דין 5 מנדטים כדין 35, ויותר: בליכוד זועמים על דרישותיו של סמוטריץ'

בנוסף לדרישת תיקי החינוך והמשפטים, ל"גלובס" נודע כי בין הדרישות שהעלה סמוטריץ' הייתה סיפוח מלא של כל שטחי A ו-B • גורם אחר באיחוד הימין אומר כי ייתכן שבין פרץ וסמוטריץ' קיים סוג של תיאום, ולפיו סמוטריץ' יהיה "השוטר הרע", בעוד פרץ יראה כמי שמנסה לרסנו בתפקיד "השוטר הטוב"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור
ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור

המילה שבלטה בשיחה עם אחד מבכירי הליכוד, אודות הדרישות הקואליציונית שהעלה בצלאל סמוטריץ' יו"ר האיחוד הלאומי הייתה 'חוצפה'. "הילד החוצפן שלולא התערבות ראש הממשלה בחיבור עם הבית היהודי והעוצמה, היה חוזר כעת לתפקיד רכז תרבות מתנ"ס באיזה מאחז, דורש בשם ארבעה ורבע מנדטים לנהל את כל מדינת ישראל". לדברי הבכיר, בליכוד ידעו שסמוטריץ' להבדיל מרפי פרץ יו"ר הבית היהודי, נוקט בגישה האגרסיבית, והיו מוכנים לדרישות על בסיס ההסכם עם נתניהו שהביא לאיחוד המפלגות. אבל סמוטריץ' לדברי הבכיר פשוט חרג מכל פרופורציה, והדרישות שהציג, המיניסטריאליות וגם האחרות הן כאלה שאפילו "כחול לבן" לא היו מעלים, והם עם 35 מנדטים.

הבכיר המעורה היטב במשא-ומתן אומר כי נציגי הליכוד ענו לסמוטריץ' בפגישה הראשונה כי יעמדו בסיכומים מלפני הגשת הרשימות ותו לא, והוא השיב כי יסגור את הנושא מול נתניהו עצמו.

עוד נודע ל"גלובס" כי בין הדרישות שהעלה סמוטריץ' הייתה סיפוח מלא של כל שטחי A ו-B באופן הדרגתי ולא רק החלת החקיקה הישראלית על שטחי ההתנחלויות המהווים אחוז לא גדול מכלל השטח ביהודה ושומרון. לדרישה הזו משמעויות מדיניות רבות משקל, ולפי הגורם בליכוד, אם יש משהו שעשוי להרגיז אפילו את הממשל האמריקני הידידותי ביותר זה דרישה מסוג זה.

סמוטריץ' דרש בין השאר את תפקידי שרי החינוך והמשפטים, גיבוי למהפכה במערכת המשפט, שליטה מוחלטת בבניה בהתנחלויות, ועוד נושאים נפיצים מדינית, זאת כדי לסנדל את נתניהו מכל מהלך אפשרי. "הוא בעצם רוצה להיות ראש הממשלה בפועל" אומר הבכיר, אבל מה שתקבל רשימת איחוד מפלגות הימין יהיה תיק בכיר אחד ככל הנראה החינוך, אבל לעמיתו רפי פרץסמוטריץ' עצמו ככל הנראה יקבל תיק בינוני. הטיפול במערכת המשפט יעשה בהתאם למדיניות הליכוד, וראש הממשלה יותיר בידיו דרך משרד הביטחון את מדיניות הבניה בהתנחלויות.

פרסום הדרישות בהדלפות לכמה מכלי התקשורת, הדלפות שמקצתן היו סותרות, יצר חיכוך גם באיחוד מפלגות הימין. מקורבים של פרץ, יו"ר הבית היהודי הנוקט בקו ממלכתי בהרבה, אומרים כי גישת סמוטריץ' להעלות דרישות שלא על כולן יש הסכמה, וגם הנסיון לשיח ישיר ועוקף פרץ אל מול לשכת נתניהו, זוכה לביקורת קשה. סמוטריץ' הכחיש חיכוך עם פרץ ואמר כי שוחח עמו מספר פעמים אתמול. הוא האשים את מי שכינה "פקידי העסקנות המפדל"ניקית, המשחקים לידיו של נתן אשל". אנחנו כבר לא מפלגה לא רלוונטית שתקבל את תיק המדע, אומר סמוטריץ'.

גורם אחר באיחוד הימין אומר כי ייתכן שבין פרץ וסמוטריץ' קיים סוג של תיאום, ולפיו סמוטריץ' יהיה "השוטר הרע", בעוד פרץ יראה כמי שמנסה לרסנו בתפקיד "השוטר הטוב". כך או כך בליכוד לא אוהבים את הגישה של סמוטריץ', והביקורת הזו מגיעה מהחוגים הקרובים ביותר לנתניהו.

במפלגות החרדיות הגיבו בגיחוך לרשימת דרישות סמוטריץ'. בש"ס למשל, המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה אומרים כי סמוטריץ', אף שהוא שותף חיובי בדרישות בענייני דת, צריך להיזהר מגבהות לב ולנצל באופן מושכל יותר ופחות בוטה את מעמדו ותפקידו בבניין הקואליציה.

ראש הממשלה נתניהו הנמצא בחופשה, מצוי בקשר הדוק עם מנהלי המשא-ומתן מטעמו, אבל רק לאחר קבלת הדרישות מכלל השותפות הקואליציוניות, יחל סבב התשובות של הליכוד. כרגיל במשאים-ומתנים קואליציוניים צפויים משברים ואיומים, אבל ההערכה היא כי עד לתום התקופה הקצובה בחוק באמצע החודש הבא, יצליח נתניהו לסגור את כל הקצוות להקים קואליציית ימין חרדים שלא תהיה שונה בהרבה מהקואליציה היוצאת.