פרשת ישראל ביתנו: משה קליסקי נידון ל-8 חודשי עבודות שירות

(עדכון) - קליסקי, מבכירי עולם הספורט לשעבר, הורשע עפ"י הודאתו בהסדר טיעון בעבירות תיווך לשוחד וסיוע לזיוף מסמך • בנוסף לעבודות השירות שנגזרו עליו, הושתו על קליסקי מאסר על-תנאי וקנס בסך 200 אלף שקל

משה קליסקי / צילום: שלומי יוסף
משה קליסקי / צילום: שלומי יוסף

השופט בני שגיא גזר היום (ב') על משה קליסקי 8 חודשי מאסר שירוצו בדרך של עבודות שירות. קליסקי (73), לשעבר מבכירי עולם הספורט בישראל, הורשע לפני כחצי שנה, על-פי הודאתו בהסדר טיעון, בעבירות תיווך לשוחד וסיוע לזיוף מסמך, במסגרת פרשת ישראל ביתנו. בנוסף לעבודות השירות שנגזרו עליו, הושתו על קליסקי מאסר על-תנאי וקנס בסך 200 אלף שקל.

השופט שגיא ציין בגזר דינו כי "אין ספק שיש לראות בחומרה את מעשיו של הנאשם... הגם שהנאשם אינו מהדמויות הבכירות בפרשה". בהקשר זה הוסיף השופט כי המעשים המיוחסים לנאשם באישום השני בו הורשע הם חמורים, ובהם "הוא היה גורם דומיננטי". בית המשפט ציין כי הנאשם פגע בערך המוגן המבקש לשמור על תקינות המינהל הציבורי.

בית המשפט נתן משקל גבוה לעובדה שקליסקי קיבל אחריות מלאה על מעשיו כבר בחקירה המשטרתית, והוסיף כי מדובר ב"מעשה שאינו שגרתי כלל ועיקר". השופט שגיא ציין לחיוב את שירותו הצבאי ואת תפקידיו הציבוריים של קליסקי, אשר את מרביתם ביצע בהתנדבות. 

הסדר טיעון תשיעי 

הסדר הטיעון של קליסקי הוא התשיעי בשורת הסדרי הטיעון שנחתמו עד עתה עם נאשמים בפרשה שבה מואשמת סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, בשורת עבירות שוחד. קירשנבאום, המכחישה את המיוחס לה, מוסרת בימים אלה את גרסתה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב במסגרת הפרשה.

על-פי כתב האישום המתוקן, בו הודה קליסקי במסגרת הסדר טיעון, בסוף שנת 2011 עדכן אותו רמי כהן, אז מנכ"ל משרד החקלאות (ונאשם נוסף בפרשה), כי יש לו אפשרות להסדיר תקציב עבור איגוד הכדורסל, שמקורו בכספים קואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו. בהמשך לכך פנו רמי כהן והנאשם לקירשנבאום, והיא הורתה על העברת תקציב של מיליון שקל. מאחר שאיגוד הכדורסל אינו נמנה עם הגופים שניתן, על-פי חוק, להעביר להם תקציבי מדינה שמקורם בכספים קואליציוניים, התקציב עבר לאיגוד בעקיפין דרך מכון וינגייט. בתמורה לכך, כהן קיבל לכאורה עמלה של כ-100 אלף שקל מאיגוד הכדורסל.

קליסקי נאשם כי סייע לכהן לזייף מסמכים, אותם כהן הכין כדי להסתיר את העובדה שקיבל עמלה בעד העברת התקציב לאיגוד הכדורסל. באישום השני בו הודה קליסקי, הוא נאשם כי ניצל את קשריו עם קירשנבאום לשם השגת תקציב מדינה בהיקף של כחצי מיליון שקל עבור איגוד הכדוריד. במקרה זה דרש קליסקי מאיגוד הכדוריד טובת הנאה כספית בעד הסדרת העברת התקציב, בדמות הסכם עבודה למתן שירותי מיתוג וייעוץ לאיגוד בהיקף של 188,000 שקל.

גם כאן, בדומה לאישום הראשון, הועברו הכספים לאיגוד בעקיפין דרך מכון וינגייט. בעד העברת התקציב, הוציאה החברה שבבעלות הנאשם חשבונית למכון וינגייט על סך 188,000 שקל, על אף שעד למועד זה ביצע הנאשם עבודה חלקית בלבד עבוד איגוד הכדוריד, שלא הצדיקה את היקף התשלום שדרש. בהמשך התקבל בחשבונו של הנאשם הסכום האמור של 188,000 שקל, אשר מהווה למעלה מ-35% מהתקציב שהתקבל.

קליסקי עצמו אמר בסוף הדיון כי הוא שמח שהסתיים ההליך אחרי 4.5 שנים ארוכות. בא-כוחו, עו"ד אדי אבינועם, מסר בסוף הדיון: "אנחנו מברכים את בית המשפט על גזר הדין. מדובר בגזר דין ראוי המאזן כראוי את הנסיבות האובייקטיביות והאישיות יוצאות הדופן של משה קליסקי, ולכן זו התוצאה הראויה".

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום ורמי כהן לא הורשעו בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. כל עוד הם לא הורשעו בפסק דין חלוט, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.