גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השנה של פסגות: ירידה בנכסים, בהכנסות וברווח – ודיבידנד של 300 מיליון שקל

דוחות אייפקס העדכניים חושפים כי בית ההשקעות הגדול בישראל ניהל בסוף 2018 נכסים בהיקף של 177 מיליארד שקל, ושוויו נאמד ב-1.86 מיליארד שקל – רחוק משיאו ● הערכת השווי המשיכה לרדת גם חודשים אחרי חלוקת הדיבידנד במאי ● עם זאת, בנטרול הפחתות מדובר עדיין בבית ההשקעות הרווחי בישראל ● האם החלום של אייפקס לשחזר את ההצלחה בתנובה מתרחק?

ברק סורני / צילום: גיא חמוי
ברק סורני / צילום: גיא חמוי

לקרן אייפקס, שמנהלת בישראל זהבית כהן, היו עד היום שלוש עסקאות ענק מדוברות בארץ כחלק מפעילותה הבינלאומית. שתיים הפכו להצלחות ברורות: ראשית היא רכשה עם חיים סבן ומורי ארקין את השליטה בבזק, קבוצת התקשורת הגדולה בישראל, ומכרה אותה ברווח גדול ליורוקום ב-2010. אחר כך נרכשה השליטה בתנובה, קונצרן המזון הגדול בישראל, ונמכרה לברייטפוד הסינית ב-2015 לאחר ששילמה דיבידנדים ניכרים לאורך הדרך. כעת לקרן הבינלאומית של אייפקס (שפועלת במקביל כיום גם עם קרן AMI המקומית) נותרה השקעה גדולה אחת שעדיין ממתינה למימוש: השליטה, שהפכה עם השנים לבעלות מלאה, בפסגות - בית ההשקעות הגדול בישראל.

מי גדל, מי צמח ומי הרוויח: סיכום 2018 בבתי ההשקעות

עבור כהן פסגות אמורה הייתה להיות תנובה השנייה: חברה מובילה בשוק המקומי שהיא איתרה ורכשה בשלהי 2010, מתוך כוונה לנהל אותה מלמעלה תוך חלוקת דיבידנדים ויצירת ערך, ולממש אותה ברווח גדול. ואולם, בעוד שבתנובה ההצלחה של כהן הייתה משמעותית (גם אם הביאה לאכזבה מאוחרת אצל ברייטפוד), הרי שבפסגות הדרך למימוש הנכסף לא נראית סלולה ובטוחה.

באמצע השנה שעברה עוד דובר על הנפקה אפשרית של פסגות בבורסת תל אביב, ועל מגעים ראשוניים למכירתו לקרן ההשקעות הזרה סנטרברידג'. ואולם, ככל הידוע לפי שעה שתי התוכניות אינן בשלב ביצוע קונקרטי, והמגעים עם סנטרברידג' כבר פקעו. בדיווח למשקיעי אייפקס בנוגע לפסגות, שהגיע לידי "גלובס", היא מדווחת כי "האקזיט נמצא תחת בחינה, עם כמה מסלולי אקזיט שנבדקים".

כך שבינתיים פסגות נשארת בידי אייפקס, וממש לא בטוח שהקרן רווה ממנה את הנחת שקיוותה לרוות. ביצועי פסגות אינם חשופים לציבור, להוציא כמה פעילויות-בנות שמפרסמות דיווחים בהתאם להוראות הרגולציה. ואולם, הדיווח העדכני שהגיע לידינו שופך אור על תוצאות בית ההשקעות ב-2018 בהשוואה לשנים עברו. עולה ממנו כי אמנם מדובר עדיין בבית ההשקעות המכניס והרווחי בישראל (בנטרול הפחתות על רכישות ענק שביצע), אך ההכנסות הצטמקו בשיעור חד והרווח לפני מס במגמת ירידה.

מיכל עבאדי בויאנג'ו / חיים צח לעמ

מהדיווח למשקיעים עולה עוד כי ברבעון האחרון של 2018 חתכה אייפקס את השערוך לשווי פסגות ל-434 מיליון אירו, בנטרול חוב. בשקלים מדובר על 1.86 מיליארד שקל, המייצגים מבחינת אייפקס רווח של כ-20% על ההשקעה. שווי זה נמוך ביותר מ-9% מ-2.05 מיליארד השקלים שבהם הוערך פסגות בספטמבר, וביותר מ-12% מהשווי שהוצמד לבית ההשקעות ביוני - 2.12 מיליארד שקל. לשם השוואה, בסוף 2014 עמד שווי פסגות על 528 מיליון אירו - כ-2.49 מיליארד שקל לאותו זמן.

נראה שלהפחתת שווי זו, במחצית השנייה של השנה החולפת, אין קשר לחלוקת הדיבידנד של פסגות. בית ההשקעות העביר לאייפקס דיבידנד גדול של 72 מיליון אירו (כ-300 מיליון שקל), אך עשה זאת עוד בחודש מאי. גורם המעורה בפרטים אמר ל"גלובס" כי "הדיבידנד שחולק ב-2018 הגיע לאחר תקופה ניכרת ללא דיבידנד שכזה". בעבר דווח כי ב-2015 חילק בית ההשקעות דיבידנד בגובה 145 מיליון שקל, ולפני כן דיבידנדים בהיקף של כ-300 מיליון שקל נוספים.

שווי בית ההשקעות פסגות

חולשה בגמל והתמודדות עם הרפורמה בסל

בסוף 2018 ניהל פסגות, בראשות היו"ר מיכל עבאדי בויאנג'ו ובניהול המנכ"ל ברק סורני, נכסים בהיקף כולל של כ-177 מיליארד שקל. הדבר ממשיך להציב אותו כבית ההשקעות הגדול בשוק הישראלי במונחי נכסים תחת ניהול (AUM), כשאחריו ניצבים מיטב דש ואלטשולר שחם. ואולם בשיא, שככל הידוע נרשם בין סוף 2016 לאמצע 2017, ניהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל של כ-198 מיליארד שקל - כך שמאז ועד סוף 2018 הצטמקו הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות כמעט ב-11%.

אייפקס אומדת את הכנסות פסגות בשנה החולפת ב-892.1 מיליון שקל, ירידה של כ-6.5% ביחס ל-954 מיליון שקל ב-2017, ושל 7.7% ביחס להכנסות של 967 מיליון שקל ב-2016. בחינת תוצאות פסגות לאורך השנים, על סמך נתוני אייפקס מהעבר, מלמדים כי 2018 הייתה השנה עם ההכנסות הכי נמוכות מאז 2013, שבה הכניס בית ההשקעות 840 מיליון שקל.

על פי אומדן הכנסות זה, ההכנסות של פסגות הן עדיין הגבוהות בקרב בתי ההשקעות, אך הפער מהמקום השני כמעט ונמחק: הכנסות פסגות היו גבוהות ב-2.1 מיליון שקל בלבד מאלה של מיטב דש, לעומת פער של כמעט 80 מיליון שקל ב-2017. בית ההשקעות השלישי במונחי הכנסות הוא אלטשולר שחם, שכפי שדיווחנו אתמול ב"גלובס" - בשקלול תוצאות החברות הבנות שלו רשם ב-2018 הכנסות של יותר מ-800 מיליון שקל גם כן.

פסגות איבד בשנה שעברה כ-6% בשורת הרווח הגולמי: 723 מיליון שקל, לעומת 769 מיליון ב-2017. עם זאת, הרווח הגולמי של בית ההשקעות שומר לאורך שנים על רמה גבוהה ומרשימה: יותר מ-700 מיליון שקל בכל אחת מארבע השנים האחרונות.

התוצאות הכספיות

ב-2018 חלה ירידה של 6.6% גם ברווח לפני מס של פסגות, שאייפקס אומדת ב-175.5 מיליון שקל. בכל אחת מהשנים 2014-2017 הרווח לפני מס היה גבוה מזה שנרשם אשתקד: השיא היה בשנת 2014, אז עמד נתון זה על 238 מיליון שקל. כפי הנראה, בשקלול תשלומי מס ששילם פסגות, הוא השיג ב-2018 את הרווח הנקי השני בגובהו בשוק בתי ההשקעות, אחרי ילין לפידות שרשם רווח נקי של כ-152 מיליון שקל.

למרות הנתונים הללו, פסגות הוא עדיין גוף רווחי מאוד בנטרול הפחתות חשבונאיות גדולות. כך, ב-2018 רשם בית ההשקעות פחת וירידות ערך בהיקף של כ-128 מיליון שקל, לעומת הוצאה בהיקף של 148 מיליון שקל בשורה זו בשנה שקדמה לה - סכומים גבוהים בהרבה מאלה שמציגים מתחריו. בשורת ה-EBITDA (רווח בנטרול הוצאות מימון, פחת ומחיקות) רשם פסגות ירידה של כ-14% לעומת 2017, לרמה של כ-353 מיליון שקל. עם זאת, כאן ניתן עדיין לראות את הפער בין בתי ההשקעות: שורת ה- EBITDA של מיטב דש, לשם השוואה, הסתכמה ב-235 מיליון שקל.

בקרן אייפקס מסבירים כי תוצאות פסגות ב-2018 הושפעו, בין היתר, מחולשה בפעילויות הגמל שבהן רשם ב-2018 צבירה שלילית נטו של 2.4 מיליארד שקל. בנוסף, במהלך הרבעון האחרון של 2018, נפגעה פסגות מהרפורמה שהובילה רשות ניירות ערך ובמסגרתה תעודות הסל הפכו בהדרגה לקרנות סל. אייפקס מדגישה כי לא מדובר בהשפעה ייחודית על פסגות, ושהרפורמה השפיעה במידה ניכרת גם על כל יתר חברות ניהול תעודות הסל: תכלית של מיטב דש, קסם של אקסלנס שבבעלות הפניקס, והראל פיננסים.

בדומה ליתר בתי ההשקעות, גם פסגות ספג מכה מהביצועים השליליים מאוד של הבורסות ברבעון האחרון ב-2018, ובמיוחד בחודש דצמבר. כמו כן, הקרן מפרטת כי לאחר שפסגות השלים בתחילת יולי את מכירת פעילות הביטוח שלו לקבוצת איילון בתמורה לכ-30 מיליון שקל, הוא שיחרר בעקבות כך הון רגולטורי בהיקף של כ-80 מיליון שקל.

לפסגות הון עצמי גבוה בהרבה מזה של המתחרים, בהיקף שמזכיר את סדרי הגודל בענף הביטוח. על פי דוחות אייפקס, ההון של פסגות עמד בסוף 2018 על סך של כ-1.5 מיליארד שקל, לעומת כ-1.7 מיליארד שקל בסוף 2017.

ואולם, נראה שההשוואה בין ההון של פסגות לזה של רבים ממתחריו בעייתית. על פי גורמים מעורים בשוק, ההון של פסגות הוא בחלקו הארי עודף עלות או מוניטין בגין רכישות הגמל, הקרנות, התעודות והסוכנויות הרבות שעשה לאורך השנים, ותלוי מאוד בהערכות שווי שבית ההשקעות עושה תדיר. כלומר, ההון של פסגות אינו מעיד בהכרח על איתנות רבה יותר מזו של בתי השקעות אחרים, ולבית ההשקעות יש גם חובות של מאות מיליוני שקלים: לפי דוחות אייפקס, לבית ההשקעות יתרת חוב נטו בהיקף של 630 מיליון שקל.

אייפקס עדיין מקדמת מהלכי מימוש

קרן אייפקס רכשה את השליטה בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, שרבים ראו אז כמנופח. בסוף 2015 מיצעה אייפקס את מחיר הרכישה, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. לאורך השנים, ולפי הדיווח למשקיעים גם כיום, היא ניסתה לקדם כמה מהלכי מימוש.

עוד לפני פרסום דבר המגעים עם קרן סנטרברידג', שלבסוף העדיפה להתמקד ברכישת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, במהלך 2017 דווח על מהלכים ממשיים להנפקת החברה בבורסה המקומית. לפי אותם פרסומים, אייפקס ביקשה להנפיק את פסגות לפי שווי של כ-3.7 מיליארד שקל, שנחשב קשה לבליעה מצד השחקנים בשוק הפיננסי. הגם שפסגות היא לכל הדעות חברה טובה עם מוניטין ופעילויות ניכרים, הרי שאקזיט בשווי שעליו דובר בעבר, גם בנטרול דיבידנדים, ממש לא ברור מאליו.

לאייפקס יש פעילות נוספת בישראל, דרך קרן השקעות לחברות בגודל בינוני, הנקראת AMI. בניגוד להשקעה של אייפקס בפסגות, שנעשתה דרך הקרן הבינלאומית, ההשקעות בחברות הבינוניות נעשות על ידי קרן ישראלית למהדרין. לאחרונה חשפנו ב"גלובס" כי AMI מחקה את ההשקעה בהיקף 28.5 מיליון דולר שביצעה בחברת הקייטרינג וההסעדה שולץ, כך שבסוף 2018 שווה ההחזקה בחברה רק 200 אלף דולר סמליים.

עם זאת, לקרן AMI עוד שש השקעות שונות מזו שנעשתה בשולץ. מדובר בהשקעות בחברת הדלק טן, בגו גלובל טרוול, ברשת מקס, ב-Global-e, ברמט טרום ובחברת זאפ - שאייפקס ניסתה להנפיק בבורסה המקומית בקיץ האחרון, ללא הצלחה. על פי דוחותיה של AMI, שנסמכת על שערוכים שהובילה אייפקס, היא מציגה למשקיעים בה IRR של 24%. עוד פרסמנו כי על פי דיווח הקרן, אשר הושקה לפני כארבע שנים עם התחייבויות להשקעה בהיקף של 504 מיליון דולר, הפורטפוליו שלה שווה עתה סך של כ-624 מיליון דולר, למרות המחיקה החריגה בשולץ. 

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר