בטר קנאביס קיבלה אישור זמני לגדל קנאביס לפי האסדרה החדשה

החברה הודיעה כי תוכל לשווק קנאביס רפואי למשך חצי השנה הבאה לפחות • בטר עומדת להתמזג לתוך השלד וויטסמוק ומגדלת קנאביס זה כעשור

שדה קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שדה קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

רגע לפני שרפורמת הקנאביס נכנסת לתוקף בלעדי, מודיעה חברת בטר קנאביס כי תוכל לשווק קנאביס רפואי לפחות למשך חצי השנה הבאה. בטר, שעומדת להתמזג לתוך השלד וויטסמוק, היא אחת החוות הוותיקות המגדלות קנאביס זה כעשור, אולם עד היום היא גידלה אותו לפי האסדרה הישנה. מתחילת אפריל לא יהיה ניתן למכור רק מוצרים מאושרים לפי הרפורמה החדשה, ולכן בטר הייתה במירוץ נגד השעון לעמוד בתקן החדש. בינתיים לא קיבלה אישור GAP סופי, אלא אישור זמני המאפשר לה לפעול לפי האסדרה החדשה למשך חצי השנה הבאה. זמניות האישור נובעת, לדברי החברה, מהיתר בניה שעדיין לא קיבלה. 

בעקבות ההודעה עלתה מניית וויטסמוק  ב-8%, והחברה נסחרת לפי שווי של 67 מיליון שקל טרם המיזוג.

כרגע מלבד בטר, כל החברות הוותיקות בתחום גידול הקנאביס שהן בורסאיות או עומדות להיכנס לבורסה, הן בעלות אישור גידול גם לפי הרפורמה החדשה: אינטרקיור (שרכשה את קנדוק), פארמוקן (שמיועדת להתמזג לתוך מדיקל קומפריישן), BOL (שקיבלה השקעה מעמיר שיווק) וכן IMC ושיח הבוחנות מסחר בקנדה. גם החברה הפרטית תיקון עולם, היום בעלת נתח השוק הגדול ביותר, כבר עומדת בתקן אם כי דיווחה לאחרונה על מחסור במוצר.

כל המוצרים שישווקו תחת הרפורמה החדשה יצטרכו לעבור גם דרך מפעלי יצור מאושרים לפי התקינה החדשה (אישור GMP), וכרגע רובם עובדים עם חברת פנאקסיה. חברה פרטית נוספת, בזלת, מציעה גם היא שירותי יצור במפעל מאושר GMP. חברת BOL מייצרת את מוצריה במפעל מאושר משלה.

במסגרת פיילוט שנערך בשנה האחרונה, כבר הגיעו לבתי המרקחת ארבעה מוצרים, מהם שלושה של חברת שיח ואחד של חברת BOL, שלושה מהם מיוצרים על ידי פנאקסיה ואחד מהם מיוצר על ידי BOL. בטר מסרה בשיחה עם "גלובס" כי המוצר שלה צפוי גם הוא להגיע לבתי המרקחת בעוד מספר חודשים וכי מותר לה כבר למכור את המוצרים לפי האסדרה החדשה גם אם לא תקבל את האישור הסופי.

בשלב הראשון ניתן האישור לבטר לחצי שנה בלבד, כאמור לדברי החברה בגלל הצורך להסדיר היתר בניה לחוות הגידול, ובלי קשר לקנאביס הגדל בה. החברה העריכה כי תשיג את ההיתר בטווח חצי השנה והרישיון יישאר בתוקף גם בהמשך. לחוות הגידול פוטנציאל יצור של 4 טון בשנה (היקף השוק הישראלי היום הוא 10 טונות). בימים אלה היא מקימה גם פעילות באוסטרליה.

בטר, המנוהלת על ידי המנכ"ל פינו צרויה והיו"ר דני נווה, דיווחה על הכנסות ל-2017 בהיקף של 12.5-12 מיליון שקל ורווח נקי בהיקף של בין 0.5-1 מיליון שקל. הנתונים אינם סופיים משום שהחברה לא דיווחה כחברה בורסאית. מאז 2017 חלו שינויים רבים בשוק הקנאביס בישראל והרפורמה תשנה את התמונה עוד יותר.