"המדינה לא צריכה לטפל ברווחה": זהות מזכירה לציבור מהו ליברליזם

פחות משבוע לבחירות, ונראה שרק הבוקר רבים ממצביעי זהות הבינו מה המשמעות של חירות הפרט וליברליזם - ביטול מדינת הרווחה • אמש, לירון עטיה, נכה בכיסא גלגלים, שאל בפייסבוק המפלגה מה עמדתם בנוגע לנגישות, והתשובה שקיבל - "המדינה לא צריכה לטפל ברווחה" - זיעזעה רבים

משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות / צילום: אמיר מאירי
משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות / צילום: אמיר מאירי

פחות משבוע נותר לתום אחת ממערכות הבחירות הכי מוזרות ומלוכלכות שידעה מדינת ישראל, ונראה כי בכל יום עד 9 באפריל נגלה על "פרשה" חדשה בנוגע לאחת מהמפלגות או המועמדים לכנסת.

הפעם המהומה מערבת את מפלגת זהות בראשות משה פייגלין - אתמול (ג') לירון עטיה, חבר להקת הפיל הכחול ונכה מרותק לכיסא גלגלים, פנה אל המפלגה דרך צ'אט הפייסבוק ושאל מה עמדתם בנושא הנגישות. התשובה שקיבל עטיה מהמפלגה זיעזעה אותו כל כך שהוא החליט לשתף צילום מסך שלה בפייסבוק - "המדינה לא צריכה לטפל ברווחה", כך נפתחה תגובת המפלגה.

הפוסט של עטיה גרף מעל 1,100 לייקים, 1,200 תגובות וקרוב ל-800 שיתופים ברחבי פייסבוק, ואף עבר לרשתות החברתיות האחרות. העיתונאית לינוי בר גפן, שנשואה לנכה וקול בולט במאבק הנכים למדיניות רווחה, שיתפה את הפוסט בטוויטר וטענה לרוע לב ואינפנטיליות של המפלגה.

נזכיר כי זהות מתהדרת בתור המפלגה הליברלית היחידה והאמיתית בישראל, כזו אשר חרטה על דגלה את עקרונות חירות הפרט ודוגלת בהתערבות ממשלתית פחותה ככל האפשר בחיי האזרחים. כמפלגה כזו, זהות מעולם לא הסתירה את התנגדותה למדינת הרווחה. התנגדותה למוסד הביטוח הלאומי ולשירותי רווחה של המדינה מופיעות באופן בולט מאוד במצעה ובאתר המפלגה תחת הכותרת "התוכנית החברתית". עם זאת, יש להדגיש כי זהות אינה מתנגדת לקצבאות הנכים ותוכניתה היא להשאירן כפי שהן.

צילום מסך מתוך המצע של זהות באתר האינטרנט של המפלגה
 צילום מסך מתוך המצע של זהות באתר האינטרנט של המפלגה

לאחר הסערה שעוררה תגובת המפלגה ברשתות החברתיות, דוברי ודוברות מפלגת זהות פנו לעטיה ובר גפן במטרה ליישר את ההדורים לתגובה כי "למעשה פייגלין תומך בחובת הנגשה למוסדות ופרטיים וציבוריים כאחד" צורף תירוץ שמוכר לנו עוד מימי ה"סטודנט" של נפתלי בנט - "פעיל מפלגה שטעה".

תגובת המפלגה המלאה היא: "מפלגת זהות מקבלת מאות פניות ביום, עליהן עונה בין היתר צוות פעילים מתנדבים. במקרה הנדון מדובר בשגיאה של פעיל, אשר ענה תשובה אשר אינה תואמת את עמדת המפלגה והמצע שלה. כמי ששניים מבני משפחתו הם נכים, אין רגיש יותר ממשה פייגלין לנושא ואין מפלגה שתסייע לנכים ולחלשים יותר מזהות. מפלגת זהות תומכת חד משמעית ולחלוטין בחובת הנגשת מוסדות ציבוריים ופרטיים לנכים ומתחייבת להמשיך לשפר ולייעל את הנגישות. אשתו של משה, ציפי, פעילה במשך שנים ארוכות בוועדת הנגישות של המועצה המקומית ונאבקת למען הנושא".

על אף הפצת התגובה על ידי מגיבים תומכי זהות ברשתות החברתיות, לפי שעה היא לא פורסמה בעמודים הרשמיים של זהות או משה פייגלין, פייסבוק או טוויטר.

לפי הסקרים הנוכחיים, זהות עשויה להיות הפתעת הבחירות הקרובות ולצבור כ-5 מנדטים. ניכר כי פייגלין צבר תמיכה רבה מציבור המצביעים בזכות יחסו החיובי ללגליזציה של קנאביס והפצת רעיונות של חירות הפרט, אך לפי המהומה הנוכחית ברשתות נראה כי רבים ממצביעיו הפוטנציאליים היו עסוקים בתמיכה בצמח הירוק ולא כפי שהמפלגה מציפה בכל פלטפורמה אפשרית - בקריאת מצע המפלגה.