עיריית ראשל"צ רוכשת בית קולנוע ישן ובוחנת להפעיל במקום חללי עבודה משותפים

העירייה תשלם 7.7 מיליון שקל תמורת קולנוע רב חן לשעבר שממוקם במרכז מסחרי מיושן • ראש העירייה: "במקרה שיהיו חנויות נוספות לרכישה במרכז המסחרי, נשקול לרכוש אותן ולהגדיל את החזקת העירייה בנכס כולו"

קולנוע רב חן לשעבר / צילום: עיריית ראשון לציון
קולנוע רב חן לשעבר / צילום: עיריית ראשון לציון

מועצת עיריית ראשון-לציון אישרה בימים האחרונים את רכישת קולנוע רב חן לשעבר תמורת 7.7 מיליון שקל. הקולנוע, בשטח 1,100 מ"ר, מצוי במרכז המסחרי "לב ראשון" הממוקם ברחוב ז'בוטינסקי 16 בטבורה של העיר.

המוכרת היא חברת "תיאטראות ישראל בע"מ" שבשליטת מוקי גריידינגר. החברה היא בעלת השליטה ברשת בתי הקולנוע יס פלנט, שסגרה את הקולנוע עם פתיחת מתחם בתי הקולנוע המפואר במערב העיר. לאחר מכן, הושכר הנכס לאולם אירועים ובוצעו בו שינויים פנימיים.

זבוטינסקי 16 ראשלצ
 זבוטינסקי 16 ראשלצ

חוות-דעת שמאית מטעם העירייה קבעה כי שווי הנכס עומד על 8.15 מיליון שקל, ולאחר מו"מ שנערך בין העירייה לבין החברה הסכימו הצדדים על רכישת הנכס ב-7.75 מיליון שקל. לאחר אישור מועצת העיר לרכישה, צפוי להיחתם הסכם מכר בימים הקרובים. מדובר בעסקת נדל"ן לא שכיחה לרשות מקומית.

מרכזים מסחריים ישנים מרובי בעלים, כמו זה שבו נמצא בית הקולנוע לשעבר, סובלים במקרים רבים מהזנחה, גם בשל מעבר עסקים לקניונים, וגם בשל הקושי להגיע להסכמות לגבי מימון עבודות לחידוש ושדרוג המרכזים. זאת, בניגוד למרכזים מסחריים המוחזקים על ידי בעלות אחת.

בחודש שעבר פרסם "גלובס" כי משרד השיכון מקדם חקיקה שתאפשר לרוב של בעלי עסקים במרכז מסחרי מוגדר לכפות על מיעוט בעלי עסקים לשלם את חלקם בביצוע עבודות להתחדשות המרכז המסחרי הישן. זאת, בדגש על חידוש המרחב הציבורי. על פי החקיקה המוצעת, תספיק הסכמה של 50% מבעלי העסקים במרכז מסחרי מוגדר, בכדי לחייב את כל בעלי החנויות להתאגד ולגבות תשלום.

בשיחה עם ראש עיריית ראשון-לציון, רז קיסטנליך, הוא הבהיר כי מטרת הרכישה היא לאפשר "דריסת רגל" במתחם, על מנת להעלות את ההיתכנות לבצע בו שיפוץ. "במקרה שיהיו חנויות נוספות לרכישה במרכז המסחרי, נשקול לרכוש אותן ולהגדיל את החזקת העירייה בנכס כולו", אמר.

כמו כן, הרכישה מהווה חלק משמעותי מתוכניות עתידיות של העירייה לפיתוח של אזור היכל התרבות הנמצא בצמידות למרכז המסחרי, ולחדש את המרכז הוותיק של העיר. "בין השימושים שאנחנו בוחנים לעשות בנכס: משרדים שישמשו את היכל התרבות הסמוך, הקצאת השטח לעמותות שונות, או הפעלה של מתחם חללי עבודה משותפים שהעירייה תפעיל בהנחה לתושבי ראשון-לציון".