"בין סקנדלים לכריזמה": כך נראה הניצחון של נתניהו בכותרות גופי התקשורת בעולם

תמונתו של ראש הממשלה בחגיגות הניצחון אתמול בלטה ברוב אתרי העיתונים והחדשות במערב • לצד לא מעט סופרלטיבים, החלו חלקם לבחון את השפעת תוצאות הבחירות על ישראל ועל המזרח התיכון

הניצחון של בנימין נתניהו בכותרות התקשורת הבינלאומית
הניצחון של בנימין נתניהו בכותרות התקשורת הבינלאומית

תוצאות הבחירות בישראל כבשו הבוקר (ד') את הכותרות הראשיות של רוב העיתונים ואתרי החדשות הבינלאומיים במערב. תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחגיגות הניצחון של תנועת הליכוד אמש, לצד רעייתו או קהל התומכים, הופיעה ברבים מהם, ורוב הכותרות הכריזו עליו כמנצח של הבחירות. "נתניהו בדרך לכהונה חמישית", כתב ה"דר שפיגל" בגרמניה; "נתניהו בפוזיציה מצוינת להקים קואליציה", כתב ה"לה-מונד" בצרפת; "יתרון משמעותי לנתניהו בבחירות צמודות בישראל", כתב ה"וול סטריט ג'ורנל".

רוב כלי התקשורת הזכירו בדיווחיהם כי נתניהו בדרכו לשבור את שיא הכהונה בראשות הממשלה של מייסד מדינת ישראל, דוד בן-גוריון, וכי אם יצליח להרכיב קואליציה, כפי שמסתמן כעת, תהיה זו כהונתו החמישית.

חלק מכלי התקשורת התפייטו. "כשערפל הקרב נמוג מעל הבחירות הכלליות שהתקיימו בישראל בשעות השחר של יום רביעי, רק לוחם אחד ניצב מנצח בזירה", כתב ה"לה-מונד" הבוקר, "(בנימין נתניהו) - פוליטיקאי שעומד כעת בפני כהונה חמישית בראש מדינה - הישג יוצא דופן במדינות דמוקרטיות - למרות הסקנדלים המלווים אותו ולמרות יריבים חזקים מתמיד". למרות זאת, העיתון עקץ את נתניהו, וכתב כי "הפוליטיקאי שיחגוג השנה את יום הולדתו ה-70 יכול לכתוב מדריך לתנועות פופוליסטיות ברחבי העולם כיצד לשרוד ולשמור על השלטון".

גם ה"קוריירה דלה סרה" האיטלקי לא המעיט בסופרלטיבים: "הם צפו שהוא יהיה בכלא, אבל הוא נבחר לעוד ארבע שנים בראשות הממשלה", כתב (בתרגום חופשי) שליח העיתון לירושלים, "הם קיוו שאספקת שמפניה לכל החיים לגברת הראשונה (תיק 1,000, א.א.) תשנה את ההיסטוריה של המזרח התיכון... אבל בסופו של דבר הישראלים תהו: למה לעשות שינוי?". כותרת הדיווח האיטלקי הבוקר הייתה: "בין סקנדלים לכריזמה: נתניהו ניצח (שוב)".

חלק מכלי התקשורת באירופה כבר ניסו להתחיל ולבחון את השפעת תוצאות הבחירות על ישראל ועל המזרח התיכון. "הליכוד רשם הישג היסטורי, למרות - או אולי בגלל - העובדה שראש הממשלה נתניהו צפוי לעמוד בקרוב בפני כתבי אישום בחשד לשוחד והפרת אמונים", דיווח עיתון המרכז-ימין הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" מתל-אביב, תחת הכותרת "ניצחון ברור, עתיד מעורפל". "נתניהו עשה זאת שוב", נכתב בדיווח, "אבל השאלה היא כמה זמן יוכל לכהן בתפקידו". כמו העיתון הגרמני, רוב כלי התקשורת הבינלאומיים הזכירו את החשדות העומדים נגד ראש הממשלה.

"מועמד לשבור את שיאו של בן גוריון"

"נתניהו נראה כעת כמועמד כמעט ודאי לשבור את שיאו של ראש הממשלה המייסד של ישראל דוד בן-גוריון ולהיות המנהיג הוותיק ביותר של המדינה", דיווח ה"ניו-יורק טיימס", שהעריך כי "הניצחון יספק לנתניהו מנדט מחודש לקרב שהוא ינהל בשימועים הקרובים על כתבי אישום נגדו".

כלי תקשורת אחרים התמקדו באופייה של הקואליציה העתידית שתעמוד בראש מדינת ישראל. "נתניהו צפוי להקים כעת את הממשלה הימנית ביותר שאי פעם כיהנה בישראל", כתב ה"טלגרף" השמרני מבריטניה, "כפי שהוא הבטיח במהלך הקמפיין, הוא מתכוון לספח גושי התנחלויות יהודיות מהגדה המערבית, צעד שנרתע ממנו בעבר". יש לציין כי ההדלפות בימים לפני הבחירות, שלפיהן נתניהו שוקל לספח חלקים מהשטחים למדינת ישראל זכו לכותרות ראשיות בשבוע האחרון באירופה. ה"טלגרף" הוסיף וכינה את ראש הממשלה "השורד הגדול", והקדיש פרשנות ל"דרך שבה הצליח לשמור על השלטון למרות האשמות בשחיתות ובסקנדלים אישיים".

הבחירות בישראל כיכבו בכותרות הראשיות גם של כלי תקשורת בדנמרק ובבלגיה, למשל. העיתון הדני "פוליטיקן" דיווח על ניצחונו של נתניהו "למרות הקניבליזציה של מחנה הימין", והעיתון הבלגי בצרפתית "לה סואר" הקדיש כתבת פרופיל ל"ראש הממשלה היחיד שדור שלם של ישראלים מכיר", תחת הכותרת "להגן על יהודים, בכל מחיר".

"אחראי לרפורמות שוק חופשי פרגמטיות"

גם בזירת העיתונות הכלכלית הבינלאומית סוקרו הבחירות בישראל בצורה אינטנסיבית. "נתניהו כבר שבר ימינה (בשנים האחרונות) עם תחזית פסימית ועקבית בנוגע ליחסים עם חלק משכנותיה הערביות של ישראל, לצד ניסיון לייצר בריתות דיפלומטיות", כתב ה"פייננשל טיימס" הבריטי, "אבל נתניהו הוא גם מי שאחראי לרפורמות שוק חופשי פרגמטיות, שהביאו לישראל שגשוג כלכלי חסר תקדים".

"למרות כל ההאשמות בשחיתות", כתב ה"הנדלסבלאט" הגרמני, שדיווח בעבר בהרחבה על פרשת הצוללות, "נתניהו צפוי להישאר בתפקידו ולהפוך לראש הממשלה הוותיק ביותר בישראל, כשהוא עוקף את בן-גוריון". גם ה"ניו-יורק טיימס", שיבח את המדיניות הכלכלית של נתניהו, ואמר כי היא אחראית לשגשוג היחסי של ישראל.

כלי התקשורת האמריקאים, בעיקר, הצביעו על תרומתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לקמפיין של נתניהו. "טראמפ עזר לביבי", נכתב ב"וושינגטון פוסט", "שום שחקן מרכזי חיצוני אחר לא היטה את כף המאזניים של הבחירות בישראל כמו הנשיא האמריקאי... הוא תמך בנתניהו בעקביות במדיה החברתית וסיפק מתנות פוליטיות לראש הממשלה, כמו החלטתו להעביר השגרירות לירושלים או להכיר ברמת הגולן כשטח ישראלי".

באירופה, במיוחד, התמקדו חלק מכלי התקשורת בקריסתה של מפלגת העבודה בבחירות, שמהווה חלק ממגמה כלל-אירופית של היחלשות הסוציאל-דמוקרטים, והזהירו מפני עליית הפופוליזם. "הניצחון של נתניהו הוא לא סימן טוב לליברליזם ולדמוקרטיה", כתב פרשן שבועון המרכז-שמאל הגרמני "די צייט", שהצביע על "קמפיין ההפחדה" של נתניהו והליכוד. "השיטות של טראמפ הפכו כרגע לתופעה עולמית", כתב.