השר ישראל כ"ץ אמר שמבקר המדינה מצא חשדות לפלילים נגד בני גנץ. האם הוא צדק?

מבקר המדינה פרסם דוח חמור על מדיניות הרכש של המשטרה, אבל האם הוזכר בו גם חשד לפלילים נגד בני גנץ? השר ישראל כ"ץ מתעקש שהתשובה לכך חיובית. האם הוא צודק? • המשרוקית של גלובס

ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר
ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר

בבוקר יום חמישי דיווחו העיתונים על דוח מבקר המדינה ועל הליקויים שמצא בהתקשרות המשטרה עם חברת המימד החמישי, שבראשה עמד בעבר המועמד לראשות הממשלה מטעם מפלגת כחול לבן, בני גנץ.

לא עברה שעה קלה מרגע הפרסום, ושר התחבורה ישראל כ"ץ, בראיון לגלי צה"ל, קרא ליועץ המשפטי לממשלה להורות על בדיקה. לדבריו, "המבקר מציין שקיים בו (בדוח) חשד למעשים פליליים". הראיה שסיפק כ"ץ לחשדות לכאורה היא הכותרת שהופיעה על שער "ידיעות אחרונות": "מיליונים מהמשטרה לחברה של גנץ בלי מכרז".

"דובר מבקר המדינה אמר לפני שעה שאין שם חשד לפלילים", תיקן אותו המראיין הבקיא עמית סגל. אבל כ"ץ התחפר בעמדתו: "דובר המבקר... נותן אינטרפרטציות פוליטיות", הוא קבע והוסיף כי "הדוח מדבר בעד עצמו".

מי צדק, סגל או כ"ץ? בדקנו. דוח מבקר המדינה המדובר עוסק בליקויים רבים בניהול הרכש במשטרה, ובדיקה אחת בו עוסקת בהתקשרות עם החברה של גנץ, בלי לנקוב בשמה.

שאפנו אוויר וקראנו כל מילה. המבקר קובע כי המשטרה לא עשתה די כדי לבדוק אם יש חברות אחרות מתאימות לפני שהחליטה לקיים פיילוט עם המימד החמישי, ואז לנסות להתקשר איתה בחוזה ללא מכרז.

המבקר מזכיר בדוח שלו עוד שורה של פגמים, כגון השתתפות נציגי החברה בפגישה שבה נידונו תנאי ההתקשרות. חשד לפלילים, לעומת זאת, לא מוזכר שם.

בנוסף, מאחר שמבקר המדינה לא אמור לבקר חברות פרטיות, הוא מחויב לעדכן את היועץ המשפטי לממשלה כל אימת שעולה חשד לפלילים. אולי כ"ץ קרא בדוח שמבקר המדינה עדכן את היועמ"ש על החברה של גנץ? לא. זה פשוט לא קיים שם.

סגל הערני אומנם הפנה את תשומת-ליבו של כ"ץ לעובדה שאילו היו חשדות לפלילים, מבקר המדינה היה אומר זאת במפורש ליועמ"ש. "כתוב שיש שם חשד לעבירות פליליות!", התעקש כ"ץ, "מדובר במועמד לראש הממשלה!".

כ"ץ אולי ירצה לטעון להגנתו שלא קרא את הדוח בעצמו, אלא הסתמך על דיווחים לא מדויקים בעיתונות. אלא שגם בכתבה שהוא ציטט מ"ידיעות אחרונות" לא מוזכרים מעשים פליליים של גנץ או של החברה שלו.

בשורה התחתונה: דבריו של כ"ץ לא נכונים. מבקר המדינה לא הזכיר חשד לפלילים מצד גנץ או המימד החמישי, וגם לא הכתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" ושאותה הציג כ"ץ במהלך הראיון.