דרמה בחלל: החללית הישראלית לא הצליחה לנחות על הירח

(עדכון) - על הירח אבל לא בשלום: החללית בראשית לא הצליחה לנחות בשלום לאחר מסע מדהים של שבועות • ישראל הפכה למדינה השביעית שהגיעה לירח, אבל לא תתברג לרשימה היוקרתית של ארבע המדינות שהצליחו לנחות

בראשית צילמה את כדור הארץ בדרך לירח / צילום: בראשית
בראשית צילמה את כדור הארץ בדרך לירח / צילום: בראשית

דרמה הערב בחלל: החללית הישראלית "בראשית" של עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית לא הצליחה לנחות הלילה על הירח, בתום מסע מורכב שנמשך 49 ימים.

בשלב הראשון של תהליך הנחיתה, החללית הכווינה את עצמה לכיוון הירח לצורך הנחיתה וביצעה בדיקות בעזרת חיישנים כדי לוודא שהיא יכולה לנחות. החללית החליטה שאכן תוכל להתחיל בתהליך, ונכנסה לתהליך אל חזור של נחיתה במסגרתו המנוע הראשי הופעל.

בתהליך הנחיתה זוהתה בעיה במנוע הראשי שגורמת למתח רב באולם - ולא היה ברור איך זה ישפיע על תהליך הנחיתה. לאחר מספר דקות המנוע הראשי חזר לעבוד, אך עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית אמר כי "מצבנו לא ברור". לאחר מכן אבדה גם התקשורת עם החללית.

מחדר הבקרה יצא מסר: "לפי כל הסימנים כנראה לא נהיה המדינה הרביעית בעולם שנוחתת על הירח אבל הגענו להישג אדיר. אנחנו הגענו לירח אבל כנראה לא בצורה שרצינו".

מוריס קאהן נשיא SpaceIL: "ההישג של SpaceIL היה מדהים למרות שלא הצלחנו בנחיתה הסופית. זה מה שקורה בחלל. ונראה שכבר יש תשוקה להוציא חללית נוספת בה אנחנו נצליח.

"אני אסיר תודה לכל העובדים והמתנדבים ולא מצטער לרגע שניסינו. יש לנו במה להתגאות. ישראל הגיעה לירח ודגל ישראל על הירח, המסע של בראשית לא הסתיים. אני מצפה מהדור הבא של ישראל שישלים את המשימה עבורנו".

עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית: "מהסתכלות ראשונית נראה שתקלה במדדי התאוצה של החללית הביאה לשרשרת אירועים שכיבתה את המנוע. כאב גדול לצד גאווה אדירה מהישג אדיר בכל קנה מידה עולמי. כמעט הצלחנו עד הסוף ואני מקווה שבקרוב תהיה הזדמנות לנסות שוב ונלמד ונתקן את הבעיות. הישג אדיר עם קצת טעם חמוץ בסוף.

"אנחנו מקווים שתהיה בראשית 2. זה תלוי מה יקרה בישראל, וכבר היה שיח בין נתניהו למוריס קאהן שאנחנו מקווים שיביא למשימה נוספת. ויכול להיות שזה יקרה גם דרך הזדמנות מחברה אמריקאית או אירופאית. בכיר בסוכנות החלל האירופאית אמר לי לפני כמה חודשים שגם אם לא נצליח, נהיה הראשונים שנלמד מזה וננסה שוב".

ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל SpaceIL אמר כי "אנחנו המדינה השביעית שהגיעה לירח והארגון הלא ממשלתי הראשון שעשה זאת. אני מקווה שתהיה לנו עוד הזדמנות. לא היינו מגיעים להישג בלי המייסדים והתורמים. חבל שלא הצלחנו לנחות אבל ההישג מדהים. כמובן נתחקר וננסה להבין מה קרה לנו. נמשיך בפעילות של קידום חינוך טכנולוגי ואין לי ספק שהתעשייה האווירית תמנף את ההישג להמשך פיתוח החלל במדינת ישראל. אנחנו הולכים לחגוג הערב, ואחר כך נחשוב איך אנחנו מתקדמים".

היזם יהונתן ויינטרוב הוסיף: "אני רוצה להגיד לילדים - מדעים זה קשה. אבל תמשיכו לנסות ויום אחד אתם תגיעו לחלל ולכוכבים ולאן שתרצו. הלוואי שהיה לזה סוף אחר. אבל צריך להמשיך ולנסות".

כפיר דמרי, היזם שלצידו, סיכם ואמר "זה באמת לא מה שקיווינו אליו אבל בשנים האחרונות עשינו היסטוריה. הגענו לירח. הבאנו את ישראל לירח. והתפקיד של הילדים הוא להמשיך את הדרך בין אם בנחיתה רכה על הירח או להגיע למאדים".

היזם יריב בש הוסיף כי "בראשית זה הספר הראשון בתנ"ך. יש עוד כמה ספרים. אני מקווה שלא נעבור גם 40 שנה במדבר. אבל היה מסע מדהים בשמונה השנים האלו ואני מקווה שזה לא סוף המסע".

נתניהו: "מבחינתי הנשר נחת ובפעם הבאה ננחת עוד יותר טוב"

נתניהו אמר כי "אם לא מצליחים, מנסים שוב. אנחנו רוצים לנחות יותר בנחת. עצם הנסיון הוא הישג כביר. אם נתמיד בזה נהיה המדינה הרביעית שגם נוחתת על הירח. מבחינתי הנשר נחת ובפעם הבאה ננחת עוד יותר טוב". נתניהו הכריז כי "עובדים על זה ותהיה חללית ישראלית על הירח", ואף פנה לצוות SpaceIL ושאל כמה זמן ייקח לבנות חללית שנייה.

נשיא המדינה רובי ריבלין אמר באירוע צפייה מיוחד עם ילדים בבית הנשיא כי "האכזבות קטנות לעומת ההישגים האדירים. ואני גאה להיות פה הערב עם כל כך הרבה ילדים שחזו בהישג. זה ערב חשוב לאזרחי ישראל וילדי ישראל שרואים מה אנחנו יכולים לעשות. צריך לברך על מה שהשגנו".

עוד טרם החל תהליך הנחיתה שררה דאגה במקום, כיוון שבמסגרת תהליך הנחיתה סיכונים רבים עבור החללית. בראשית טסה מוקדם יותר במהירות של 6,000 קמ"ש, והיה עליה לנחות בנקודה ספציפית על הירח שנמצאת בשטח מישורי, ובזמן מדויק בו שטח הירח אינו חם מדי. תהליך הנחיתה אמור היה להתחיל כשבראשית נמצאת בגובה של 25 ק"מ מעל הקרקע ,והחללית ביצעה את הנחיתה באופן אוטונומי אחרי סדרת פקודות מחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד.

ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל SpaceIL אמר בתחילת הערב כי "צריך לזכור שמעולם לא הנחתנו את החללית הזו על הירח, ולכן דברים עלולים להשתבש".

בנימין ושרה נתניהו ערב נחיתת החללית בראשית על הירח / צילום: טל ארדיטי
 בנימין ושרה נתניהו ערב נחיתת החללית בראשית על הירח / צילום: טל ארדיטי

"בראשית" שוגרה מקייפ קנוורל בפלורידה על גבי משגר של חברת SpaceX ב-22 בפברואר, ומאז הקיפה את כדור הארץ ואת הירח ועברה מסע של מעל 6.5 מיליון קילומטר. SpaceIL הוקמה ב-2010 ע"י היזמים יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב, בעקבות תחרות של גוגל שמטרתה הייתה להנחית חללית של חברה פרטית על הירח.

התחרות הסתיימה מאז ללא מנצחים, אך בעמותה החליטו להמשיך במשימה מתוך מטרה חינוכית - לעורר השראה בילדים וצעירים ישראלים ולמשוך אותם ללמוד את מקצועות המדעים. עד היום הושקעו בפרויקט מאה מיליון דולר מכספים פרטיים, ואת רובם השקיע איש העסקים והפילנתרופ מוריס קאהן שמכהן כנשיא העמותה.

החללית הישראלית הייתה הקטנה ביותר שיועדה לנחות על הירח: גובהה מטר וחצי, קוטרה כשני מטרים, היא שקלה 600 ק"ג עם שיגורה ובנחיתה תשקול 180 ק"ג בלבד, לאחר שצמצמה את משקלה בזכות המסלול הארוך שמטרתו הייתה לצמצם את כמות הדלק שהיא נושאת.