עוד צעד בדרך למטרו: הות"ל מקדמת תכנון מפורט לשלושת הקווים

מדובר בשלב נוסף בדרך להקמת רשת רכבות תחתיות בתל-אביב וערי הסביבה • המטרו יציע תחבורה רבת קיבולת ומהירה יותר בהשוואה לרכבת הקלה וישרת 450 מיליון נוסעים בשנה, לעומת 195 מיליון בקווי הרכבת הקלה

רכבת ישראל / צילום: ליהי אליהו
רכבת ישראל / צילום: ליהי אליהו

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה אתמול על תחילת הליך תכנון מפורט לקווי המטרו המיועדים לגוש דן. זהו שלב נוסף בדרך להקמת רשת רכבות תחתיות בתל-אביב וערי הסביבה, אחרי השלמת התכנון הראשוני בידי נת"ע.

התכנון יכלול סימון והגדרה של השטח המיועד לקווים והגבלה של הוצאת היתרים בתחום בתוואי המתוכנן. לפי הודעת הות"ל, היא השתכנעה כי התוואי שמציעה נת"ע משרת את מוקדי המגורים והתעסוקה בגוש דן. בוועדה בדקו גם את הקישוריות לאמצעי תחבורה נוספים ואת ההשפעה על התחדשות עירונית. כמה חלקים בתוואי ייבחנו בידי הועדה, כמו המעבר של אחד הקווים בהוד-השרון וכפר-סבא.

ההחלטה התקבלה תוך חודשיים מאז תחילת הליך אישור התכנון, ואחרי עם הרשויות המקומיות ועם אנשי משרד הפנים ומינהל התכנון.

השלב הבא הוא דיון במיקומי התחנות ושינויים קלים בתוואי הקווים, כמו גם הכנת תסקירי השפעה על הסביבה.

רשת קווי המטרו תצטרף לתוכנית קווי הרכבת הקלה, שנמצאת בביצוע. לעומתה, המטרו יציע תחבורה רבת קיבולת ומהירה יותר וישרת 450 מיליון נוסעים בשנה, לעומת 195 מיליון בקווי הרכבת הקלה. האתגר הגדול יהיה המימון- למול תקציב של 31 מיליארד שקל לכל קווי הרכבת הקלה, למטרו יידרשו 150 מיליארד שקל, והמדינה לא החליטה עדיין כיצד יימצא המימון הדרוש.

אלה מסלולי הקווים, כפי שאושרו בוועדה היום:

M1 - אורכו של הקו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות - מתוכן 18 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: רעננה, כפר-סבא, הרצליה, הוד-השרון, רמת-השרון, תל-אביב, חולון, ראשון-לציון, נס-ציונה, רחובות, באר-יעקב, רמלה ולוד. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים - אזור תעסוקה צפוני רעננה; אזור תעשייה ישן כפר-סבא, מע"ר (מרכז עסקים ראשי) תל-אביב, מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת בילו.

M2 - אורכו של הקו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות - מתוכן 7 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-7 רשויות: תל-אביב, גבעתיים, רמת-גן, גבעת שמואל, פתח-תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- ציר שלבים בתל-אביב; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין; ופארק אפק.

M3 - אורכו של הקו כ-40 ק"מ ומתוכננות בו 25 תחנות - מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-17 רשויות: הרצליה, רמת-השרון, תל-אביב, בני-ברק, פתח-תקווה, קריית אונו, רמת-גן, אור-יהודה, אזור, חולון, בת-ים ורשות שדות התעופה. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- הרצליה פיתוח; מערב רמת-השרון (איילון); רמת-החי"ל, עתידים, תל-אביב; קריית אריה, פתח-תקווה; חולון מזרח; ניסנבוים בת-ים.

יו"ר הות"ל וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, ציין כי "היום באופן רישמי החלה מדינת ישראל לקדם את פרויקט המטרו. מדובר בפרויקט חשוב ברמה הלאומית בו מושקעים תקציבים רבים ועבודה רבה. המטרו הוא פתרון אחד מתוך סל פתרונות לחבורה ציבורית שמקדמת הוועדה לתשתיות לאומיות. יחד עם המטרו, מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות מתקדמות בעולם, תאפשר תחבורה ציבורית איכותית שתפחית את המכוניות מהכבישים".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "קידום המטרו הינו אחד מהצעדים החשובים לקידום פתרונות תחבורה במדינת ישראל בכלל ובמטרופולין תל-אביב בפרט. מינהל התכנון מחויב לקידום הסטטוטורי של הפרויקטים, לאיכות שלו וללוחות זמנים, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות והמחוזות".

קו מטרו M1
 קו מטרו M1

קו מטרו M2
 קו מטרו M2

קו מטרו M3
 קו מטרו M3