חוקרי טראמפ: ממצאי דוח מולר חמורים יותר ממה שפורסם עד עתה

ההדלפה הראשונה מצוות החקירה בראשות התובע המיוחד רוברט מולר מצביעה על חילוקי דעות בין הצוות לבין שר המשפטים ויליאם באר • האם שר המשפטים ניסה לנטוע בציבור האמריקאי רושם ראשוני שהנשיא יצא זכאי כליל?

דונלד טראמפ וולדימיר פוטין / צילום: קווין לאמרק, רויטרס
דונלד טראמפ וולדימיר פוטין / צילום: קווין לאמרק, רויטרס

בהדלפה ראשונה אי-פעם מצוות החקירה בראשות התובע המיוחד רוברט מולר, שבדק את הבחישה הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, טוענים כמה מהחוקרים, בשיחות עם עמיתים, כי ממצאי דוח מולר חמורים יותר ומזיקים יותר לדונלד טראמפ מכפי שבא לידי ביטוי בתמצית הקצרצרה של המסמך שפרסם שר המשפטים, וויליאם באר, כמה ימים לאחר סיום החקירה.

טענות חוקרי מולר פורסמו אמש (ד') באתר של "ניו-יורק טיימס" וחוללו סערה גדולה בגלל מה שמשתמע מההדלפה: קיימים חילוקי דעות בין הצוות של מולר לבין שר המשפטים. השר באר מונה על-ידי טראמפ ועוד לפני מינויו מתח ביקורת על החקירה נגד הנשיא וטען כי אי-אפשר להאשים נשיא מכהן בשיבוש הליכי משפט.

המחלוקת מתמקדת בשאלה האם התמצית בת ארבעת העמודים של שר המשפטים משקפת נאמנה את מה שנאמר במאות עמודי הדוח של מולר (לפחות 300 עמודים), והאם באר ניסה לנטוע בציבור האמריקאי רושם ראשוני - שהוא תמיד הרושם החזק ביותר - שהדוח של מולר מזכה למעשה את טראמפ מכל אשמה. התמצית מודה אמנם כי הדוח של מולר אינו מזכה את הנשיא מחשד של שיבוש הליכי משפט, אך אינה מצטטת אף לא אחת מהראיות נגדו שנחשפו בחקירה.

נזכיר כי התמצית קובעת כי הדוח של התובע המיוחד מזכה את טראמפ מפורשות מחשד של השתתפות בקנוניה עם הרוסים במאמץ להבטיח את ניצחונו בבחירות, אך התמצית מותירה על כנו את החשד (בלי לקבוע עמדה לכאן או לכאן) שטראמפ שיבש הליכי משפט.

הנה ליבת התמצית: "חקירת התובע המיוחד לא מצאה כי קמפיין (הבחירות) של טראמפ, או מישהו שהיה קשור בו, רקם קשר עם רוסיה, או תיאם עמה מאמצים להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016".

המסמך מציין כי חקירת מולר לא מצאה שום ראיה לקיומה של מזימה כזו, "למרות (שנחשפו) הצעות רבות של גורמים הקשורים ברוסיה לסייע לקמפיין של טראמפ".

אבל בה-בעת נכתב בתמצית: "התובע המיוחד... לא הסיק שום מסקנה, לכאן או לכאן, בסוגיה האם ההתנהלות (של טראמפ) היוותה שיבוש הליכי משפט".

"התובע המיוחד מציין כי בעוד שהדוח שלו לא הגיע למסקנה כי הנשיא ביצע פשע (של שיבוש הליכי משפט), הדוח אף אינו מזכה אותו", מדגישה התמצית.

בהמשך התמצית מציין שר המשפטים כי החלטתו של מולר להימנע מקביעה האם טראמפ אשם בשיבוש הליכי משפט, או חף מאשמה זו, מותירה בידי השר את החירות לקבוע האם ההתנהגות (של טראמפ), כפי שהיא מתוארת בדוח, מהווה עבירה פלילית. באר וסגנו, רוד רוזנסטיין, החליטו אפוא כי אין די בראיות בדוח של מולר לאשש קביעה שטראמפ שיבש הליכי משפט, נאמר בתמצית.

זמן קצר לאחר פרסום התמצית, יצא טראמפ בסדרת ציוצים והכרזות שדוח מולר מזכה אותו כליל מכל אשם. זה נעשה הנרטיב של המפלגה הרפובליקאית כולה ולמעשה הנרטיב של רוב התקשורת. חוקרים בצוותו של מולר חוששים כי התמצית של באר לא נתנה ביטוי לראיות חמורות נגד טראמפ שכלולות בדוח של מולר, ובכך היא אפשרה את יצירת הנרטיב על "חפותו המלאה" של טראמפ.

החוקרים בצוותו של מולר, שמצוטטים ב"טיימס", נמנעו מפירוט אילו ממצאים בדוח שלהם חמורים יותר ומזיקים יותר לטראמפ, מעבר למה שנכלל בתמצית של באר. הצוות של מולר חקר, בין היתר, מאמצים של טראמפ לסכל את החקירה, לרבות החלטתו לפטר את ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, ומאמציו לפטר את שר המשפטים לשעבר, ג'ף סשנס, ואפילו את מולר עצמו, כפי שדווח בתקשורת האמריקאית פעמים רבות במהלך החקירה.

בתגובה על טענות אלה אמרו ל"טיימס" פקידי ממשל וגורמים אחרים שמודעים לחשיבתו של באר, כי הוא חשש לסטות ממדיניות של משרד המשפטים שלפיה אין לתת פומבי לממצאים שליליים על מישהו בסיום חקירתו. המקורות מצביעים על הביקורת שנמתחה בשעתו על ג'יימס קומי, כאשר הוא כיהן כראש ה-FBI.

בסיום חקירתה של הילארי קלינטון על התנהלותה בפרשת האי-מיילים שלה, ב-2016, הודיע קומי כי החליט לא להגיש כתב אישום נגד המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, אך פירט באריכות ראיות להתנהגות רשלנית של קלינטון. דמוקרטים רבים מאשימים את קומי בכך שביקורת זו הייתה אחת מהסיבות למפלתה של קלינטון בבחירות.

מקורבי באר אף אומרים כי שר המשפטים לא היה מרוצה מהחלטת מולר לא לקבוע עמדה בסוגיית אשמתו או חפותו של טראמפ בשיבוש הליכי משפט. באר חשש שאם יפרט את הראיות לכאורה נגד טראמפ בתמצית שלו, הדבר יתפרש כבחישה בקלחת הפוליטית.

וכך, כל מי שציפה שהתמצית שפרסם שר המשפטים על הדוח של מולר תפוגג את הענן שמעיב על נשיאות טראמפ - טעה. סיום החקירה היה רק אבן-דרך במאבק של הדמוקרטים ופלחים נרחבים אחרים של האוכלוסייה בארה"ב נגד טראמפ. הסיבוב הראשון במאבק הזה תם עם סיום חקירת מולר; הסיבוב השני כבר נמצא בעיצומו.

באר הבטיח לפרסם "בתוך שבועות" את רוב הדוח, עם קיצוצים שמתחייבים מהצורך למנוע חשיפה של מקורות ושל עדויות שנגבו במסגרת שימועי חבר מושבעים גדול, כמקובל. הדמוקרטים אינם מסתפקים בכך, הם תובעים משר המשפטים להגיש לקונגרס את הדוח כולו, ללא עריכות וקיצוצים. ועדת המשפט של בית הנבחרים, בשליטת הדמוקרטים, החליטה אתמול (ד') לאפשר ליו"ר שלה, ג'רולד נאדלר, להגיש לבאר תביעה רשמית להציג לוועדה את הדוח המלא.

"החוקה מחייבת את הקונגרס להחזיק את הנשיא אחראי להתנהלות בלתי תקינה לכאורה", אמר נאדלר. "התפקיד זה מחייב אותנו להעריך את הראיות בעצמנו, ולא להסתפק בתמצית שכתב שר המשפטים... אנו זקוקים לדוח המלא ולכל הראיות שכלולות בו".

וכך, מולר סיים אמנם את חקירתו, אך טראמפ מוסיף לשאת את חטוטרת החקירה של מולר על גבו עם תחילת המחצית השנייה של כהונתו.