הפרות הסדר בגבול עזה נמשכות: 40 אלף מפגינים, הרוג אחד

משעות הבוקר והצהריים החלו להיאסף אלפי מפגינים ופעילי ארגוני ההתנגדות, חמאס וג'יהאד איסלמי בכמה מוקדים לאורך הגדר • לפי דיווחי צה"ל, צעיר אחד נהרג, וכמה עשרות נפצעו מירי התגובה של חיילי צהל

מפגינים פלסטיניים על גדר הרצועה / צילום: REUTERS/Mohammed Salem
מפגינים פלסטיניים על גדר הרצועה / צילום: REUTERS/Mohammed Salem

אירועי השנה לצעדות השיבה ברצועת עזה מחריפים מאז אמש (ו') והדבר מעיד על כישלון בהגעה להסכמות בין ישראל לחמאס. ישראל דרשה בין השאר כי הפלשתינים יחדלו מפעולות ההטרדה הליליות לאורך הגדר אך הפלשתינים סירבו. לאורך הלילה נשמעו באזור הגדר ובעיקר סמוך לישובים הישראלים, מאות התפוצצויות, מקצתן מטעני חבלה אמיתיים ורובן של נפצים ורימונים מתוצרת עצמית. 

כ-40,000 מפגינים פלסטינים משתתפים בהפרות הסדר במספר מוקדים לאורך גדר הגבול עם עזה. הפרות הסדר, שמתקיימות היום (שבת) בסימן יום האדמה ושנה להפגנות על הגדר מלוות בידויי אבנים ובהבערת צמיגים. 

לפי דיווחים של הפלסטינים צעיר בן 17 נהרג מאש צה"ל ועוד רבים נפצעו. מצה"ל נמסר כי במספר אירועים נזרקו רימונים ומטענים לעבר גדר המערכת. עוד אמרו בצבא כי מרבית המפגינים נמצאים במרחב המאהלים שבעומק השטח. מצה"ל נמסר כי כוחות צה"ל עושים שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ופועלים על פי הוראות הפתיחה באש. 

צה"ל הקדים ונערך במהלך השבוע להסלמה בגבול הרצועה וזאת על רקע כוונת חמאס לקיים הפגנות המוניות לאורך הגדר - אחרי שבוע של לחימה שלוותה בירי רקטות אל העורף הישראלי -  ותקיפות נרחבות של חיל האוויר ברחבי הרצועה שנעשו בתגובה לירי זה. על רקע ההסלמה,  צה"ל עיבה גם במהלך סוף השבוע את כוחותיו בסמוך לרצועה. 

רוב המפגינים נמצאים בצפון הרצועה, ומוקדם יותר השתתפו בהפגנות אלה ראשי חמאס ובהם מנהיג הארגון אסמעיל הניה, שלשכתו שבשכונת רימאל שבמערב עזה הופצצה בידי חיל האוויר מוקדם יותר השבוע - בתגובה לשיגור הרקטה לעבר המושב משמרת שבשרון. הניה אמר בין השאר כי המגעים דרך המצרים נמשכים גם בשעה זו, וכי "אנחנו בשעת הכרעה, והשעות הקרובות הן מכריעות". הנקודה המעניינת היא כי עמו הגיעו כמה מחברי המשלחת המצרית המתווכים בין חמאס לישראל, הניה ביקש להראות למצרים כי הסדרנים שמינה חמאס מונעים מהמפגינים להתקרב אל הגדר. ועם זה כאמור ההתפרעויות נמשכות.

אלפי מפגינים ופעילי ארגוני ההתנגדות, חמאס וג'יהאד איסלמי נאספו החל משעות הבוקר בכמה מוקדים לאורך הגדר. צה"ל חסם מחדש כמה מהכבישים והדרכים באיזור הגבול. כן נעשתה פניה של צה"ל בדף הפייסבוק בערבית לתושבי הרצועה ובה הם הזוהרו מהפעלת אלימות וטרור, לצד הבטחה כי אם לא תהיה אלימות הם יזכו לסיוע נרחב לשיפור תנאי חייהם.

גורם בטחוני מסר ל"גלובס" כי חמאס לא עמד בכמה מהדרישות הישראליות, ולכן ירו חיילי צה"ל אל מפגינים וגם אל עמדת חמאס שבקרבתה הופעל מטען סמוך לגדר.

המגעים נמשכים גם כעת, חמאס העביר דרישות כלכליות בעיקרן, ובהן הגדלת סכום הסיוע החודשי, והתחלה מידית של פרויקטים של תשתית תחת פיקוחו. ישראל דורשת שקט מלא הכולל מלבד הפסקה מוחלטת של ירי הרקטות גם התרחקות של המפגינים מהגדר, והפסקת פעולות ההטרדה הליליות.