ביהמ"ש על "הנחות הסלב" של בר רפאלי: "נדירים המקרים בהם ניתנות 'מתנות חינם'"

ביהמ"ש המחוזי קבע כי הדוגמנית חייבת במס גם בגין עסקאות חליפין ו"הטבות סלב" שהניבו לה הכנסות בגובה מיליוני שקלים, בהם מימון שכר דירה במגדלי YOO ו-W ורכש דירה בפרויקט בלו, בתמורה לפרסום ויחסי ציבור

בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף
בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף

במסגרת תיק המס של בר רפאלי נדונה גם השאלה האם הדוגמנית חייבת במס בגין עסקאות חליפין וקבלת "הטבות סלב" שהניבו לה הכנסות בגובה מיליוני שקלים, בהם מימון שכר דירה ורכש דירה, בתמורה לפרסום ויחסי ציבור.

בין ההכנסות המיוחסות לדוגמנית הנחות משמעותיות מאוד, בהיקף כמה מאות אלפי שקלים, בשכר הדירה במגדלי YOO ובשכירות במגדלי W. זאת, בתמורה לשימוש בעובדת מגוריה של בר רפאלי במגדלים לצורכי יחסי ציבור.

עוד לפי הנטען, גם בעת רכישת הדירה בפרויקט בלו קיבלה בר רפאלי הנחת סלב בהיקף 2.28 מיליון שקל. חלק ניכר מתוך ההנחה (כ-1.5 מיליון שקל) ניתן לרפאלי, לטענת המדינה, בתמורה להסכמה לשימוש בשמה של הדוגמנית במסגרת יחסי הציבור ושיווק הפרויקט.

בעוד רפאלי טענה כי לא נחתם כל הסכם בינה לבין הגורמים שמימנו עבורה את אותן הנחות והטבות, בית המשפט המחוזי בלוד קבע כי ההטבות הללו ניתנו לה בתמורה לשימוש בשמה, במסגרת עסקאות חליפין. השופט שמואל בורנשטיין קבע כי "נדירים המקרים בהם ניתנות 'מתנות חינם', בפרט כשמדובר במסגרת יחסים עסקית, להבדיל ממסגרת משפחתית או חברית קרובה, ובנסיבות העניין ההיגיון והשכל הישר מלמדים כי אף בהיעדר הסכמים כתובים ופורשים, מאחורי תשלום אותם סכומים עומדת ציפייה לקבלת תמורה, במישרין או בעקיפין, בדמות פרסום ויחסי ציבור".

עוד ציין השופט כי "יש להניח כי רפאלי - אשר מתן זכות השימוש בשמה הוא נכס יקר-ערך עבורה, ואין ספק שבשגרה היא אינה מתירה את עשיית השימוש בו ללא כל תמורה - הייתה ערה לתועלת המופקת מקשירת שמה לפרויקט מגורים".

השופט ציין עוד כי בשל המשמעות הכספית הנמוכה - ביחס להכנסות האחרות הנטענות של רפאלי - הצדדים לא הקדישו תשומת-לב רבה בסיכומים לסוגיה העקרונית הנוגעת למיסוי טובות הנאה בדמות הטבות כלכליות והנחות שונות, בתמורה למתן זכות לעשות שימוש בשמו של אדם מוכר (הטבה המכונה "הנחת סלב") - אך לדבריו מדובר בסוגיה בעלת השלכות רוחב משמעותיות שיש לבחון אותה.

בחינה שכזו וקביעות בעניין - אם יינתנו - ישפיעו מטבע הדברים על כל הידוענים בארץ, שנהנים מאותן "הנחות סלב" כדבר שבשגרה; ואולם השופט הותיר זאת לתיקים העתידיים שיגיעו אל בית המשפט, כאשר קבע כי אין צורך להכריע בכך במסגרת עניינה של רפאלי, היות שרפאלי לא עמדה בנטל לסתור את המסקנה כי ההכנסות המדוברות אינן חייבות במס כהכנסות מעסק או ממשלח-יד. 

*** חזקת החפות: בר רפאלי, ציפי רפאלי ורפי רפאלי לא הורשעו בביצוע עבירה בפרשה המוזכרת. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, הם בגדר חשודים, ועומדת לזכותם חזקת החפות.