הסיפור המוזר על הסתבכות המכרז על הרדיו בערבית ברשות השנייה

הקבוצות המעוניינות להתמודד על הזיכיונות הגישו הצעות כבר לפני חודשיים, ונבחרו 5 יועצים המקובלים על חברי מועצת הרשות השנייה • אבל יום לאחר ההצבעה הודיעה חברת המועצה סוהיר נאחס כי רשימת היועצים, שעליה הסכימה רק יום קודם, אינה ראויה

תחנת רדיו / צילום: שאטרסטוק
תחנת רדיו / צילום: שאטרסטוק

3 חודשים לפני מועד פקיעת הזיכיון על תחנת הרדיו בערבית, והמכרז לבחירת שני זכיינים הולך ומסתבך באופן שמעלה תהיות לגבי המניעים של חלק מהגורמים שנוטלים בו חלק.

הצעות של הקבוצות המעוניינות להתמודד על הזיכיונות הוגשו כבר לפני חודשיים. השלב הבא אמור היה להיות שהרשות השנייה תבחר 5 יועצים מקצועיים שילוו את המכרז. לפני מספר ימים נערכה ישיבת מועצה, ובה הועלו שמות של מועמדים לכהן כיועצים, ואף נערכה הצבעה שבה נבחרו החמישה שלגביהם אמורה הייתה להיערך בדיקה של ניגודי אינטרסים. כדי למנוע מצב שבו יש בעיה בלתי צפויה עם מי מהיועצים שנבחרו, הוגדר מאסף של יועצים נוספים.

יום לאחר ההצבעה הודיע לפתע חברת המועצה סוהיר נאחס כי רשימת היועצים שנבחרה אינה מספקת, כי איננה כוללת נציגות ראויה למגזר הערבי בכלל ולמגזר הדרוזי בפרט. נאחס הציבה אולטימטום שאם לא ישולב יועץ נוסף, היא תתפטר. יודגש כי נאחס הייתה נוכחת בישיבת המועצה שבה נבחרו היועצים ואף לקחה חלק בהצבעה. מה קרה אם כך בין הערב שבו נערכה ההצבעה ליום שאחריה, אז החליטה נאחס לאיים בהתפטרות?

בתקופה אחרת סביר שאיום בהתפטרות של חברות מועצה לא היה מייצר שינוי בהחלטה שהתקבלה ברוב. רק שהאיום בהתפטרות הגיעה כשמועצת הרשות השנייה מונה רק 10 חברים. ההתפטרות, אם אכן הייתה מוגשת, הייתה מביאה לכך שלמועצה לא היה קוורום לקבלת החלטות, ולכן היה צריך למנות מועצה חדשה. לכן צפוי המומלץ של נאחס להיכנס למאגר היועצים של המועצה שתידרש לדון בכך מחדש בישיבה הבאה שטרם נקבעה.

העיכוב במינוי היועצים וההשלכות שלו על המועד בו ייבחרו זוכים מתווספים לעיכובים קודמים במסגרתם נדחה המכרז עצמו שוב ושוב, ובפועל עשויים להביא לכך שלכשייבחרו זוכים, לא יהיה להם זמן מספיק להיערך לתחילת השידורים. כיום פועלת תחנת רדיו ערבית אחת, שלא ברור אם מפעיליה יזכו מחדש בזיכיון. אבל אפילו אם הם יזכו ויוכלו להמשיך לשדר ברצף, יהיה לפחות זכיין חדש שיידרש להקים מערך שידור לגייס אנשים ולצאת לדרך בפרק זמן שכרגע לא ברור להיות מה הוא, אך מאחר שתהליך הבחירה כלל לא יצא לדרך, אין ספק כי הוא יהיה קצר במיוחד.

כאמור, לפני חודשיים נסגר המכרז שהוציאה הרשות השנייה לזיכיון לשתי תחנות רדיו בערבית. המכרז עורר עניין רב, ואת המסמכים רכשו כ-20 מתעניינים שונים, בין היתר בשל העובדה שבשונה ממכרזים רבים שעלות רכישתם גבוהה ועומדת על עשרות אלפי שקלים, את מסמכי המכרז על תחנות הרדיו ניתן היה לרכוש תמורת סכום של 1,000 שקל בלבד. עם זאת, בשוק העריכו כי בסופו של דבר יתמודדו במכרז בין 3 ל-5 קבוצות - מה שאכן קרה.

4 קבוצות הגישו הצעות: קבוצה בראשות זיעד עומרי, לשעבר בעלי ערוץ הלא, שאם תזכה, אמורים להחזיק בתפקיד המנכ"ל שני אנשים: אייל ליאון, לשעבר מנכ"ל רדיו צפון; ומנכ"ל נוסף שהוא ערבי. מבנה הקבוצה מעניין במיוחד: בעלי המניות בו הם מוסלמי, נוצרייה, דרוזית ובדואית.

קבוצה אחרת היא של סוהיל כיראם, בעלי רדיו א-שאמס, שמחזיק כיום בזיכיון מקווה לזכות בתקופה נוספת; קבוצה בראשות עו"ד נידל עוודה, המכנה את עצמה "רדיו אלמחטא", בבעלות חברת פנדי העוסקת בעסקי בשר. אחת מדמויות המפתח בקבוצה היא ג'וזף עטראש, לשעבר מנכ"ל ערוץ הלא. בראש הקבוצה צפויה לעמוד מנכ"לית - על-פי ההערכות מדובר בעיתונאית סנאא חמוד. קבוצה נוספת היא עלא אואנה בהובלת תואמה נאד'ר. הקבוצה מורכבת בעיקר מעיתונאים.

מסוהיר נחאס נמסר: "הייתי מהיוזמות העיקריות של המכרז הזה, ואני עומדת על עקרונותיי שיהיה מכרז מקצועי, במטרה להביא לתחרות הוגנת ומקצועית בין הקבוצות המתמודדות בלי שיקולים זרים ובלי אג'נדות פוליטיות, וזכותי כחברת מועצה לעמוד על עקרונות אלה, דהיינו בבחירת היועצים המתאימים למכרז וייצוג הולם של אותם יועצים שרובם יהיו מתוך החברה הערבית - תוך התייחסות אחראית לפלורליזם העדין בחברתינו - בעלי ניסיון מוכח ותארים אקדמאים מתקדמים בתקשורת, לשון ומגדר, מובילי דעה בחברה ומעורבים ביוזמות חברתיות תרבותיות וחקר התקשורת הערבית ואשר משקפים את הלך הרוחות בתוך החברה הערבית בכל רבדיה".