כמה שרים יהיו בממשלה הבאה, והאם מגבלת 18 התיקים תיעקף?

לכאורה אמורים לשבת סביב השולחן 18 שרים בלבד, אך כלל לא בטוח שזה יהיה המצב • השאלה כעת היא האם הממשלה החדשה תכפיף את עצמה למגבלת השרים המופיעה בחוק, או ששוב תמצא דרך לעקוף אותו

כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

על רקע המגעים להרכבת הקואליציה, עולה כעת שוב השאלה כמה שרים יכהנו בממשלה. לכאורה אמורים לשבת סביב השולחן 18 שרים בלבד, אך כלל לא בטוח שזה יהיה המצב.

עד 2013 הריטואל היה קבוע: מיד לאחר הבחירות הנגרים עבדו שעות נוספות כדי להרחיב את שולחן הממשלה עבור עוד ועוד שרים. הממשלה שהורכבה ב-2009 הייתה הגדולה בתולדות המדינה, עם 30 שרים ו-9 סגנים. במסע הבחירות שלו ב-2013 התחייב יאיר לפיד להגביל את מספר השרים ל-18, ובהרכבת הממשלה התפשר על 21 שרים ו-8 סגנים (בהמשך הצטרף אליהם אביגדור ליברמן, לאחר שהוחלט לא להגיש נגדו כתב אישום).

לפיד ומפלגתו, יש עתיד, אכן הצליחו להוביל לשינוי שביקשו - אך רק מבחינה חוקית. הם יזמו תיקון לחוק יסוד: הממשלה, ולפיו מספר השרים המקסימלי יהיה 18, בנוסף לראש הממשלה. התיקון הגביל את מספר סגני השרים לארבעה לכל היותר. אלא שלאחר בחירות 2015 הובילה הממשלה הוראת שעה שקובעת כי הגבלת מספר השרים תחול מהכנסת הבאה. בממשלה האחרונה, בשיא גודלה, כיהנו 21 שרים מלבד ראש הממשלה נתניהו.

השאלה כעת היא האם הממשלה החדשה תכפיף את עצמה למגבלת השרים המופיעה בחוק, או ששוב תמצא דרך לעקוף אותו בגלל שיקולים קואליציוניים.