סיאט קופרה בגרסת הקופר: מכונית "קאלט" שהיא פיתוי אפל

הגרסה המוגבלת והמאובזרת של מכונית ה"קאלט" מבית סיאט היא מכונית ביצועים רצינית ומתוחכמת שמעמידה במבחן את השליטה העצמית של הנהג

הדבר האחרון שחסר כיום לקבוצת פולקסווגן הגלובלית הוא עוד מותג עצמאי. הקבוצה כבר מנהלת כיום חמישה מותגים בין-לאומיים, חלקם חופפים ומתחרים, ומותג נוסף פירושו עוד השקעה גלובלית במיתוג, שיווק, לוגיסטיקה, הנדסה ועוד. למרות זאת החליטה הקבוצה לאחרונה להוציא לעצמאות את הקופרה (CUPRA), שהייתה עד לאחרונה סמל שיווקי של גרסאות הביצועים של סיאט. המהלך נמצא בעיצומו, ויכלול בעתיד הקרוב גרסאות ביצועים ממותגות של דגמי החברה לצד דגמים חדשים וייחודיים למותג.

אנחנו לא חסידים של אסטרטגיית "אינפלציית המותגים" הגרמנית, אבל אין ספק שסיאט קופרה בגרסת הקופר (COPPER) האחרונה ממחישה את הרציונל מאחורי המהלך. תיאורטית, מדובר ב"גרסה מוגבלת" - כינוי שמצמידה תעשיית הרכב לגרסה מאובזרת היטב של מכונית ותיקה לקראת החלפתה בדור חדש. במקרה הנוכחי מדובר בליאון, שתוחלף החל מהקיץ הקרוב.

מעשית, מדובר במכונית "קאלט". למרות שינויים חיצוניים מינוריים, כמו סמל מותג בצבע נחושת, מפלטים עם גוון ברונזה, ולמרות שרכב ההדגמה שלנו הגיע בגרסת 5 דלתות "משפחתית" בצבע כסף-עסקי במקום השחור או האדום הפופולריים - ואפילו ללא מפלטים "משופרים" וסטיקרים קרביים - הוא זוהה מיידית על-ידי החסידים המושבעים של המותג ותמונתו הועלתה ללא הרף לרשתות.

לא רק מאיצה במהירות

גם השינויים בתא הנוסעים מינוריים וכוללים סמל מוזהב על ההגה, ריפוד ייחודי משולב עור אלקנטרה ועוד. יש גם כמה תפריטי תצוגה ספורטיביים על מסך המולטימדיה, שמראים את כוחות הג'י, רמת גדישת הטורבו, מד מהירות שמסתיים בספרה 300 והגה ספורט תכליתי.

פרט לכך, זהו התא המוכר היטב של הליאון הוותיקה, אם כי בגרסה מאובזרת היטב, שכוללת לוח מחוונים וירטואלי מרהיב על מסך LCD רוחבי, מערכת מולטימדיה עשירה באופציות ומערכת קול מקצועית. כמו בכל דגמי הליאון, התא שימושי ובנוי היטב, עם יכולת לאכלס שני מבוגרים פלוס במושב האחורי, ואפילו מטען קניות משפחתי לסופ"ש בתא המטען המרווח.

אבל היינו ממליצים לכם לקשור היטב את סלי הקניות מאחור, כי בקצה השני של הרכב מסתתרת מפלצת. מנוע השני ליטר טורבו המהולל של הקבוצה, שמניע גם את גולף R, אאודי S3 ועוד כמה שמות "גדולים", מופיע בקופרה עם 290 כ"ס ו-36 קג"מ.

על אספלט יבש המנוע הוא מבחן תמידי לשליטה העצמית. רגע אחד המכונית משייטת בנורמטיביות ברחובות העיר הפקוקים. במשנהו נפתחת פיסת אספלט פנויה, ובלי יותר מדי מחשבה, שולח המוח פקודה לרגל ימין להגביר את הלחץ על הדוושה. אז מתחיל רצף אירועים, שבמהלכו הנהג והנוסעים "נשאבים" לאחור, פריטים לא מעוגנים מתחילים להתעופף והמכוניות שהיו רק לפני רגע לצדך הופכות לנקודות זעירות במראה. זה קורה פעם אחר פעם, בכל מהירות שיוט ובכל שיפוע, והתחושה הרבה יותר דרמטית ממה שרומז נתון תאוצה מאפס ל-100 ב-6 שניות.

כל הכוח מרוסן על ידי אחת השלדות הבוגרות והמתוחכמות שבנמצא, דיפרנציאל נשלט אלקטרונית מלפנים, מערכת בקרת גוף אלקטרונית ששולטת גם בשיכוך בולמי הזעזועים, הגה עם תגבור משתנה וכוח מחשוב רציני. כמקובל יש שלל אפשרויות תכנות, אך מי שרוצה קיצור דרך צריך רק לבחור במצב הנהיגה המתאים בקופרה, ולקבל רכב אקסטרים מלא-מלא.

המחיר: 231 אלף שקל

בפועל תמצאו היגוי כבד, מדויק ומושחז, אפס תנודות מיותרות של הגוף בעת העברות משקל בפניות הדוקות, צליל מפלט מוגבר, העלאות והורדות הילוכים מהירות מלוות בקולות נפץ וכו'. במצב הרגיל היא אפילו סופגת בצורה נוחה מאד את המהמורות. בקיצור, הנאה והנעה, בלי לשלם את המחיר המקובל בשימושיות. מושלם.

אם כבר מדברים על המחיר, 231 אלף שקל עולה גרסת ה"קופר", ופירוש הדבר הוא מקום בכיר על המטריצה שמשלבת מחיר, הספק וביצועים. המכונית הזו היא אטרקציה יוצאת דופן רצינית לשוחרי המותג או למי שרוצה להוריד את נטל השנים ולשחזר זיכרונות מגיל ההתבגרות.

ובכל זאת, האחריות החברתית מחייבת אותנו לצרף אזהרה: בניגוד למכוניות ביצועים "פיזיות" ותובעניות, הקופרה היא מכונית ידידותית, שמחניפה לנהגים בלתי מיומנים ומפתה אותם להביא לקצה את פוטנציאל הביצועים שלה תוך חצייה בוטה של של גבולות החוק והמוסכמות החברתיות. נדרש שיקול דעת.