תביעת ענק נגד הראל שביטחה את מתקן ההתפלה הכושל באשדוד

חברת IVM של מנרב הנדסה, חברת Sadyt הספרדית וחברת אשדוד התפלה של מקורות ייזום תבעו את הראל בטענה לנזקים בהיקף 627.5 מיליון שקל • התביעה הועמדה על סך 300 מיליון שקל לצורכי אגרה

מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר
מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר

קבלנית ההקמה והיזמית של מתקן ההתפלה הכושל של מקורות באשדוד הגישו תביעת ענק נגד חברת הביטוח הראל שביטחה את הפרויקט. הדרך להגשת התביעה נפתחה לאחר ששתי החברות הגיעו להסדר ביניהן בתום סכסוך משפטי ממושך ותביעות הדדיות.

חברת IVM של מנרב הנדסה, חברת Sadyt הספרדית וחברת אשדוד התפלה של מקורות ייזום הגישו היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בגין נזקים על סך של 627.5 מיליון שקל נגד הראל חברה לביטוח. התביעה הועמדה על סך 300 מיליון שקל בלבד לצורכי אגרת בית משפט. התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין דרור זמיר ועודד צדרבוים ממשרד לויתן-שרון.

בעקבות העיכובים בפתיחת המתקן וליקויים שונים בפעולתו, תבעה בעלת המתקן, חברת מקורות הממשלתית, את קבלן ההקמה (IVM) בסכום של כ-700 מיליון שקל - והוא מצידו הגיש תביעה נגדית. הדיון בתביעות הועבר להליך בוררות שהסתיים לאחרונה בפשרה, שבמסגרת שילמה IVM לאשדוד התפלה סך של 190 מיליון שקל וכן ויתרה על התביעה שהוגשה מטעמה בהליך הבוררות.

במסגרת כתב התביעה שהוגש כעת נגד הראל, טוענות התובעות כי כל הנזקים סביבם נסובה תביעת אשדוד התפלה בהליך הבוררות הם נזקים המכוסים בפוליסת הביטוח שהוציאה הראל לתובעות לכיסוי נזקי הקמת הפרויקט ואובדן רווחים.

בין היתר נטען כי השלמת הפרויקט התעכבה בכשנתיים, כאשר הכיסוי הביטוחי שהוציאה הראל מכסה נזקי אובדן רווחים של אשדוד התפלה. כמו כן, במהלך עבודות ההקמה נגרמו נזקים נוספים, אשר אף הם מכוסים בפוליסות הביטוח. לטענת התובעות, הראל התנערה מהכיסוי הביטוחי עוד במהלך ניהול הליכי הבוררות והפקירה את IVM להתנהל לבדה בתביעת הבוררות מול תביעת ענק שהוגשה כנגדה על סך למעלה מ-700 מיליון שקל.

בנוסף נטען כי הראל, למרות שלא דחתה כיסוי ביטוחי, לא הסכימה להשתתף בהוצאות ההגנה של IVM בתביעת הבוררות, אשר הסתכמו בסך של למעלה מ-10 מיליון שקל. כעת, משתביעת הבוררות הסתיימה, דורשות התובעות כי הראל תשפה אותן על כל הנזקים שנגרמו להן, המכוסים כולם בפוליסות הביטוח הרחבות אשר רכשה IVM ובגינן שילמה פרמיית ביטוח של מיליוני דולרים.

עו"ד עודד צדרבוים / צילום: משרד עו"ד לויתן שרון
 עו"ד עודד צדרבוים / צילום: משרד עו"ד לויתן שרון

התובעות טוענות כי נגרמו להן נזקים כספיים כבדים וכן הוצאות הכרוכות בבירור וטיפול בתביעות הבוררות, כאשר נזקי התובעות מסתכמים בסך של 627.5 מיליון שקל. את הראל מייצג עו"ד שי כהן ממשרד נשיץ-ברנדס.

עו"ד דרור זמיר / צילום: משרד עו"ד לויתן שרון
 עו"ד דרור זמיר / צילום: משרד עו"ד לויתן שרון

מהראל נמסר בתגובה כי "התביעה טרם התקבלה בחברה, ולפיכך לא נוכל להגיב לטענות".