ראש עיריית אום אל-פאחם: "גרים פה 10,000 איש יותר ממה שרשומים"

ראש עיריית אום אל-פאחם, ד"ר סמיר מחמיד, עזב את בית הספר שניהל בהצלחה כדי לנהל עיר ענייה, מוכת אלימות ומסובכת: "החלום שלי זה להקים כאן פארק הייטק"

סמיר מחמיד, ראש עירית אום אל-פאחם / צילום: גיל ארבל
סמיר מחמיד, ראש עירית אום אל-פאחם / צילום: גיל ארבל

כשסמיר מחמיד, ד"ר להנדסה גנטית, ועד לפני כמה חודשים מנהל בית ספר באום אל-פאחם, החליט להתמודד על ראשות העירייה, בבחירות האחרונות, הוא ידע בדיוק למה הוא נכנס: אום אל-פאחם, בוואדי ערה, היא העיר הערבית הגדולה ביותר וכנראה גם אחת הערים הנפיצות ביותר: היא מעוז הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית; כשהפלסטינים הפגינו על הגדר, תושבי אום אל-פאחם הזדהו והפגינו גם הם; ולפני כשנה הואשמו שלושה מתושבי העיר בכך שניסו הוציא לפועל פיגוע בהר הבית. נוסף לכך, רמת הפשיעה בעיר גבוהה, ורק בשנה שעברה נרצחו ארבעה אנשים ו-15 נפגעו מירי.

לאור כל זאת, מחמיד לא חשב שילקק דבש בעיר. ועד לפני שנה וחצי, בכלל לא חשב שירוץ.

אז מה מה גרם לך להתמודד?

"זה היה עניין ערכי. חשבתי שאני לא יכול 'למכור סחורה' של מנהיגות בלי לתת דוגמה אישית. רציתי לתת דוגמה אישית ולהוביל את היישוב למקומות אחרים. אנשים רצו שינוי, רוח חדשה. התלמידים שלי החזירו לי בהרבה אהבה, היה ממש סחף. כל מי שלימדתי לדורותיהם באו לתמוך. כשראיתי את זה אמרתי שגם אם אפסיד, אני הרווחתי".

ומה הייתה עמדת המשפחה שלך?

"המשפחה לא רצתה שאתמודד אבל היום לשמחתי יש לי תמיכה מרחיקת לכת, בעיקר מאשתי".
אף שלא "דגדג" לו להתמודד, מחמיד החליט להתמודד ובסיבוב שני זכה ב-54% מהקולות.

"יש אצלנו הרבה אימהות חד-הוריות"

אום אל-פאחם, אומר מחמיד, "היא עיר ענייה. ממש בתחתית הסולם. זו עיר של פועלים. הנשים לא עובדות, ואם עובדות, זה ביישוב. יש אצלנו גם לא מעט נשים חד-הוריות, שנישאו לבני זוג מהגדה, ובני הזוג חזרו לשם, כך שהן נותרו חד-הוריות".

מלבד מצבם הכלכלי של תושביה, גם מצבה הכלכלי של העיר בכי רע: היא סובלת מגירעון של 80 מיליון שקל, וזאת בנוסף להלוואות שהיא סוחבת על גבה ועליה לפרוע. מחמיד: "אנו לא מרימים ידיים. נפגשתי עם חמישה שרים ועם מנכ"לי משרדים ממשלתיים. התושבים ראויים ליותר".

מרבית תושבי העיר יוצאים לעבוד בתל-אביב, בחיפה וביישובים הסמוכים. כתוצאה מכך נוצר עומס תנועה גדול. "אם תגיעי בשעת בוקר ליישוב, תראי מסה של אנשים שיוצאים לעבודה ומשתרכים בפקקים", מספר מחמיד.

וכאן הגענו לנקודה הכואבת הנוספת: בעיית התשתית של העיר. "התשתיות התחבורתיות גרועות מאוד ולא מתאימות ליישוב בסדר גודל כזה", אומר מחמיד, "יש כניסה ראשית אחת ליישוב ומובטח לנו מחלף כבר 20 שנה. אנחנו על כביש ואדי ערה העמוס. בתוך היישוב, רק חלק קטן מהכבישים מתאים לנסיעה ברכב. בחלקם הגדול יש בורות. גם הטופוגרפיה אצלנו היא מורכבת: אום אל-פאחם בנויה מגבעות, כך שכל מהלך של שיפור התשתית, הוא מורכב יותר".

מה היעדים המרכזיים שלך?

"יש לי שלושה יעדים מרכזיים: שיפור המצב התחבורתי, שיפור החינוך ומיגור האלימות. בתחום התחבורה אני מתכוון לקדם כניסות נוספות לעיר ולהקטין חלק מהכיכרות בעיר כדי שיהיה יותר מרחב לכביש. לגבי תחבורה ציבורית - זו הקיימת מכסה כיום רק 20% מהיישוב והשאיפה שלנו כמובן שהיא תכסה את כל היישוב. כמו כן, נפעל להסדיר את עניין החניה ביישוב".

"כשישתפרו התחבורה ודרכי הגישה לעיר, נוכל לפתח כאן גם אזור תעשייה, שאני מאוד רוצה לקדם. החלום שלי זה להקים כאן פארק הייטק".

אחד הדברים שיכולים היו לפתור לפחות חלק מסוגיות התחבורה ביישוב הוא תחנת רכבת קרובה, שהייתה מתוכננת במסילת עירון - אולם תוכנית זו בוטלה. סמיר: "בביטול המסילה יש מסר מאוד שלילי לכ-180 אלף אזרחים. הביטול רק יכביד העומסים בכביש 65, ימנע פיתוח של אזורי תעשייה ויקשה על התושבים שלנו להתנייד בקלות לצפון ולדרום. בעצם אומרים לנו, אתם לא חלק אינטגרלי מהחשיבה ומהעשייה שלנו. אנחנו לא חלק מהישיבות הללו, וזה אבסורד שקובעים את גורלי בהיעדרי. האם זה סביר במנהל תקין?"

עניין משמעותי לא פחות הוא נושא הצפיפות. כיום, אומר מחמיד, צעירים רבים מתגוררים עם הוריהם, בשל מצוקת דיור. לכן, הוא מקדם הקמת שכונה בפאתי העיר, בת 4,000 יחידות דיור. גם הוא לא חולם שזה יקרום עור וגידים מחר בבוקר, אך הוא מנסה לקצר תהליכים. מחמיד: "כיום רשומים בעיר 56.4 אלף תושבים ואני טוען שיש בפועל 65 אלף תושבים".

ממה נובע הפער?

"יש כאן המון אנשים שמגיעים מחוץ ליישוב, מכפר מנדא, נצרת, שוכרים כאן בתים ונשארים, כי אנחנו קרובים למרכז. ואותם אנשים נשארים לגור כאן, אך רשומים במקום אחר".

בתחום החינוך, העירייה משקיעה משאבים בכל הנוגע לשעות הפנאי של התלמידים ומעודדת לימודים ו-65% מתקציב העירייה לשנת 2019 מוקדש לחינוך.

מחמיד ער מאוד לנושא הדו קיום ולשיתוף הפעולה עם האוכלוסייה היהודית. לכן הוא יצר, בין היתר, פורום של ראשי רשויות מהסביבה, יחד עם אילן שדה, ראש מועצת מנשה. במסגרת הפורום, יש ניסיונות לקרב בין התושבים משני העמים, ובצד זה הפורום משמש גם לצרכים אופרטיביים, כמו איסוף פסולת במשותף, בכדי לחסוך עלויות.

אנו ערב בחירות. מה ההתפלגות הפוליטית ביישוב?

"יש לנו מכל המפלגות. יש תע"ל, יש רע"מ, יש מר"צ, ויש גם אחרים. אפשר למצוא כאן את כל הספקטרום. יהיו גם כאלה שיצביעו לליכוד".

לאום אל־פאחם יש תדמית בעייתית, בין היתר בגלל השייח ראאד סלאח.

"זה לא קשור לאיש זה או אחר. זה קשור לאיך מסתכלים עלינו בכלל, כמיעוט. תראי איך מסתכלים על חברי הכנסת שלנו: כערבים, הם חשודים בעיני הציבור. אום אל-פאחם זה יישוב שיש בו מודעות פוליטית גבוהה במיוחד, וזה בעוכרנו. אני רואה את זה בברכה, ואני חושב שהממסד צריך לברך על זה. זה מדלל את החמולתיות".