משרד הכלכלה הודיע על ריקול לבימבה ג'וק שמיובא ע"י אייס טויס

בדיקה של מכון התקנים העלתה כי המוצר כולל כמה ליקויים: אין סימון הוראות שימוש ואזהרות, המוצר לא עמד בעומס משקל המשתמשים, ובנוסף הוא מכיל חומרים מסוכנים לילדים

מכון התקנים / צילום: עינת לברון
מכון התקנים / צילום: עינת לברון

משרד הכלכלה מפרסם אזהרה לציבור נגד מוצר נפוץ למדי: בימבה ג'וק. עם זאת, חשוב להבחין כי יש מספר יבואנים ויצרנים של המוצר שמשרת ילדים רבים, היות שההודעה מתייחסת למוצר שמייבאת לחברת "אייס טויס בע"מ".

המוצר הזה יובא ארצה באלפי יחידות בשנת 2018 ונמכר לציבור בשנים 2018-2019. המוצר נמכר במבחר צבעים. ברקוד המוצר הוא7290000120089, ושם היצרן: Hang Wing Plastic Industry Co.LTD.

את הריקול מוציא המשרד אחרי שהובא לידיו על בעייתיות במוצר. איגור דסקלוביץ', הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, הסביר ל"גלובס" כי אחרי בדיקה שנערכה באמצעות מכון התקנים, התברר כי המוצר כולל כמה ליקויים: היעדר סימון הוראות שימוש ואזהרות, המוצר לא עמד בעומס משקל המשתמשים (לאור ליקויים בחוזק), ובנוסף הוא מכיל חומרים מסוכנים לילדים לאור חריגה בקבוצת הפתאלאטים (כימיקלים) האסורים בצעצועים לילדים עד ומעל גיל 3 שנים.

המוצר, שלא עומד בדרישות התקן הרשמי ולא ברור איך בכלל נכנס לארץ ושווק לצרכנים, נמצא ככזה שעלול לסכן את המשתמשים בו, ועל כן צרכן שרכש את המוצר מתבקש להפסיק את השימוש בו לאלתר ומוזמן להחזירו לצורך החלפתו או קבלת פיצוי כספי בגינו.

האזהרה פורסמה בעמוד הפייסבוק של משרד הכלכלה ובעמוד הפייסבוק של ארגון ב"טרם", וכצפוי היא עוררה מאות תגובות ולחץ מכיוון של הורים שלא ידעו כיצד יוכלו לזהות האם הבימבה שברשותם היא אותה בימבה מסוכנת.

דסקלוביץ' מסביר כי במסגרת הסמכויות של משרד הכלכלה, יצאה הוראה ליבואן ולחנות. ההוראה כללה מספר דרישות - בין היתר לפרסם הודעת אזהרה לציבור על-ידי היבואן. את הזיהוי הוא מציע לבצע לפי הדגם והתמונה ובעיון ברשימת החנויות ששיווקו את המוצר לצד בירור על שם היבואן.

דסקלוביץ' מדגיש כי ההודעה "לא רלוונטית לכלל הבימבות בשוק אלא לדגם ספציפי במשלוח ספציפי שכלל אלפי יחידות". עוד הוא מסביר כי היבואן קיבל הוראה לאסוף את המוצר מהחנויות, להפסיק את מכירה ולהשמיד או להחזיר ליצרן את המוצרים הפגומים, ובמקביל לפרסם הודעת אזהרה לציבור.

יצוין כי מעבר לזה לא נמסרו פרטים נוספים בנוגע לבדיקה, למידע שהתקבל במשרד הכלכלה ואודות המוצר המסכן את הילדים.

לפי ההודעה, הורים יכולים ליצור קשר עם היבואן בטלפון: 054-9247609 או בכתובת: מושב ערוגות, כניסה א', משק 56, מיקוד 7986400. 

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, מסרה: "לכל מוצר המשווק לילדים בישראל יש תקן. התקן מתייחס לכמה היבטים, כמו החומר ממנו הוא מיוצר, מבנה המוצר וגם הנחיות לשימוש נכון ובטוח ואזהרות גיל המתייחסות לגיל הילדים עבורם מיועד המוצר. הצרכן הממוצע לא יכול לבחון את איכות החומר או המבנה. לכן כאשר עומדים לרכוש מוצר לילדים, יש לוודא כי מצוין על גבי המוצר אישור התקן, והוא כולל הוראות שימוש ואזהרות גיל.

"חשוב להדגיש כי תאונות והיפגעות ממוצרים לרוב לא מתרחשות ממוצר לקוי אלא משימוש לא נכון במוצר. על ההורים לקרוא את הוראות השימוש ולהישמע להן במטרה להגן על ילדיהם".