האירוויזיון משנה סדרי עולם: עיריית ת"א תפעיל תחבורה ציבורית בשבת בחינם

בדרך למהלך של קבע? לטובת התיירים והישראלים שירצו להגיע למתחמי המופעים של האירוויזיון, עיריית ת"א תפעיל כ-50 אוטובוסים בשישי ובשבת 17 ו-18 במאי בשני מסלולים מרכזיים בעיר - ללא תשלום • בנוסף יבוצע מהלך של תרגום שמות התחנות לאנגלית עבור השילוט האלקטרוני באוטובוסים

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי / צילום: איל יצהר
ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי / צילום: איל יצהר

בדרך למהלך של קבע? עיריית תל-אביב-יפו תספק הסעות בחינם לאירוויזיון במהלך השבת - לטובת התיירים והישראלים שירצו להגיע למתחמי המופעים. העירייה תפעיל כ-50 אוטובוסים בשישי ובשבת 17 ו-18 במאי בשני מסלולים מרכזיים בעיר, ללא תשלום. בכך תעניק העירייה פתרון חלקי לפחות, לאור העובדה שאין אוטובוסים או רכבות בשבת.

חוץ מההסעות לתיירים, עומדת אלטרנטיבה יקרה של נסיעה במונית לאזור אקספו תל-אביב (מרכז הירידים), שם תתקיימנה תחרויות האירוויזיון, בשישי (חזרות) ובשבת (חזרות ומופע הגמר בערב). עלות פרויקט ההסעות, שתממן עיריית תל-אביב: 600 אלף שקל. 

האוטובוסים ינועו בשני מסלולים: בין אקספו תל-אביב לבין מסוף הכרמלית הסמוך לכפר האירוויזיון שיוקם בפארק צ'ארלס קלור; קו כחול שינוע על קו החוף וקו ירוק שיחלוף על פני מרכז העיר. בכל תחנה מיועדת יוצב נציג עם שלט שיציין כי זוהי תחנת איסוף להופעות האירוויזיון. המידע יפורסם גם בחוברת הכיס לתייר ובאתר התיירות של עיריית תל-אביב-יפו.

הנגשת התחבורה הציבורית היא סוגיה שהטרידה את עיריית תל-אביב במסגרת ההיערכות לאירוויזיון. העירייה יכלה לנצל את ההזדמנות ולצאת ב"מהלך טבריה" (הפעלה קבועה של תחבורה ציבורית בשבת) ולשנות את אורח החיים בעיר תל-אביב לא רק במהלך האירוויזיון. עד שזה יקרה, תצא העירייה, ביחד עם משרד התחבורה וגופי תחבורה אחרים בתל-אביב, במהלך מבורך נוסף (שחבל שלא נעשה הרבה קודם), והוא יקיף 500 תחנות של קווים המרכזיים שמשמשים תיירים, בהן יודבקו מדבקות המציינות את נתיבי הקווים באנגלית, בנוסף למפת אוטובוסים כללית.

עוד יבוצע מהלך של תרגום שמות התחנות לאנגלית עבור השילוט האלקטרוני הקיים בתוך האוטובוסים ובשילוט האלקטרוני בקדמת האוטובוסים, תרגום שמות תחנות סופיות (TERMINUS) לאנגלית, כדי שאלה יופיעו על הלוחות האלקטרוניים המוצבים ליד חלק מהתחנות בעיר (NEXT BUS). אירוני או לא - אבל עד כה אלפי התיירים שמנסים להשתמש בתחבורה ציבורית בתל-אביב לא נתקלים בכיתוב באנגלית בתוך האוטובוסים ובסביבתם, עיוות שיתוקן בקרוב.

בנוסף, התיירים שיפקדו את העיר בתקופת האירוויזיון יקבלו מפת תחבורה ציבורית כחלק מחוברת הכיס לתייר שתחולק בימי האירוויזיון, ובנוסף תוצב עמדת מידע לתייר 24/7 באולם הנוסעים הנכנסים בנתב"ג כדי לכוון את התיירים לאמצעי התחבורה נוחים להתניידות בתוך העיר. עמדה אחרת תוצב בתחנת סבידור-מרכז.

סוגיה אחרת שהטרידה רבות את עוסקים באירוויזיון נגעה להתנהלות של נהגי מוניות ולחשש להפקעת מחירים ולניצול כמות התיירים הגדולה. העירייה יצאה בפעילות מול חברות המוניות, בכדי להבטיח שירות אמין והוגן מול התיירים - נקווה שכך יהיה ושנמנע מסיפורים על גזל וגניבה מתיירים באמצעות מחירון פיקטיבי במאות ובאלפי שקלים.

בנוסף יתוגבר מערך התחבורה השיתופית (אופניים וקורקינטים). 

"מגדלור לערכים של חופש ושוויון" 

האם אכן הצעד הזה, שאמנם מיועד לאירוויזיון, יוביל להחלטה דרמטית מבחינת עיריית תל-אביב בנוגע לתחבורה הציבורית בשבת? "אנחנו עושים המון עבודה בנושא בשוטף, ולא רק בתקופת האירוויזיון, על-מנת שתהיה תחבורה ציבורית בשבת", מסר עו"ד ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית תל-אביב, שטוען כי "הפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע היא הכרחית. זה בטח חשוב ונכון לעשות זאת בזמן האירוויזיון ובכך לתת לאלפי תיירים את האפשרות, שיש בכל מדינה מתקדמת בעולם, לחופש תנועה ותחבורה ציבורית בסוף השבוע". 

לדבריו, "במציאות שבה כשליש מהקואליציה העתידית בכנסת תורכב לכאורה מחברי כנסת חרדים ודתיים, עיריית תל-אביב צריכה לשמש כמגדלור לערכים של חופש, שוויון וליברליות ולדאוג להפעלת תחבורה ציבורית לטובת תושביה ואורחיה, במשך כל סופי השבוע ולא רק בזמן האירוויזיון - ולשם כך אני פועל".