צים תהפוך את תהליך השינוע הימי לדיגיטלי באמצעות בלוקצ'יין

ענקית הספנות הישראלית מצטרפת לפלטפורמת בלוקצ'יין העולמית טריידלנס שנועדה להגביר השקיפות והאמון בסחר העולמי • את פיתוח המערכת מוביל מרכז הפיתוח של IBM בחיפה, בשיתוף עם חברת הספנות הגדולה בעולם Maersk • החברות המעורבות בפרויקט מעריכות שהשימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין בספנות עשוי להביא לחיסכון של עד 25% מעלויות השילוח

ספינת צים / צילום: ורהפטיג ונציאן
ספינת צים / צילום: ורהפטיג ונציאן

חברת הספנות הישראלית צים הודיעה היום (ד') על הצטרפות לפלטפורמת הבלוקצ'יין העולמית טריידלנס (Tradelens). המערכת, שמבצעת דיגיטציה של המסמכים הפיזיים המשמשים בתהליך השינוע הימי, פותחה על ידי צוות במרכז הפיתוח של ענקית המחשוב IBM בחיפה יחד עם חברת הספנות הגדולה בעולם Maersk (מארסק).

השימוש במערכת נועד להגביר את האמון והשקיפות בשרשרת האספקה בסחר העולמי, לקצר את זמני השילוח, לשפר את חוויית השירות ולהוזיל את עלויות השילוח. על פי החברות, השימוש בלוקצ'יין בעולם הספנות עשוי להביא לחיסכון של עד 25% מעלויות השילוח.

מערכת טריידלנס היא מערך של שיתוף פעולה אמין בין שותפי סחר שונים - חברות ספנות ומשלחים, רשויות המכס, רשויות נמלים ואחרים - בביצוע פעולות עיסקיות ובמסמכים הכרוכים בהם. המערכת יוצרת סביבה דיגיטלית שלחברים בה יש גישה משותפת לכל פעולה עסקית תוך שמירה מלאה על שלמות המידע והפרטיות שלו. המשמעות של תיעוד מבוזר באמצעות בלוקצ'יין הוא שאף גוף לא אוחז בידיו את השליטה במערכת באופן בלעדי.

הרישום הדיגיטלי של תהליך השינוע על רשת בלוקצ'יין מבטיח את רישומה של כל פעולה באופן מיידי, ללא יכולת של אף אחד מהשחקנים לשנות בדיעבד את הרישום או להימנע מתיעוד. כל השחקנים יכולים להתעדכן בכל שלב בתהליך השינוע ולקבל דיווח אמין ומלא על סטטוס התהליך. מעבר לשיפור חוויית השירות ללקוחות ולשותפים בתהליך, השימוש במערכת הוא בעל פוטנציאל לקיצור משמעותי בזמני השילוח תוך שהשחקנים יכולים לתכנן ולהיערך מראש באופן אופטימלי לקליטה והעברה של המטענים.

טריידלנס מבוססת על פלפטפורמת הבלוקצ'יין "הייפר לדג'ר פבריק" שמפותחת במעבדות המחקר והפיתוח של IBM, שבמרכזן מרכז הפיתוח של IBM בחיפה, המעסיק מאות עובדים - הגדול ביותר של החברה מחוץ לארה"ב. את הצוות המפתח את הייפר לדג'ר פבריק מובילה ויטה בורטניקוב, אחראית תחום טכנולוגיית בלוקצ'יין במעבדת המחקר בחיפה.

את העסקה הוביל דניאל מלכה, מנכ"ל IBM ישראל, ובכירים בחברה העולמית, יחד עם מארקס והנהלת צים העולמית. על פי הודעה שפרסמו החברות, עד כה נרשמו יותר במערכת למעלה מ-5 מיליון משלוחים של יותר מ-60 גופים החברים ברשת וכמאה גופים החברים באקוסיסטם. צים צפויה להתחיל לספק מידע לפלטפורמה בסוף הרבעון השלישי של 2019.

דניאל מלכה, מנכ"ל IBM ישראל / צילום: מירי דוידוביץ'
 דניאל מלכה, מנכ"ל IBM ישראל / צילום: מירי דוידוביץ'

לדברי אייל בן-עמרם מנהל מערכות המידע (CIO) של צים, "צים מאמצת גישה פרואקטיבית של קידום והשקעה בפתרונות דיגיטליים, דוגמת היוזמה החלוצית של שטר מטען אלקטרוני מבוסס בלוקצ'יין בשיתוף חברת Wave וכן ההשקעה בפתרון הסחר האלקטרוני Ladingo".

מוביל המיזם מטעם מארסק, מייק וייט, אמר כי "ככל שיצטרפו עוד מובילים ושחקנים אחרים לפלטפורמה, נהיה קרובים יותר לעידן חדש בסחר הגלובלי". מנכ"ל IBM ישראל דניאל מלכה אמר כי "רשתות מבוססות בלוקצ''ין כמו טריידלנס מתפקדות באופן מיטבי כשהן מורכבות ממגוון גדול של משתתפים הפועלים יחד על מנת להניע שינוי בתעשייה כולה. זה בדיוק מה שאנו עדים לו כעת".