התביעה שמטלטלת את עולם הקמעונאות: שופרסל נגד יצרניות המזון האחרות

קמעונאית המזון שופרסל הגישה תביעה חריגה נגד תאגיד המיחזור תמיר, שנמצא בבעלות משותפת שלה ושל מתחרותיה: תנובה, שטראוס, אסם, קוקה-קולה ועוד • טוענת – התעשרו על חשבוננו

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

שופרסל תובעת סכום של 6.8 מיליון שקל מתאגיד המיחזור תמיר, שבבעלות משותפת שלה ושל כמה מחברות המזון המובילות בשוק. רשת הקמעונאות הגדולה בישראל היא בעלת מניות בתאגיד המיחזור לצידן של חברות המזון המובילות בשוק, ביניהן תנובה, שטראוס, אסם והחברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל).

שופרסל דורשת מהתאגיד להחזיר לרשותה את הסכום האמור, שלטענתה שילמה לתמיר בתשלום עודף עבור טיפול באריזות שופרסל בשנים 2012 עד 2015. "בסירובה האמור הפרה ומפרה תמיר את ההסכם ועשתה ועושה עושר שלא במשפט על חשבונה של שופרסל", טוענת שופרסל בעתירה שהגישה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.

מסמכי התביעה שהגישה שופרסל, באמצעות משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן ושות', הגיעו לידי "גלובס", והם חושפים דם רע בהתנהלות בין דירקטוריון תמיר לבין רשת שופרסל. מהתביעה שהגישה החברה בניהולו של איציק אברכהן לבית המשפט, עולה כי תאגיד המיחזור ניסה לבלום את דרישת התשלום של שופרסל באמצעות שינוי בדיעבד של נוהל קבלת תיקון דוחות לאחור.

לטענת שופרסל, ב-2016 היא ביצעה בדיקה מעמיקה, במסגרתה התגלה לה כי היא שילמה לתמיר "דמי טיפול ביתר" עבור אותה שנה. בנסיבות אלה פנתה שופרסל לתמיר על-מנת שתשיב לה את הסכומים ששולמו ביתר, ולאחר דין ודברים השיבה תמיר לשופרסל סך של 3 מיליון שקל. בהמשך לכך ביצעה שופרסל בדיקה מעמיקה גם לגבי השנים 2012-2015, ולטענתה, התגלה לה עוד כי "שילמה לתמיר דמי טיפול ביתר גם עבור שנים אלה". בנסיבות הללו פנתה שופרסל לתמיר על-מנת שתשיב לה את הסכומים ששולמו ביתר בעבור שנים אלה, ואולם הפעם בתמיר סירבו להשיבם.

כך, בספטמבר 2017 החליט דירקטוריון תמיר, שבו כאמור שותפה שופרסל עם דירקטור מטעמה, על הקמת ועדת דירקטוריון "אשר תדון ותחליט בסוגיית תיקון דיווחים למפרע", כלומר, בהחלטת התאגיד האם לקבל שינויים בדיעבד בדוחות שנתיים מבוקרים על-ידי רואי חשבון מבקר של מגיש הדוח, שנתמכה גם בעמדה שפרסם המשרד להגנת הסביבה. במילים אחרות, נראה כי כדי להסיר את התביעה של שופרסל, בתמיר ביקשו להעביר תיקון של התקנות שלא יאפשר את השבת התשלום ששופרסל דורשת.

שופרסל מציינת בתביעה כי היא "כלל לא שיערה" שהניסיון להעביר תיקון כזה אמור להיות מוחל גם על דרישת התשלום שהיא כבר הגישה, אלא הניחה כי הוא צפוי להתייחס רק למקרים עתידיים ולא לחובות עבר. "בדירקטוריון התקיים דיון כללי ועקרוני, ובשום צורה לא השתמע כי אותה ועדה תהיה בעלת הסמכות להכריע לגבי החוב הקיים, ושלגביו בשום פנים ואופן לא הייתה ניתנת הסכמה להקמת ועדה שתדון בזכאות להחזר החוב", נכתב.

כך או כך, במאי אשתקד הכריז תאגיד תמיר כי הוא דוחה את בקשת התשלום של שופרסל. כאן החל דין ודברים בין הצדדים, במסגרתו הושגה פשרה בין תמיר לבין שופרסל, שדרשה את אישור הדירקטוריון. אך דירקטוריון תמיר - שמורכב מנציגים של ספקיות המזון הגדולות, שבאופן טבעי לכולן יש יחסים מסחריים מתוחים יותר או פחות עם שופרסל - סירב לאשר את הסדר הפשרה באופן סופי בינואר האחרון, והשבוע הגישה שופרסל את התביעה נגד התאגיד.

תמיר, תאגיד מיחזור יצרנים בישראל, היא חברה שהוקמה בהתאם לחוק הסדרת הטיפול באריזות ב-2011, והיא היחידה שנחשבת כגוף מוכר על-ידי המשרד להגנת הסביבה, ונחשבת למונופול בתחומה. בעלי המניות בתמיר הן 13 חברות יצרניות ומשווקות בישראל, ולצדן שופרסל, שהיא הקמעונאית היחידה השותפה בו. בין החברות שמחזיקות מניות בתאגיד נמנות תנובה, אסם, שטראוס, החברה המרכזית, יוניליוור, חוגלה קימברלי, מאפיית אנג'ל, יפאורה, סנו, טמפו ואחרות.

"לאור סירובה חסר תום-הלב של תמיר להשיב את הסכומים ששולמו לה ביתר, לא נותרה לשופרסל ברירה אלא להגיש את התביעה", חותמת החברה את התביעה.

משופרסל נמסר בתגובה: "אכן, שופרסל הגישה תביעה נגד תמיר בשל החלטה שרירותית ובלתי מתקבלת על הדעת, שלא להחזיר לשופרסל סכומים כספיים ששולמו ביתר על-ידי החברה בשל טעויות חישוביות, וזאת בניגוד לכל דין".

מתאגיד המיחזור תמיר נמסר: "קיבלנו את התביעה, והחומר הועבר ליועצים המשפטיים של התאגיד".