" עם מהנדס העיר, אדרריכל מוטי לביא, אמר לביא כי "הבקשה להיתר נדונה אצלנו ואושרה בתנאים, ולאחרונה הובא לידיעתי שהמקרקעין עליהם אושר הבקשה נמצאים בתחום העתק של הבקע הסורי-אפריקאי החשוד כפעיל על-פי מפת המכון הגיאולוגי, ולכן לפי תקן ישראלי 413, כל בקשה להיתר בקרבה להעתק כזה מחויבת באישור של המכון הגיאולוגי ובהתייחסות של גיאולוג. לכן פנינו ליזם וביקשנו לקבל ממנו את אישור המכון הגיאולוגי והתייחסות הגיאולוג מטעמו לנושא זה, ואנו ממתינים, וטרם קיבלנו. היזם בחר באופן חד-צדדי לשלם את האגרות וההיטלים, למרות שכתבתי לו במפורש שיש להמתין עד לקבלת האישור. לכן אנו מנועים כעת מהוצאת ההיתר. אנחנו השבנו את כספי האגרות וההיטלים ליזם".

עד עתה לא התקבלה תגובתו של ראש העיר רון קובי.