הנשיא ראובן ריבלין מקבל את נציגי המפלגות ושומע את המלצותיהם לראש ממשלה בשידור חי

בהחלטה היסטורית וראשונה בתולדות בית הנשיא, הנחה ריבלין על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי, "מתוך רצון לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל" • מירי רגב לנשיא: "הציבור הביע אמון בנתניהו למרות היועמ"ש" • גבי אשכנזי: "לאחר מחשבה עמוקה, בנסיבות הפוליטיות הנוכחיות לא נוכל לשרת בממשלת נתניהו" • איימן עודה: "מרגישים שאין לנו דרך להשפיע, לא נמליץ"

הנשיא ראובן ריבלין ובנימין נתניהו / צילום:  קובי גדעון לעמ
הנשיא ראובן ריבלין ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון לעמ

נשיא המדינה ראובן ריבלין החל הבוקר את הליך ההתייעצויות עם נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת בשידור חי ממשכנו. בהחלטה היסטורית וראשונה בתולדותיו של בית הנשיא, הנחה ריבלין על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי בכל פלטפורמות המדיה השונות, "מתוך רצון לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל".

ההחלטה נובעת בין השאר מהביקורת שהושמעה כלפי ריבלין בעיקר מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו הטיל ספק במניעי הנשיא, כשעוד היה חשש בליכוד שכחול לבן תהיה המפלגה הגדולה ביותר. להחלטה תרמה העמימות בחוק יסוד הממשלה אשר אינו מפרט את השיקולים הנדרשים מהנשיא בבואו להטיל על אחד מחברי הכנסת את הקמת הממשלה.

על פי הנוהג, ייפגש הנשיא במהלך השבוע עם נציגי הסיעות וישמע את המלצותיהן. לאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יטיל על אחד מחברי הכנסת את משימת הקמת הממשלה. עד כה בכל הפעמים היה זה ראש המפלגה שלו הסיכויים הטובים ביותר להרכיב קואליציה. יצוין כי מרגע שהנשיא עשה כן, יעמדו לרשותו של הנבחר 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק עד 14 יום נוספים על פי החוק.

הנשיא ריבלין התייעץ ושאל, בין השאר, כיצד לדעת הממליצים עליו לנהוג כאשר יש לח"כ בנימין נתניהו, שמפלגתו השיגה את מירב הקולות של הציבור ו-36 מנדטים - במקרה שיש לו 60 ממליצים, 1 פחות מן הנחוץ כדי להקים קואליציה.
בפתח הדברים אמר ריבלין לנציגי הליכוד כי העם רוצה לראות אחדות. "עם ישראל מצפה לראות יותר אחדות אמיצה, גם כשיש חילוקי דעות בין חלקי העם". 

השר לוין אמר: "אנחנו כמובן מבקשים להמליץ בפניך על בנימין נתניהו כמי שזכה באמון הרחב ביותר. סיימנו מערכת בחירות שאפשר לכנות אותה בצורה עדינה 'לא פשוטה', ופנינו להרכיב ממשלה יציבה שתוכל להוביל את מדינת ישראל בשנים הבאות עבור כלל אזרחי ישראל".

השרה רגב הוסיפה: "הציבור הביע אמון בנתניהו למרות המלצות היועמ"ש".

הנשיא ענה לנציגי הליכוד: "שמעתי את המלצתכם ואני אתייחס אליה. נשכיל אחרי שנשמע את המלצות שאר המפלגות. בישראל יש עם שמורכב מקבוצות-קבוצות, שלכל אחת יש דעה. יש צורך לבוא ולראות מה מגשר בינינו. לכולנו יש מטרה אחת: שגשוג ויכולת חברתית של מדינת ישראל להתקיים גם תוך חילוקי דעות".

כחול לבן: "לא נוכל לשבת בממשלה כזו"

בהמשך נפגש ריבלין עם נציגי כחול לבן והציע לשקול חבירה לנתניהו. גבי אשכנזי, מקום 4 ברשימה, השיב לו: "מתוקף הנסיבות והמציאות - לא נוכל לשבת בממשלה כזו". אשכנזי, התייצב אצל הנשיא יחד עם אבי ניסנקורן, אורנה ברביבאי, צבי האוזר, אורלי פרומן ועומר ינקלביץ'. אשכנזי הוסיף: "אנחנו מאוד גאים בהישג. אנו מרגישים מחויבים לציבור של יותר מ-1.1 מיליון מצביעים שנתנו בנו אמון. נמשיך לשרת אותם כמו את כל עם ישראל. במסגרת הזאת ננסה לאחות, לתקן, לרפא חלק מהדברים שהנשיא הזכיר ודברים נוספים".

הנשיא ריבלין נקט עמדה ממלכתית באומרו: "רבים בישראל מבקשים לראות קירוב לבבות. אני לא רוצה להשתמש במילה אחדות, כי לאחדות יש משמעות פוליטית".

גבי אשכנזי השיב: "לאחר מחשבה, לא בקלות דעת, לא בהינף יד, אלא מחשבה עמוקה, אנו חושבים שבנסיבות הפוליטיות הנוכחיות אנו לא נוכל לשרת בממשלה הזו. אני חושב שמתוקף הנסיבות והמציאות לא נוכל לשבת בממשלה כזאת".

צבי האוזר אמר במהלך המפגש: "את הציבור אפשר לשרת גם מן האופוזיציה. למה שצריך להתנגד - נתנגד".

נציגי כחול לבן המליצו בפני הנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני גנץ.

נציגי ש"ס אצל הנשיא ריבלין / צילום: מארק ניימן לע"מ
 נציגי ש"ס אצל הנשיא ריבלין / צילום: מארק ניימן לע"מ

ש"ס: עם נתניהו כמובטח

אחרי נציגי הליכוד וכחול לבן הגיעו לבית הנשיא נציגי הסיעה השלישית בגודלה, ש"ס, והם המליצו בפני ריבלין על הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו ובכך עלה מספר הממליצים על נתניהו ל-44.

נציגי ש"ס, השר יצחק וקנין, השר יצחק כהן וסגן השר משולם נהרי אמרו לנשיא: "לאורך כל מערכת הבחירות אמרנו שאנו תומכים בנתניהו לראשות הממשלה. הוא ראוי להמשיך לנהל את המדינה בתקופה הזו. אנחנו מעוניינים בהמשך הדרך והמדיניות כפי שהתוותה הממשלה הקודמת".

יהדות התורה: "ממליצים בפניך על בנימין נתניהו"

הנציגים הבאים בתור לפגוש את נשיא המדינה היו נציגי יהדות התורה שזכו ל-7 מנדטים. סגן השר יעקב ליצמן אמר לנשיא: "התבשרנו, עדיין לא באופן רשמי, שעלינו ל-8 מנדטים. והליכוד יורד לו המספר. הספירה נמשכת אבל אנחנו עומדים על המנדט ה-8. אנחנו ממליצים בפניך על בנימין נתניהו כמי שירכיב את הממשלה הבאה".

ח״כ משה גפני אמר לנשיא במהלך המפגש: "אנחנו אמרנו זאת לציבור בכל מערכת הבחירות שאנו רוצים תמיכה בנו, במפלגה שלנו, אך כאשר נגיע לנשיא זה יהיה בנימין נתניהו ואנחנו מאמינים שזו הסיבה גם לעלייה ב-40 אלף קולות במקרה שלנו".

איימן עודה: "לא ממליצים על אף אחד"

בשעה 12:15 הגיעו לבית הנשיא נציגי מפלגת חד"ש ותע"ל, בראשות ח"כ איימן עודה ואחמד טיבי. בפתח הדברים עמם אמר הנשיא כי ייתכן שיש שינוי קל בספירה שעשוי להשפיע על התוצאות הכלליות.

ח"כ איימן עודה אמר לנשיא ריבלין: "עברנו את תקופת הבחירות הקשה ביותר, שלוותה בהסתה קשה ביותר על ידי ראש הממשלה. לא היה לנו דבר כזה, אפילו אחרי 2015, עם אמירה של 'הנוהרים לקלפיות'. הפעם זו היתה הסתה מתמשכת, עם לשלוח אותנו ל-22 מדינות, ואמר שרק המדינה הזו אינה שלנו. והנושא של המצלמות בתוך הקלפי שהיו אמורות להרתיע ולהפחיד. הייתה הסתה פרועה נגד מיעוט לאומי, דבר כזה לא היה לו אח ורע בהיסטוריה שלנו".

עודה הוסיף: "אנחנו רצינו להפיל את נתניהו אך אנחנו לא ממליצים על אף אחד. לצערנו לא הצלחנו להפיל אותו, לא היה לנו רוב. אנחנו אנשים שרוצים להשפיע, אבל מרגישים שאין לנו דרך להשפיע, אלא לנסות לקדם את העמדות שלנו".

ח"כ טיבי הוסיף: "1,300 מצלמות כאשר מפלגת השלטון מתגאה בזה, תתאר לעצמך שבצרפת היו מציבים 1,300 מצלמות בשל כך שהיהודים מזייפים. זה היה נשמע נורא. הנושא של המצלמות היה הדבר החמור ביותר שהתרחש". ח"כ טיבי הדגיש גם הוא שלא ימליצו על גנץ או על נתניהו לראשות הממשלה.

במקביל: נתניהו ממשיך במגעים להקמת קואליציה

במקביל להתייעצויות הסיעות אצל הנשיא, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך במלאכת הקמת הקואליציה. היום ייפגש נתניהו עם בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי, המהווה חלק מאיחוד מפלגות הימין. שותפו של סמוטריץ' הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, נמצא בחופשה משפחתית וייפגש עם נתניהו רק מחר. באיחוד מפלגות הימין יש מי שרואה בפגישה הנפרדת סממן לכך שאיחוד מפלגות הימין לא יחזיק מעמד זמן רב, ואפילו המשא ומתן הקואליציוני עם נתניהו וצוותו יתקיים בערוצים מקבילים.

אביגדור ליברמן יו"ר ישראל ביתנו נוחת רק היום מחופשתו באוסטריה, והערב ימסור הצהרה בנוגע למגעים המתנהלים עם הליכוד. בימים האחרונים היו דיווחים על כך שליברמן התנתק ולא הגיב לפניות מטעם הליכוד, ול"גלובס" נמסר כי שיחה אחת לפחות בין בכיר בישראל ביתנו לבין נציגי ראש הממשלה התקיימה ובה נמסרו דרישות ליברמן לקואליציה.

שיחות דומות ונרחבות הרבה יותר התקיימו עם סיעות הקואליציה האחרות: אנשי נתניהו והוא עצמו שוחחו יותר מפעם אחת עם אריה דרעי מש"ס ועם יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה. קווי המחלוקת העיקריים בינם לבין ליברמן מסתמנים כמכשול העיקרי בדרך להקמת הקואליציה.

ואגב חופשות גם אבי גבאי יו"ר מפלגת העבודה נטל פסק זמן ויצא לחופשה עם משפחתו באילת.