הקלף של נתניהו במשא-ומתן קואליציוני עתידי: סיפוח גושים ביהודה ושומרון

ההכרה האמריקאית בסיפוח רמת הגולן נתנה לראש הממשלה כוח מיקוח אדיר מול מפלגות הימין • גם בכחול לבן לא יוכלו להישאר אדישים להצעה • נתניהו מעריך שהפלסטינים ידחו את "תוכנית המאה" של הנשיא טראמפ

טקס החתימה על ההכרה האמריקאית בסיפוח רמת הגולן לישראל / צילום: רויטרס, Carlos Barria
טקס החתימה על ההכרה האמריקאית בסיפוח רמת הגולן לישראל / צילום: רויטרס, Carlos Barria

התוצר המיידי של 30 השעות בוושינגטון בראשית השבוע היה ביצירת תקדים בינלאומי להכרה של המדינה החשובה ביותר, ארה"ב, באקט ישראלי של סיפוח שטח. מה שנלקח במלחמה ב-1967, זכה להגנה מהתקפת צבא אויב ב-1973 ונחקק כשייך לישראל ב-1981, קיבל ב-2019 את חותמת הכשרות האמריקאית.

"ההכרה של הנשיא דונלד טראמפ בריבונות ברמת הגולן זה דבר שייזכר לדורות", אמר נתניהו כ-10 שעות לאחר טקס החתימה בבית הלבן בווידיאו קצר שצולם בעת העלייה למטוס בבסיס הצבאי אנדרוז, "לקח לנו יובל שנים להשיג את זה, וזה נותן עיקרון אחד חשוב בחיים הבינלאומיים - כאשר אתה מתחיל מלחמות של תוקפנות ואתה מאבד טריטוריה, אל תבוא ותתבע את זה אחר כך. זה שייך לנו. יש לנו את היסודות ההיסטוריים ברמת הגולן. איפה שאתה לא תוקע מעדר, יש שם בתי כנסת מפוארים שאנחנו משקמים אותם. הגולן שלנו בזכות היסטורית, ובזכות של הגנה עצמית והנשיא טראמפ הכיר בזה".

נתניהו קינח בזעם תקשורתי שגרתי: "זה שאתם לא מכסים את זה יותר מדקה, זה דבר שיתחשבנו אתכם. אבל בחשבון ההיסטורי, רמת הגולן זה דבר ענק". הוא זעף בעיקר על שלוש המהדורות של ערוצי החדשות של שעה 20:00 בערב, שאותם ראה בשעה 14:00 שעון וושינגטון, כאשר הוא יושב בקומה עליונה בבלייר האוס, שעתיים אחרי הפגישה עם הנשיא טראמפ.

טראמפ חולל הישג אדיר עבור נתניהו. תקדים מדיני שיסלול לו את האפשרות לספח גושים - ושדרני החדשות בישראל, חצופים שכמותם, רצים ממושב משמרת לאשקלון ולשדרות ומראיינים תושבים מופגזים.

למחרת, הזדרז מזכיר המדינה מייק פומפיאו לסייג במידת מה את אמירת נתניהו. לא, הגולן לא קשור לסיפוחים אחרים, הוא מקרה ייחודי והוא נובע מן המציאות הביטחונית נגד ישראל, אמר פומפיאו לכתבי מחלקת המדינה בוושינגטון. בסיכום הדברים, אפשר לכנות את ההסתייגות האמריקאית המנומסת, כאמירה רפה מפי מזכיר המדינה, ולא אינדיקציה לכך שטראמפ ישלול מישראל ומנתניהו את השלב הבא, סיפוח משמעותי של גושים באזורי יו"ש.

הנשיא המיטיב, שהולך עם נתניהו בכל דבר ועניין, לא יפריע לו להשיג במו"מ הקואליציוני אחרי הבחירות את הדבר החשוב ביותר - סגירה של עקרונות סיפוח עם כל השותפים הקואליציוניים. יותר מזה, עוד לפני 9 באפריל, נתניהו יוכל באמצעים הללו (רמיזות לסיפוח גושים) לשתות בקשית את כל הימין החדש ולרוקן קצת מתוכן גם את הסמוטריצ’ים. הימין ינהר לקלפיות על אוטובוסים כדי לאפשר לנתניהו לספח, לספח ולספח.

מדינות אירופה וגופים בינלאומיים אחרים - האיחוד האירופי ומועצת הביטחון של האו"ם - הגיבו כצפוי. הודעות המסתייגות מהחלטת טראמפ, הודעה מחודשת שהגולן אינו שטח ישראלי, כינוס מיידי של מועצת הביטחון. אולי הם יגיעו להחלטה נוספת במועצת הביטחון, שארה"ב תטיל עליה וטו, וגם אם לא תטיל - אין להחלטות הללו משמעות בשטח.

הדברים הללו לא מטרידים את טראמפ ונתניהו. זה אבק דרכים מאחורי דהירת הג’יפ הנשיאותי-מדיני של הצמד. נתניהו נמצא עשרה צעדים קדימה. במקרה שלו הוא יניח בפני מפלגות הימין את האלמנטים המדיניים כחלק מן ההסכם הקואליציוני.

הפלסטינים, כך יתכנן נתניהו, יקבלו הצעה מוגבלת ל"מדינה מינוס". זו ככל הנראה "תוכנית המאה" של
טראמפ. משמעותה של ה"מדינה מינוס" היא מה שיש לפלסטינים כיום ופחות מכך.

בכחול לבן של בני גנץ ממילא מסכימים לתנאים האלה. כך הם מציגים את הנושא בקמפיין הנוכחי: ישראל שולטת בגבול המזרחי; ישראל נותרת בתוך השטח של יו"ש כשולטת-ביטחונית; אף יישוב לא יפונה; ירושלים מאוחדת לעד; אין זכות שיבה; אין שדה תעופה לפלסטינים; היישות המדינית הזו תהיה חייבת להיות מפורזת מנשק.

הסוכריה הקטנה, חסרת הטעם מבחינת הפלסטינים, עשויה להיות הקמת ממשל אוטונומי, ברמת מועצת-עיר באבו-דיס, פחות מ-3 ק"מ מזרחה להר הבית. אולי הם יקבלו אחריות מוניציפלית על עוד מספר שכונות מזרח העיר.

נתניהו יודע שהפלסטינים ידחו את התוכנית הזו. גם אם יוחלף אבו-מאזן ויהיה להם מנהיג בעל מעמד - הם ידחו את ההצעה. במקביל, עד שהפלסטינים ימתינו לשם דחיית הצעת "המדינה-מינוס" הזאת, נתניהו יסגור הסכם קואליציוני שבו הובלה בבטחה לסיפוח לפחות שלושה גושים ביו"ש.
הנה מה שהוא אמר על מדרגות המטוס בוושינגטון. רק החלפנו את המילים "רמת הגולן" במילים "גוש עציון, מעלה אדומים ואריאל".

"ההכרה של הנשיא טראמפ בריבונותו בעציון, אדומים ואריאל, זה דבר שייזכר לדורות. לקח לנו יובל שנים להשיג את זה וזה נותן עיקרון אחד חשוב בחיים הבינלאומיים. כאשר אתה מתחיל מלחמות של תוקפנות ואתה מאבד טריטוריה - אל תבוא ותתבע את זה אחר כך. יש לנו את היסודות ההיסטוריים בעציון, אדומים ואריאל. איפה שאתה לא תוקע מעדר, יש שם בתי כנסת מפוארים. חזרנו לעציון, אדומים ואריאל והם שלנו בזכות היסטורית והנשיא טראמפ הכיר בזה". 

● רגע לפני הבחירות: ניידת "מצביעים כלכלה" בדרך אליכם

מצביעים כלכלה
 מצביעים כלכלה