אירועי הפרידה למפכ"ל לשעבר דנינו: המלצה לשקול נקיטת הליכים משמעתיים נגד ניצב גילה גזיאל

מלבד גזיאל, מח"ש ממליצה למשטרה לנקוט צעדים משמעתיים נגד מספר קציני משטרה ששימשו כתקציבאים בעת הרלוונטית • "התנהלותם הלקויה של המעורבים הובילה לפגיעה בשמירה על כספי הציבור, לפגיעה בשוויון ובהליכי מינהל תקינים ולפגיעה בתדמית השירות הציבורי"

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) המליצה היום (ה') למשטרה לשקול לנקוט הליכים משמעתיים או פיקודיים בעניינה של ראש אגף משאבי אנוש לשעבר, ניצב גילה גזיאל, וכן לשקול לנקוט צעדים משמעתיים נגד מספר קציני משטרה ששימשו כתקציבאים בעת שאורגנו אירועי הפרידה מהמפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו.

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הודיעה כי "לאחר בחינת ממצאי בדיקת מבקר המדינה בנוגע להתנהלות הכלכלית של אגף משאבי אנוש במשטרה בעקבות אירועי הפרידה מהמפכ"ל דנינו, החליט פרקליט המדינה לפתוח בחקירה פלילית בעניין. במסגרת החקירה נאספו ונבדקו מסמכים ותכתובות הנוגעים לפרשיות שנחקרו, נגבו הודעות, ונחקרו באזהרה אזרחים ואנשי משטרה". 

בנוסף הודיעה מח"ש כי היא שוקלת להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד מפיק האירועים ירון הראל, בחשד לזיוף וקבלת דבר במרמה בקשר למכרזים שנערכו באופן לא תקין עבור הפקת אירועים במשטרת ישראל בשנים 2014-2015.

לפי המשטרה, מחומר הראיות עולה לכאורה כי במספר אירועים הגיש המפיק הצעות אמת משלו לצד הצעות פיקטיביות "מתחרות" להצעתו, על-מנת להבטיח שההליך יעמוד בתנאי המחייב לפיו יש צורך ב-3 הצעות לפחות, אולם יבטיח את זכייתו של המפיק.

בכל הקשור לגזיאל, צוין בהודעת מח"ש כי נמצאו ליקויים בתפקודה, עת שקיימה ישיבות עם ספקים, ובהם גם המפיק הראל, עוד לפני שהחלו ההליכים לקבלת ההצעות ולבחירת ההצעה הזוכה, דבר שאיפשר במידה רבה את המשך התנהלותו של המפיק ואת הליקויים בהמשך הליכי ההתקשרות.

לפי מח"ש, ההמלצה לשקול נגד גזיאל הליכים משמעתיים או פיקודיים, נובעת גם בשל אחריותה לליקויים שנפלו בהליכים שהתקיימו באגף שבראשו היא עמדה, ושהייתה לה מעורבות בהם ואחריות לתקינותם. כן נמצאו ליקויים משמעותיים בתפקודם של קציני המשטרה ששימשו אותה עת כתקציבאים האחראים על שלבי קבלת ההצעות ובחירת ההצעה הזוכה, שכן הם לא קיימו בחינה יסודית ואמיתית של הצעות אלה.

בתום החקירה ולאחר בחינת מכלול הראיות ונסיבות העניין הגיעה מח"ש למסקנה כי ליקויים אלה התקיימו באווירה של התנהלות לקויה נמשכת, שאיש לא נתן דעתו אליה, ונבעו ככל הנראה מתוך רצון לקצר הליכים, ולא ממניעים זרים או אישיים כלשהם.

בהתאם לכך החליטה מח"ש, על דעת פרקליט המדינה, להמליץ למשטרה לשקול לנקוט צעדים משמעתיים או פיקודיים נגד ראש אגף משאבי אנוש לשעבר, ניצב גילה גזיאל, ובצעדים משמעתיים נגד התקציבאים שהיו מעורבים בטיפול בהצעות שהתקבלו, בגין התנהלות לקויה שלהם, שהובילה לפגיעה בשמירה על כספי הציבור, לפגיעה בשוויון ובהליכי מינהל תקינים ולפגיעה בתדמית השירות הציבורי.

ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד לפרסומים שונים, החלטת מח"ש כללה המלצה בלבד, לשקול הליך משמעתי או פיקודי.
החומרים ממח"ש טרם התקבלו במשטרה, ורק לאחר קבלתם הם ילמדו ויבחנו כמקובל. נציין כי ר' אגף משאבי אנוש לשעבר גילה גזיאל, קצינה ראויה ואיכותית, שתרמה רבות וקדמה משמעותית את הטיפול בהון האנושי במשטרה במשך שנים ארוכות".

עו״ד עפר ברטל ממשרד ברטל כהן מוסר בשמה של ניצב גזיאל: "שמחים שמח"ש קיבלו את טענתנו, לפיה-ניצב גילה גזיאל לא עברה כל עבירה פלילית. שמחים עוד, כי אין המלצות לנקוט נגדה בהליכים כלשהם, וממליצים לבדוק בלבד, שמא יש לפעול באמצעים משמעתיים או פיקודיים בלבד. יש לשים לב לתוכן הודעת מחש, לפיה ״אחריותה״ של ניצב גזיאל היא יותר פיקודית מיניסטריאלית ולא אחריות אישית".

*** חזקת החפות: ירון הראל לא הורשע בכל עבירה, וזכאי ליהנות מחזקת החפות.