קרן קיסטון של דויטש ובירם מתקדמת בעסקה לרכישת השליטה בחברת המפעיל של כביש 6

מרבית מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל ואלון תומכים במכירת ההחזקות לקרן התשתיות, המשקפת שווי של יותר מחצי מיליארד שקל למפעילת הכבישים • העסקה כפופה לזכות סירוב ראשונה של שיכון ובינוי, המחזיקה ב-35.5% ממניות המפעיל

רוני בירם / צילום: רוית תורכיה
רוני בירם / צילום: רוית תורכיה

קרן ההשקעה בתשתיות קיסטון (Keystone), שהוקמה לאחרונה בידי רוני בירם, גיל דויטש ונבות בר, מתקדמת לקראת רכישת חלקן של אפריקה      וקבוצת אלון בקבוצת חברות ההפעלה של כביש 6 וכבישים מרכזיים נוספים בישראל. לפי הצעתה, תרכוש הקרן 64.5% ממניות קבוצת חברות המפעיל לפי שווי חברה של 507 מיליון שקל, הכולל בתוכו יתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-180 מיליון שקל שהיו בידי קבוצת חברות המפעיל בסוף 2018. 

הצעת הקרן לרכישת חלקן של אפריקה (35.5%) וקבוצת אלון (29%), חברות הנמצאות כיום בבעלות מחזיקי האג"ח שלהן לאחר שקרסו, קיבלה את אישור מרבית המחזיקים. רוב נדרש בשתיים מתוך 3 הסדרות של אפריקה (כ"ו וכ"ח) אישר את העסקה, וכך גם מחזיקי האג"ח של אלון. מחזיקי סדרה כ"ז של אפריקה צפויים לאשר את העסקה לאחר אסיפה נוספת שתתכנס בקרוב. באפריקה ישראל מעריכים שהתמורה לחברה, אם העסקה תושלם, תעמוד על 180 מיליון שקל. 

קבוצת חברות המפעיל היא תרנגולת המטילה ביצי זהב: הרווח הנקי שלה מגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה, ובקופתה הצטברו כאמור סכומים נכבדים לאחר שבשנים קודמות היא נמנעה מלחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה, גם כשחלק מהם נזקקו לכך באופן נואש, על רקע חילוקי דעות ביניהם.

חברת המפעיל של כביש 6 מספקת ככל הידוע יותר ממחצית ההכנסות של קבוצת חברות המפעיל. חברה זו אחראית על תפעול מערכות האגרה ובקרת התנועה, תחזוקת הכביש, השירות ללקוחות, גינון וטיפוח נופי, תיקון תקלות, מענה מיידי במצבי חירום, גביית אגרה ושיווק. על בסיס הניסיון וההצלחה שצברה בכביש 6, נכנסה הקבוצה במהלך השנים כקבלן תפעול גם לפרויקטים תחבורתיים מרכזיים נוספים, ובהם מנהרות הכרמל בחיפה, כביש 431 ונתיבי הצפון - רשת כבישים שהוקמה בצפון הארץ. 

שו"ב הציעה בעבר כ-278 מיליון ש' עבור ההחזקות

מלבד אפריקה ישראל ואלון, ביתרת מניות קבוצת המפעיל (35.5%) מחזיקה שיכון ובינוי  (שו"ב), אשר העבירה גם היא לפני מספר חודשים הצעות שנדחו לרכישת החזקותיהן של אפריקה ישראל וקבוצת אלון. שו"ב הציעה סכום של כ-278 מיליון שקל להחזקות, לפי שווי חברה של 431 מיליון שקל לקבוצת חברות המפעיל - נמוך משמעותית מההצעה הנוכחית של קיסטון. עם זאת, לאחר שייחתם הסכם מול הקרן, לשו"ב תהיה אפשרות לממש זכות סירוב ולקנות את המניות במחיר העסקה עם קיסטון. בהצעתה הנוכחית הדגישה הקרן כי במקרה ששו"ב תבקש לממש את זכות הסירוב או זכות ההצטרפות שלה, תהיה הצעתה של קיסטון בטלה ומבוטלת.

קרן קיסטון הוקמה על בסיס יוזמת משרד האוצר ורשות ניירות ערך, לעידוד השקעה בפרויקטי תשתית במבנה של קרן ריט. הנכסים בהם תשקיע הקרן יהיו בגדלים ובשלבי פעילות שונים - ייזום, הקמה ותפעול, ובאופן שייצור תמהיל מאוזן שמטרתו להעניק למשקיעים תשואה הולמת, ודאות ותזרים הכנסות שנתי צפוי. הפרויקטים יהיו בתחומים מגוונים בהם: מים, תחבורה, אנרגיה, תקשורת, וכן הסכמי שיתוף פעולה בין הסקטור הפרטי לציבורי (PPP).

דויטש ובירם הם שניים מבכירי שוק ההון הישראלי, אשר בין היתר הקימו יחד את בית ההשקעות אקסלנס ומכרו אותו לקבוצת הפניקס, ואף הקימו את קרן הנדל"ן המניב ריט 1. לפני כעשור, רכשו דויטש ובירם את חברת סאנפלאואר שהקימה והשקיעה בפרויקטים של אנרגיה ירוקה ונדל"ן מניב. נבות בר שימש עד לאחרונה כמנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה. בימים אלה החלה הקרן בבחינה ובחירה סלקטיבית של פרויקטים להשקעה ובהמשך תונפק ותהפוך ציבורית.