פרשת רונאל פישר: חודשיים עבודות שירות לקבלן יוסף נחמיאס

האחים הקבלנים יוסף ואביב נחמיאס הואשמו תחילה, במסגרת משפטם של רונאל פישר ורות דוד, במתן שוחד ובשיבוש הליכי משפט - אך בעקבות הסדר טיעון שנחתם עמם, נמחק האישום נגד אביב נחמיאס, ויוסף נחמיאס הורשע בעבירה של שיבוש מהלכי משפט

רונאל פישר / צילום: רפי קוץ
רונאל פישר / צילום: רפי קוץ

חודשיים מאסר אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות, קנס בסך 200,000 שקל ו-6 חודשי מאסר על-תנאי - זהו העונש שגזר היום (ב') שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, על הקבלן יוסף נחמיאס, אשר הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של שיבוש הליכי משפט במסגרת משפטם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד.

במסגרת הסדר הטיעון הודה יוסף נחמיאס כי בתחילת 2013 פישר זימן אותו ואת אחיו, אביב נחמיאס, להגיע בדחיפות למשרדו; וכי במהלך הפגישה פישר סיפר להם כי ברשותו מידע בעל ערך רב עבורם, תמורתו הוא מבקש תשלום מראש. עוד לפי הודאתו של יוסף נחמיאס, פישר הדגיש את חשיבות המידע וציין כי לדעתו כעורך הדין של האחים, מדובר במידע ששווה עבורם הרבה יותר מהסכום המבוקש. פישר התעקש שלא לספר לאחים מה המידע, עד שהעבירו אליו את התשלום.

עוד עולה מהסדר הטיעון אליו הגיעו הפרקליטות ויוסף נחמיאס, כי נחמיאס הניח שמודבר במידע עסקי. יוסף נחמיאס הודה כי העביר לפישר 50,000 דולר, והאחים הופתעו לגלות כי מדובר במידע אודות חקירה פלילית בעניינם. עוד הודה נחמיאס במסגרת הסדר הטיעון כי פישר סיפר לו מתי תהפוך החקירה נגד האחים לגלויה, ושהם צפויים להיעצר לצורך החקירה. יוסף נחמיאס הודה כי הוא טס לחו"ל לחופשה מתוכננת, כשהוא יודע שעצם שהותו בחו"ל תסכל את מעצרו המתוכנן.

עוד במסגרת הסדר הטיעון, נמחק האישום נגד אביב נחמיאס.

הסדר הטיעון של האחים נחמיאס רחוק מאוד ממה שיוחס להם תחילה בכתב האישום המקורי, אשר לפיו האחים ידעו כי 50,000 דולק שהם העבירו לפישר ישמשו ככספי שוחד. עוד נטען באישום המקורי כי האחים העבירו את הכסף רק אחרי שפישר מסר להם את המידע, ולכן ידעו כי הם משלמים בעבור מידע המהווה שיבוש מהלכי משפט.

בכתב האישום המקורי יוחסו לאחים נחמיאס שורת עבירות, ובהם גם מתן שוחד. ואולם בעקבות הסדר הטיעון, כאמור, נותרה רק עבירת השיבוש ביחס ליוסף נחמיאס.

השופט סובל קבע בגזר דינו כי יציאתו של יוסף נחמיאס לחו"ל תרמה לשיבוש החקירה בעניינו, וכי יש לראות בחומרה יחסית את העובדה שהוא קיבל את המידע עליה בעבור סכום כסף. מהצד השני, סובל ציין נסיבות שבגינן יש להקל את עונשו של יוסף נחמיאס, ובהן העובדה כי הוא נעדר כל עבר פלילי, תרומתו לחברה ונטילת האחריות במסגרת הסדר הטיעון.

עוד ציין סובל בגזר דינו כי יש להביא בחשבון את הפער הגדול בין כתב האישום המקורי לבין הסדר הטיעון, במסגרתו כאמור נעדרה עבירת השוחד שיוחסה לאביב ויוסף נחמיאס בתחילה.

רונאל פישר עדיין מואשם במסגרת פרשיית האחים נחמיאס בעבירות של שיבוש הליכי משפט ותיווך לשוחד. במסגרת הסדר הטיעון עם האחים נחמיאס הודיעה המדינה כי אין בכוונתה לחזור בה מהאישום נגד פישר, וכך נוצר מצב של סתירה בין עובדות כתב האישום נגד פישר לבין העובדות שפורטו במסגרת הסדר הטיעון ושעל בסיסן הורשע יוסף נחמיאס.

לאור כך, השופט סובל הורה לאחרונה לפרקליטות לתקן את כתב האישום נגד פישר בכל הנוגע לפרשיית האחים נחמיאס, כך שזה לא יכלול עובדות הסותרות את הסדר הטיעון. כפי שדווח "בגלובס", ייתכן כי לתיקון זה תהיה משמעות מרחיקת לכת עבור פישר, לפחות בכל הנוגע לאישום בדבר תיווך לשוחד במסגרת אישום ספציפי זה. 

את האחים נחמיאס יצגו בהליך עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין ממשרד חדד-רוט ועו"ד ליה פילוס. 

*** חזקת החפות: רונאל פישר, רות דוד ויתר הנאשמים בפרשת פישר (פרט לאחים נחמיאס) לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. כל עוד לא הורשעו, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.