על רקע המחסור בחמאה: תנובה, שטראוס וטרה בדרך לייבא חמאה לישראל

שלוש המחלבות הגדולות בוחנות הגשת בקשה למכרז ליבוא חמאה פטורה ממכס של משרד הכלכלה, וצפויות להגיש את הבקשות הרשמיות ביממה הקרובה עד מועד סגירת המכרז

חמאה / צילום: כפיר זיו
חמאה / צילום: כפיר זיו

תנובה, שטראוס וטרה, שלוש המחלבות הגדולות בישראל, צפויות לייבא חמאה לארץ - כך נודע ל"גלובס". שלוש המחלבות הגדולות בוחנות הגשת בקשה למכרז ליבוא חמאה פטורה ממכס של משרד הכלכלה, וצפויות להגיש את הבקשות הרשמיות ביממה הקרובה עד מועד סגירת המכרז.

בסביבת חלק מהמחלבות גורסים כי הסוגיה נמצאת עדיין בבחינה, אך ל"גלובס" נודע כי שלוש המחלבות מעוניינות ומתעדות להגיש בקשה ליבוא שתנוע בין עשרות למאות טונות של חמאה שולחנית, כשייתכן כי חלק מהבקשות יכללו גם חמאה לתעשייה.

מדובר בצעד יוצא דופן, שכן תנובה וטרה הן באופן מסורתי יצרניות של חמאה בישראל, אך בשלושת החודשים האחרונים קיים מחסור חריג של שומן חלב, ונרשמו חוסרים משמעותיים בחמאה ברשתות

מדף החמאה ריק / צילום: שני מוזס
 מדף החמאה ריק / צילום: שני מוזס

שטראוס אינה מייצרת חמאה בישראל, אך בשנה החולפת היא החלה לייבא חמאה של המותג לורפק, באמצעות הזיכיון הבלעדי ליבוא מוצרי חברת ארלה שעבר לידיה מידי וילי פוד בשנה החולפת.

על רקע המחסור החריף בחמאה בשלושת החודשים האחרונים, אושר לפני כשבועיים יבוא חמאה לישראל בהיקף של 1,437,500 קילו לחמאה שולחנית, ומכרז נוסף של כ-1,650 טונות לחמאה לתעשייה. משרד הכלכלה פתח את המכרז באופן רשמי ב-27 במארס, והמועד האחרון להגשת הבקשות צפוי להסתיים מחר (ד').

לפי תנאי המכרז, היבוא יתבצע באריזות תעשייתיות מעל 1 ק"ג. המינימום להגשת הצעה למכרז לחמאה לתעשייה עומד על 50 טון חמאה; ואילו במכרז החמאה השולחנית, כלומר מכירה לצרכן, לא קיימת מגבלה.