"מדינת ישראל היא שיאנית העוני לפני נתוני ה-OECD"

כך אמר מועמד כחול לבן, יזהר שי, בפאנל באשקלון במסגרת מסע ניידת הבחירות של "גלובס" • ח"כ מירב בן-ארי על תוכנית מחיר למשתכן: "בן-ארי: "בנק ישראל הראה שיש עצירה במחירי הדיור" • ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם: "האם הסכם-הגג בעיר טוב לזוגות צעירים? חד-משמעית כן"

האם מצבה של מדינת ישראל הוא הטוב ביותר אי-פעם ברמה הכלכלית, או שזוגות צעירים כורעים תחת עול החיים עמוק מתחת לקו העוני? תלוי את מי שואלים - כך עולה מפאנל שנערך היום (ד') באשקלון במסגרת מסע ניידת הבחירות של "גלובס", ביומה האחרון.

איציק כהן, סגן שר האוצר מטעם ש"ס, שעבד בקדנציה האחרונה לצידו של השר משה כחלון מ"כולנו", צייר תמונה ורודה: "צריך להמשיך את המגמה בכל התחומים. הייתה מגמה מצוינת. יש המון מה לעשות, ואנחנו רוצים להמשיך את העשייה. את מה שעשינו בקדנציה הזו באוצר אי-אפשר להשוות לשום תקופה. הדגשים היו במקום הנכון, סדרי העדיפויות היו במקום הנכון. אין גרעון. אנחנו ממשיכים הלאה".

כתב "גלובס" חן מענית ציין כי "במסע שלנו שמענו שהתעשיינים והעסקים הקטנים טוענים כי קשה להתחרות, והציבור מציין כי קשה להתקיים - מחירי הדירות גבוהים, ותוכנית מחיר למשתכן הייתה אכזבה".

"יש לי הפתעה בשבילך", אמר כהן. "אנשים מרוצים, טופחים לי על השכם. אריה דרעי, שר הפנים (מטעם ש"ס), השקיע מאות מיליוני בפריפריה וממשיך להשקיע".

כתבת "גלובס" מיכל רז-חיימוביץ' התעניינה איזה תפקיד כהן רוצה לקבל בממשלה הבאה. "אני מרוצה באוצר", השיב כהן. "הייתי כבר שר בשתי ממשלות וסגן שר אוצר בשלוש ממשלות. אני אוהב את האוצר. בעיקר כשיש שרים שאפשר לעשות איתם מהפיכות. יש באוצר גם תפקיד שר, אשמח להיות שם".

כהן ציין כי ש"ס מתכננת להמליץ על נתניהו לראשות הממשלה. "יש ראש ממשלה טוב. אנחנו מרוצים הנוסחה של הימין עם ש"ס", אמר.

ח"כ מירב בן-ארי מטעם "כולנו" ציינה כי "התקשורת התעסקה רק בבוטים ובתגובה של גנץ לגבי הבוטים. מה הייתה התשובה שלנו? זה לא עניין את החדשות, אבל בדיוק עשינו מסיבת עיתונאים לגבי העצמאים - שיפוצניקים, בעלי עסקים קטנים. לכנסת הבאה יש מפלגה אחת שעוברת את אחוז החסימה שמתעסקת בחיים עצמם, וזו 'כולנו'".

מענית: "מה עם מחיר למשתכן? זו אכזבה". 

בן-ארי: "בנק ישראל הראה שיש עצירה במחיר הדיור. גם אני זכיתי, אחרי שנים שאף ממשלה לא ספרה אותי. אנחנו מאפשרים גם לזוגות וגם ליחידנים מעל גיל 35 לרכוש דירה".

מועמד כחול לבן, יזהר שי, הוא שעצר את החגיגה. "שמעתי את המחמאות העצמאיות של השר, וכל הכבוד על העבודה, אבל בואו נסתכל על החיים עצמם. מדינת ישראל היא שיאנית העוני לפני נתוני ה-OECD". 

כהן: "שמעת על מדד ג'יני?"

שי: "כמות המשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים, אך הן עדיין מתחת לקו העוני, היא הגבוהה ביותר ב-OECD".

כהן: "תגדיר לי מהו קו העוני". 

שי סירב להתאים את עצמו לשיח של כהן: "אנחנו מגלים מדינת ישראל כואבת עם אנשים שאין להם פתרונות דיור ותעסוקה, בטח לא בפריפריה". לאחר מכן הוא ניצל את ההזדמנות לגייס את כהן לקואליציה עם כחול לבן. "אם הציבור יחליט מי המפלגה הגדולה בישראל, את תפסול את דעת הציבור. אני מבקש ממך", אמר.

ח"כ בן-ארי שאלה את שי מדוע מפלגת כחול לבן מסתירה את המועמד אבי ניסנקורן, ושי ענה כי לא מסתירים אותו, וכי כשליש מהמצע של כחול לבן עוסק בכלכלה. "המפלגה שאיתה אתה רוצה קואליציה, אין לה בכלל מצע, והיא לא דיברה מעולם על כלכלה בחודשים האחרונים. הציבור בהחלט מתעניין בכלכלה".

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, גם הוא מסיעת "כולנו", אמר: "תמכתי בניסנקורן בעבר, והוא אמר בעבר שכחלון הוא שר האוצר הכי חברתי שהיה בישראל".

גלאם הוסיף כי "העיר אשקלון מתפתחת בצורה מהותית. יש דברים שצריך לשפר כדי לחזק את התחום המוניציפלי. כשאני קניתי דירה, המחיר היה כ-850 אלף שקל, ויכולתי לרכוש דירה, כבן זוג במשפחה ממוצעת, עם משכנתא סבירה. מחירי הדירות עלו בצורה משמעותית.

"האם הסכם-הגג הוא טוב לזוגות צעירים? חד-משמעית כן. אולי הייתי עושה אותו קצת שונה, אבל אם לא הייתי חותם על הסכם כזה, לא היו לי תקציבים מהממשלה כדי לפתוח מחלף של 150 מיליון שקל ולשפר את תשתיות החינוך ומוסדות הציבור. מחיר למשתכן בא לידי ביטוי מהותי. אני רואה זוגות צעירים עם ברק בעיניים, שמקבלים דירה בקו החוף שלא יכלו לחלום עליה".

לגבי הקבלנים אמר גלאם: "הם ירוויחו קצת פחות. עובדה היא שהם באים".

מענית: "המצב הביטחוני מונע מכם להתפתח?" 

גלאם: "אנחנו במקום הראשון בהגירה חיובית. יש 13 קילומטר של רצועת חוף. הארנונה פה היא בין הזולות בישראל. אבל כן, זה מפריע להתנהלות השוטפת, וצריך לחזק את העיר. אני לא מוכן שילדים יגדלו למציאות שלא צריך לחיות בה, אבל אני עושה את מה שאני יכול עם מה שיש. הממשלה הבאה תצטרך לקבל החלטה מהותית. אך אחד לא רוצה לכבוש את עזה ולא רוצה שייפגע חייל לשווא, אבל צריך לקבל פה החלטה".

שי: "כשמירי רגב אמרה 'אז מה אם נופלים טילים על אשקלון', כאב לך?" 

גלאם: "כל אמירה כזו היא פוגעת. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לערכים, ואם הבן שלי אומר 'הבחירות האלה גרועות מן המוניציפליות', אז משהו פה לא בסדר".

אתי שלומי, הבעלים של מאפיית "אורן משי", בעלת מפעל וחנויות בדרום, אמרה: "הבעיה שלנו היא עובדים. כולם מדברים על מיתון, אבל היה לי קשה לעבור בנתב"ג. אז המיתון הוא לא הקושי. יש לנו 220 עובדים בחברה. אני מתפללת שהם יבואו. מי העובדים האלה? כ-120 עובדים ישראלים, והשאר זה סחר באנשים, שזה עובדי כוח-אדם. לא יכול להיות שחברת כוח-אדם גובה 50 שקל לאנשים. עם כל זה שהמדינה דוגלת בסייבר ובהייטק, מי יכול להכין לילד שלכם לחמנייה? לא הבנתי למה שכר המינימום עלה לכולם ולא רק לעובדי הכפיים".