מניית חברת הטכנולוגיה סיוה ממשיכה לאבד גובה על רקע מהלך של אינטל

ענקית השבבים אינטל יוצאת מעסקי השבבים לדור החמישי בסלולר, שלהם מספקת סיוה טכנולוגיות • הצעד של אינטל מגיע על רקע פשרה בסכסוך משפטי ארוך בינה לבין קוואלקום • מניית סיוה צנחה 53% בפחות משנתיים

גדעון ורטהייזר / צילום: איל יצהר
גדעון ורטהייזר / צילום: איל יצהר

מניית סיוה  נפלה אתמול בנאסד"ק ב-13.6% במחזור מסחר גבוה מהרגיל, על רקע הודעתה של ענקית השבבים אינטל  שהיא יוצאת מעסקי השבבים לדור החמישי בסלולר. המניה יורדת כעת בטרום-מסחר בעוד 1.2%.

אינטל הודיעה שתתמקד בתשתיות הדור החמישי, אך לא תייצר שבבים לסמארטפונים; ההודעה מגיעה על רקע פשרה בסכסוך משפטי ארוך בין אינטל לבין קוואלקום, וכעת קוואלקום תייצר את השבבים לדור החמישי עבור אפל, לאייפונים העתידיים שלה. מניית קוואלקום טיפסה אתמול ב-12.3% וגם אינטל עלתה, ב-3.3%.

סיוה הישראלית קשורה ישירות לסאגה, משום שהיא מספקת טכנולוגיות לתכנון שבבים לשוק הסלולר ולשווקים נוספים, ואינטל היא אחת הלקוחות הבולטות שלה. בדור החמישי, השחקניות הגדולות עד כה היו אינטל, קוואלקום, MediaTek ו-Spreadtrum, לצד שחקניות קטנות יותר וסיוה עובדת עם חלקן, אך לא עם קוואלקום.

שווי השוק של סיוה בנאסד"ק לאחר הירידה אתמול עומד על 527 מיליון דולר, כאשר מחיר המניה שלה הוא 24 דולר - נמוך ב-53% מהשיא אליו הגיעה לפני כשנה וחצי. ניתן לומר שבתקופה שחלפה מאז השיא, אז נסחרה סיוה בשווי גבוה ממיליארד דולר, החברה סבלה מחוסר מזל והושפעה לרעה מכמה גורמים חיצוניים: החולשה כללית בשוק הסלולר הגלובלי, קשיים בקרב לקוח סיני ושינוי תקן חשבונאי שהקשה על סיוה בהכרה בהכנסות מתמלוגים.

הורדת המלצה ל"נייטרלי"

בבנק BNP Paribas הורידו אתמול את ההמלצה למניית סיוה מ"תשואת יתר" ל"נייטרלי" ומחיר היעד הופחת מ-33 דולר ל-24 דולר, שהוא המחיר אליו ירדה המניה אתמול. להערכת כלכלני הבנק, אינטל הייתה אחראית על 20%-25% מהיקף התמלוגים של סיוה ב-2018 (סך התמלוגים הסתכם בשנה זו ב-37.4 מיליון דולר), וזרם התמלוגים הזה מאינטל יתכווץ עד ל-0 במהלך השנתיים-שלוש הבאות.

"איננו רואים זרם הכנסות אחר שיכול לפצות על האובדן בשלב זה", כותבים ב-BNP Paribas. "יש כאן אלמנט של דה-ז'ה-וו, לתקופה שבה ברודקום יצאה מעסקי תחנות הבסיס לדור השלישי ב-2011-2012 והדבר השפיע לרעה על סיוה", מזכירים כלכלני הבנק. "אנחנו ממשיכים לאהוב את המיצוב של סיוה בתחומי הבינה המלאכותית ותחנות הבסיס, אבל לא יכולים להתעלם מהחור בהכנסות שייקח זמן לתקן".

במקביל, בהמלצה של בנק ההשקעות Cowen על קוואלקום מוזכרת גם סיוה, ולהערכת כלכלני Cowen, אף שההתפתחות האחרונה יכולה להיתפס כשלילית עבור סיוה, הבנייה של תחנות הבסיס לדור החמישי היא גורם חשוב הרבה יותר במודל ההשקעה בסיוה בטווח הארוך. נכון להיום, בקרב 8 גופים המסקרים את המניה, 5 מחזיקים בגישה חיובית כלפי סיוה ו-3 נייטרליים.