גזית גלוב השלימה את מכירת רוב החזקותיה בפירסט קפיטל הקנדית תמורת 3.3 מיליארד שקל

המניות נרכשו על ידי פירסט קפיטל עצמה ועל ידי הציבור בקנדה, באמצעות הבנק הקנדי RBC • חיים כצמן, מנכ"ל גזית גלוב: "במהלך השנתיים האחרונות מימשנו את החזקותינו בשתי חברות ציבוריות תמורת כ-8 מיליארד שקל במזומן, עם תשואות IRR שנתי ממונף של כ-20% בכל אחת מהן"

חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר
חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן המסחרי המניב גזית גלוב  השלימה אתמול (ג') את העסקה למכירת מרבית החזקותיה בחברת הנדל"ן הקנדית פירסט קפיטל רילטי (FCR). במסגרת העסקה, מכרה גזית גלוב 58 מיליון מניות של פירסט קפיטל  במחיר של 20.6 דולר קנדי למניה ובתמורה כוללת ברוטו של כ-1.2 מיליארד דולר קנדי (כ-3.3 מיליארד שקל).

את המניות רכשו פירסט קפיטל עצמה וכן הציבור בקנדה, באמצעות הבנק המקומי RBC. עם זאת, סך של כ-226 מיליון דולר קנדי (607 מיליון שקל) מתוך התמורה הכוללת יישאר בנאמנות וישולם לגזית גלוב עד 13 באפריל 2020.

לאחר המכירה נותרה גזית גלוב עם החזקה ב-21.6 מיליון מניות של פירסט קפיטל (9.9% מהחברה) בעלות שווי שוק של כ-450 מיליון דולר קנדי (1.2 מיליארד שקל). לדברי החברה, בעקבות השלמת המכירה הצטמצם יחס החוב נטו לסך מאזן (סולו מורחב) שלה לכ- 43.5%.

גזית גלוב רכשה את השליטה בפירסט קפיטל בשנת 2000 והפכה אותה לחברה המובילה בתחומה בקנדה עם תיק נכסים בהיקף של כ- 10.5 מיליארד דולר קנדי ושווי שוק של כ-5.5 מיליארד דולר קנדי. לדברי גזית גלוב, העסקה משקפת תשואה שנתית ממונפת (IRR) של כ-20% המדגישה את הערך הרב שהיא יצרה לאורך השנים.

"אבן-דרך משמעותית ביישום האסטרטגיה"

חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב, אמר היום (ד') כי "השלמת העסקה היא אבן-דרך משמעותית ביישום האסטרטגיה עליה הכרזנו לפני יותר משנתיים שעיקריה מכירת ההחזקות בחברות ציבוריות בשלות, הורדת רמת המינוף והגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי, תוך התמקדות בנכסים דומיננטיים בערים מרכזיות".

כצמן הוסיף כי "במהלך השנתיים האחרונות מימשנו את החזקותינו בשתי חברות ציבוריות בשלות בסדר גודל של כ-8 מיליארד שקל במזומן ועם תשואות IRR שנתי ממונף של כ-20% בכל אחת מהשקעות אלה. היקף החוב נטו בחברה קטן מכ- 14 מיליארד שקל בסוף דצמבר 2016 לכ-7 מיליארד שקל לאחר השלמת העסקה, בעוד שבאותה התקופה הגדלנו את תיק הנדל"ן הפרטי שלנו בכ-2.8 מיליארד שקל ואת תזרים המזומנים שלנו בכ-30%. אנו נחושים להמשיך ביישום האסטרטגיה, להמשך הגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי בד בבד עם שמירה על רמת מינוף נאותה ורמת נזילות גבוהה".

גזית גלוב נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 5.5 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה בכ-16% מתחילת 2019. עם זאת, בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים עדיין מציגה המניה תשואה שלילית של כ-9%.

טרם השלמת העסקה כתבה אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, כי ביצוע עסקת פירסט קפיטל מחזיר לשווי הנכסי למניה של גזית גלוב את ההגנה מפני האי יציבות בטווח הקצר. לדבריה, עסקת פירסט קפיטל תוריד את המינוף של גזית גלוב לכ-46%, אך גם תקטין את ה-FFO (רווח נקי מפעילות שוטפת, בנטרול סעיפים חד פעמיים והשפעות אחרות) החזוי הממוצע של החברה בשיעור של 8% לכ-584 מיליון שקל.

פריד ציינה כי "הירידה החדה במניית גזית בסוף שנת 2018, נבעה בעיקר מחשש מפני רמת המינוף של הסולו מול התכווצותו של ה-NAV (שווי נכסי נקי) השכיר. עליית השווי הנכסי למנייה בחישוב פשוט תלויה במידה רבה בערכים הנגזרים מעסקת פירסט קפיטל, הצפויה להביא להורדה המיוחלת של המינוף. אנו מבינים את הזהירות, בייחוד על רקע החשש המאקרו-כלכלי באירופה, אבל עדיין רואים פוטנציאל בטווח הבינוני, ממחיקה אפשרית של סיטיקון. עם זאת, אנו מסוגלים להצביע גם על יתרונות במבנה הנוכחי, שמאפשר לשמור על הנזילות".

עוד ציינה פריד, כי הירידה ב-FFO וסיכוני המטבע של גזית גלוב ממשיכים להוות סיכון לבעלי המניות. "מאידך, מדובר בהחזקה שמספקת פיזור. להערכתנו, היכולת להתאזר בסבלנות היא קריטית בתהליכי השבחה, ומי שמוכן להתאזר בסבלנות עשוי גם ליהנות מבררנות, שהיא מבורכת לטעמנו אך מאטה את התזרים", כתבה פריד.